Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Kiwi.com se oklepává z pandemie. Zpátky v zisku ale bude nejdřív za tři roky

Zakladatel vyhledávače Kiwi.com Oliver Dlouhý
ČTK

Vyhledávači letenek Kiwi.com se loni podařilo snížit ztrátu z roku 2020, která přesáhla miliardu korun, na 304 milionů korun. Tržby se loni meziročně zvýšily o pět miliard korun na 16,9 miliardy korun a dosáhly úrovně mírně přes 50 procent roku 2019. Vyplývá to z výroční zprávy umístěné ve Sbírce listin.

Vedení společnosti předpokládá, že do zisku se hospodaření podaří vrátit až v roce 2025. Naposledy bylo v zisku v roce 2018.

Drtivá většina tržeb firmy je ze zahraničních trhů, v Česku činily za loňský rok 408 milionů korun, což je jen o něco více než dvě procenta. Ale už loni dosáhl celkový počet rezervací 69 procent roku 2019 a letos firma předpokládá podle aktuálního vývoje, že dosáhne stejného počtu jako v předcovidovém roce. Bude to ne díky tomu, že by se letecký trh již vrátil na úroveň před koronavirovou pandemií, ale díky tomu, že se firmě pomocí investic podařilo zvýšit podíl na trhu. Spolumajitel a zakladatel firmy Oliver Dlouhý předpokládá, že by se letecký trh mohl vrátit na předcovidovou úroveň v roce 2024. Oživením nyní prochází i přes doznívající covid a válku na Ukrajině.

Oliver Dlouhý, zakladatel Kiwi.com

Šéf Kiwi Oliver Dlouhý: Každý týden slavíme rekord. Lidé zase začali létat

Teprve čtyřiatřicetiletý šéf a spolumajitel Kiwi.com Oliver Dlouhý prošedivěl. Jeho rychlý způsob života na něm začíná být vidět. Firmu na vyhledávání nejlevnějšího leteckého spojení založil přesně před deseti lety. Stal se shooting star, člověkem, kterého ostatní sledují. Obrat jeho firmy se počítá v desítkách miliard korun. Koruny ale Olivera nezajímají, jeho byznys se sídlem v Brně je globální. Nejúspěšnější český start-up však dostal s covidem těžkou ránu. Lidé zaplatili, ale neletěli. Firma proto musela peníze vracet ze svého. Trvalo jí to, hledala peníze. Letecké společnosti nechtěly peníze za letenky vracet. Nyní je Kiwi zpět. A opět skvěle jede.

Přečíst článek

Ve výroční zprávě je také zmíněno, že aktuálně je kapitál firmy záporný. Firma vznikla pod názvem Skypicker před deseti lety a na základním kapitálu se nyní podílí z 53 procent americký fond General Atlantic, Dlouhý si drží 22 procent. Dalších 12 procent má Jozef Kepési a deset procent Touzimsky Airlines. Dceřiné společnosti jsou umístěné v USA, Nizozemsku, Španělsku, Číně, Velké Británii a na Slovensku je pobočka.

Letenky zdražují, u zaoceánských letů až o desítky procent. A bude hůř

Rozkolísané ceny paliv na světových trzích postupně prodražují i leteckou dopravu. Důsledkem toho jsou stoupající ceny letenek, které hlavně na dálkových linkách zdražily v posledních týdnech v průměru o deset až 20 procent. Vyplývá to z ankety mezi prodejci letenek.

Přečíst článek

Firma založila byznys na tom, že díky speciálnímu algoritmu nabízí letenky i společností, které spolu nespolupracují. Zaměstnanců pro firmu pracovalo loni 879, což bylo meziročně o 85 méně. Dva vedoucí pracovníci si loni vydělali 6,7 milionu, v covidovém roce 2020, kdy firma skončila v rekordní ztrátě, to bylo 7,3 milionu korun.

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Doporučujeme