Reklama

Radim Jančura: Kdo nemá na benzín, ať chodí pěšky. Auto je luxus

Radim Jančura, šéf RegioJet
ČTK
Dalibor Martínek

Drahá nafta není takový problém, jak někteří dopravci tvrdí. Jejich demonstrace nechápu, říká Radim Jančura, majitel vlakového dopravce RegioJet a autobusů Student Agency. Podnikatel se podle něj musí se zdražením paliv umět vyrovnat. Drahá paliva podle něj naopak nahrávají veřejné dopravě.

Reklama

Jak se změnila situace dopravní části vaší firmy, tedy vlakové RegioJet a autobusové Student Agency, s válkou na Ukrajině?

Nijak. Jen jsme začali vypravovat humanitární vlaky, které financujeme z našich peněz. Je to až deset lůžkových vozů, tedy až pět set lůžek každý den. A až deset nákladních vozů, což odpovídá dvaceti kamionům, každý den. Vozíme Ukrajince zadarmo i na dalších linkách, ale tomu bych neříkal, že se něco změnilo.

Před válkou jste provozovali tři linky na Ukrajinu, do Mukačeva, do Užhorodu a do Lvova. To jsou linky, kudy nyní proudí uprchlíci a pomoc?

Ne, ne, ne. Před covidem jsme jezdili do Užhorodu a Mukačeva. To byly návazné autobusy na vlak do Košic. To covidem padlo, a ještě jsme to znovu nerozjeli. Ale zahájili jsme vlakové spojení z Prahy do Lvova, což se mělo jezdit od léta. Začali jsme to jezdit dřív a zdarma.

Takže místo byznysu jste otevřel humanitární kanál…

Ano.

Drahá nafta je pro veřejnou dopravu plus

Jak se vašeho dopravního byznysu dotklo raketové zdražení nafty?

To je pro hromadnou dopravu pozitivní informace. Nahoru šla nafta i ostatní energie. Museli jsme zdražit vlaky o patnáct procent. Energie vyrostly skoro na dvojnásobek. Na to ale nemá ukrajinská krize žádný vliv. 

Obecně platí pro dopravce, že když cena pohonných hmot roste, pro veřejnou dopravu je to spíš pozitivní. Když jede člověk autem, vnímá jako jediný náklad cenu benzínu nebo nafty. Lidé zapomínají, že mají nějakou amortizaci, údržbu a podobně. Ale v hromadné dopravě mají pohonné hmoty maximálně třetinový podíl na ceně. Pro veřejnou dopravu to není tak katastrofální. Naopak to může přivést nové cestující.

Ceny benzinu 5. března 2022

Cena paliv v Česku se utrhla ze řetězu. Rychleji zdražují už jen v Německu

Pohonné hmoty letos citelně zdražují takřka v celé EU. V Česku je však jejich růst druhý nejvýraznější. Pouze v jediné zemi, v Německu, letos benzín i nafta zdražují ještě výrazněji než v Česku. Vyplývá to z údajů, které pravidelně zveřejňuje Evropská komise.

Přečíst článek

Už vidíte, že se lidé kvůli drahým palivům přesouvají z aut do vašich autobusů a vlaků?

To nedokážu říct. Nám se počet cestujících zvedá, ale leden a únor jsou vždy nejhorší měsíce. Březen a duben šly vždy nahoru. Je tady postcovidové období, takže nám počet cestujících roste. Ale jestli je to kvůli tomu, že je po covidu, nebo začínají teplejší měsíce, nebo zdražují paliva, to nejde rozklíčovat.

Auto je luxus, ne samozřejmost

Promítla se dražší nafta do cen? Nebo do vašeho hospodaření?

My jsme zdražili asi před třemi týdny autobusy. Což by mělo stačit i na toto zdražení paliv. Ale jak říkám, pohonné hmoty jsou jenom jedna část nákladů. Celkově roste všechno, mzdy i ostatní položky. Nyní není potřeba zdražovat víc.

Takže nevyčítáte vládě přístup k rychlému zdražování paliv, kdy ministři prakticky nezasáhli…

Vůbec ne. Zaznamenal jsem stávku dopravců na několika místech. To je nesmysl. Pokud má dopravce vyšší vstupy, tak za to nemůže vláda, ale trh. Dopravce musí zdražit. Nechápu, proč kamioňáci stávkují. Měli by dodavatelům zdražit jízdné. To je normální ekonomika. Bylo by sebevražedné, aby se po zrušení superhrubé mzdy třeba ještě snížila nebo zrušila spotřební daň z paliv, jen aby nafta byla levnější. Podnikatelé se s tím musejí poprat. A je třeba říct, že osobní auto v osobním životě by mělo být bráno trochu jako luxus. Kdo si ho nemůže dovolit, musí jezdit veřejnou dopravou nebo chodit pěšky. Vláda nemůže ustoupit ze zdanění pohonných hmot. Výjimkou by mohlo být, kdyby tak začaly činit okolní státy a čeští dopravci by v tomto byli biti.

čerpací stanice Shell v Rozvadově

Dalibor Martínek: Drahá nafta a benzín? Zaplatí to střední třída, vláda si myje ruce

Dlouho se čekalo, jak se vláda postaví k rapidně zdražujícím palivům. Zdálo se, že existuje určitá naděje, že si erár pro blaho národa nechá ujít pár desítek miliard třeba ze spotřební daně. Nestalo se.

Přečíst článek

Ale to už se stalo, Polsko snížilo DPH z paliv…

Ano, ale není to krajní situace. Výběr DPH a spotřební daně je pro stát strašně důležité. S tím se musíme poprat. Pokud má stát řešit energetickou, hypoteční a případně i „palivovou“ krizi, měl by to řešit podporou nízkopříjmových rodin. Ne plošně.

Takže jste na straně vládního řešení, tak jak bylo oznámeno. Cílená podpora chudým, žádná plošná opatření. Vidíte v energetické krizi šanci pro váš byznys?

Ano. Evropa začíná zelenat, a bude muset hledat cesty, jak snížit jízdné ve veřejné dopravě. Teď se v Česku snižují slevy pro důchodce a studenty. Ve světě to jde přesně naopak. Musí se hledat cesta, jak znevýhodňovat osobní dopravu. To je obrovský trend, který nás čeká.

Do médií jste tvrdil, že snížení slev pro důchodce a studenty není klíčové opatření, kterým byste se měli zabývat…

Je to politikum. Věřím, že zrušení slev trhalo politikům srdce. Měl by se hledat způsob, aby veřejná doprava byla levná, a je jedno, zda jde o městskou dopravu, nebo dálkovou. Jak to vláda nyní udělala, je zbytečné, ale není to tragické.

Válka na Ukrajině nás zasahuje lidsky, ne byznysově

Jak se ve firmě připravujete na další vývoj války na Ukrajině, potenciální další zdražování ropy a ostatních energií?

Nemá smysl plánovat. To je život. Pokud má být ropa nebo elektrická energie drahá, tak bude. Nemá smysl se tím trápit. Týká se nás to, občanů i podnikatelů, úplně stejně. Je potřeba se s tím naučit žít. Jediná věc je, že stát musí podpořit boj proti energetické chudobě. I kdyby nebyla válka nebo covid, energie by zdražovaly. Přesun k elektromobilitě je jasný.

Zbyněk Stanjura (ODS), ministr financí

Dalibor Martínek: Pane ministře, blíží se průšvih. Budíček

Říkali jste, páni ministři, že máme šetřit. A omezit cestování autem. Mohu se zeptat, jak se to šetření dělá? Pane ministře financí Stanjuro, vy těch asi šest set metrů ze svého sídla v Letenské ulici na Úřad vlády již asi chodíte pěšky, že. Podklady nese asistent s modrým majáčkem na přilbě?

Přečíst článek

Budete se ve firmě také přesouvat k elektromobilitě?

RegioJet soutěží pouze elektrické tratě, nechceme jít do dieselových vlaků. Autobusy máme dálkové, nedotované, a to není na elektřinu. Městské autobusy, které jezdí „kolem komína“, jsou na to vhodné, dálkové ne. Náš autobus musí za den ujet tisíc kilometrů, to není vhodné na elektrický zdroj.

Vývoj na Ukrajině ve vás nevzbuzuje žádné obavy kolem vývoje vaší firmy?

Ne. Vůči firmě ne. Lidé to samozřejmě prožívají velmi emotivně, bojí se, aby nebyl konec našeho hezkého světa. Ale na podnikání to nemá vliv.

Radim Jančura (50)

Je český podnikatel a manažer v dopravě. Založil a vlastní společnosti Student Agency a RegioJet. 

Ceny benzinu 5. března 2022

Stanislav Šulc: Jako Pat a Mat aneb Jak Maďaři a Češi snižovali ceny benzinu

Ceny pohonných hmot letí raketově vzhůru v celé Evropě. A vedle všeobecné snahy pomoci Ukrajincům zasažených válkou se lidé začínají bát, za kolik budou tankovat. Vlády mají docela dost možností, jak cenu benzinu a nafty srazit. Ale z nějakého důvodu vymýšlejí složité mechanismy, které k cíli nevedou vůbec, nebo jen minimálně. Ale proč to dělat jednoduše, když to jde i složitě, že? 

Přečíst článek

plynovod, ilustrační foto

Jako ropná krize? Světová ekonomika se otřese jen krátkodobě, míní Horská z Raiffeisenbank

Ani v tom nejhorším možném scénáři, kdy Západ uvalí sankce na ruské energie a komodity, se světové ekonomiky nepřiblíží ropné krizi ze 70. let minulého století.

Přečíst článek

Magazín Newstream CLUB

Tématem druhého čísla byznysově - lifestylového čtvrtletníku je návod, jak globálně uspět, jak dobýt svět a užít si ho.

Na titulní straně představujeme neurologa Martina Tolara. Jeho společnost Alzheon je nejblíž ze všech farmaceutických firem světa k dosažení schválení léku na Alzheimerovu nemoc. Co všechno musel obětovat a jak těžké bylo prosadit se v USA?

„Amerika je kouzelná v tom, že když máte chuť něco dělat, máte výdrž a nadšení, tak vám pomůže. Ona je to země plná lidí, kteří tam přišli s jedním kufrem a vybudovali si tam z ničeho, jen ze svých snů, celý život,“ říká Tolar v hlavním rozhovoru magazínu.

A magazín dále přináší řadu příběhů osobností, kterým se ve světě podařilo uspět. Eduard Kučera například vypráví, jak těžké bylo hledat vhodného správce majetku a vysvětluje, proč se nakonec rozhodl většinu investic mít v USA.

Architekt Petr Štefek pracoval v Londýně u Normana Fostera a popisuje rozdíly mezi globální londýnskou scénou a Prahou.

Legendární investor Gabriel Eichler pak popisuje svou cestu z USA zpět do Československa a jak tu jeho know-how pomáhalo budovat svobodnou ekonomiku.

Jak dostat dítě na Oxford?

Připravit svým potomkům ty nejlepší startovní podmínky pro život, kariéru a úspěch ve světě je snem každého rodiče. Stojí to však peníze a čas. A také je k tomu potřeba učinit celou řadu správných rozhodnutí od volby střední školy přes kroužky a další mimoškolní aktivity. Odměnou ale může být studium na některé z nejprestižnějších univerzit světa na obou březích Atlantiku i Pacifiku. Jak ta správná rozhodnutí skutečně učinit poradí nejpovolanější odborníci ve druhém čísle magazínu Newstream CLUB, který právě vychází.  K dostání je v síti trafik Lagardère i online

Příští číslo magazínu Newstream CLUB vyjde již v březnu. 

Související témata

Miliardáři

Vzdělávání

Biohacking

  •  
Reklama

Související

Benzin je v Česku nejlevnější za poslední roky

Lukáš Kovanda: Benzin je v Česku nejlevnější za dva roky. A to i díky Ficově vládě

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme