Propadák, který se stal milionovým hitem. Před 70 lety se otevřel první Disneyland

Patřil k nejúspěšnějším lidem 20. století a společně s Charliem Chaplinem asi k nejvlivnějším figurám světové kinematografie. Walt Disney rozhodně nebyl bez chyb, ale zanechal za sebou zásadní dílo. A není lepšího důkazu než první Disneyland, který otevřel brány 17. července 1955. I po sedmdesáti letech zůstává etalonem zábavy, navíc se rozšířil do dalších kontinentů. A oslavit to můžete návštěvou za speciální narozeninové vstupné - stojí rovných 100 dolarů.
Myšlenka na Disneyland se zrodila desítky let před jeho realizací. Walt Disney už ve 30. letech minulého století plánoval malý zábavní park vedle svého studia v Burbanku, ale projekt musel odložit kvůli válce. Po druhé světové válce však v USA nastaly příhodné podmínky pro nový rodinný park – rozmach předměstí a automobilové dopravy, babyboom a hlad rodin po společné zábavě. Tradiční poutě byly často špinavé a nevhodné pro děti, Walt tedy snil o čistém a kouzelném místě, kde by se bavili společně malí i velcí.
V roce 1953 začal Walt Disney hledat vhodný pozemek v okolí Los Angeles pro velký park. Našel ho u města Anaheim – pomerančový sad o rozloze 65 hektarů, dobře dostupný z dálnice. Výstavba Disneylandu tam začala v červenci 1954 a stála asi 17 milionů dolarů (v dnešních cenách zhruba 200 milionů dolarů). Skeptici varovali, že tak nákladný projekt studio zruinuje.
Walt Disney však neváhal riskovat i svůj osobní majetek a zajistil si dodatečné financování – včetně dohody s televizí ABC, která do parku kapitálově vstoupila výměnou za nový televizní seriál Disneyland TV. Ještě před otevřením tak Disney prostřednictvím televizního pořadu chytře propagoval svůj chystaný park.
Americký provozovatel placené streamovací platformy Netflix ve druhém čtvrtletí zvýšil čistý zisk meziročně o 45,5 procenta na 3,13 miliardy dolarů (66,4 miliardy korun). Firma o tom ve čtvrtek informovala ve své výsledkové zprávě.
Netflix bohatne a herci zuří. Začíná nová éra zábavy s AI ve filmech
Enjoy
Waltovo bláznovství
Walt Disney vtiskl Disneylandu jedinečnou vizi. Legendární je historka, že na nápad rodinného parku přišel, když pozoroval své malé dcery na kolotoči – uvědomil si, že neexistuje místo, kde by se mohly bavit děti společně s rodiči. Disneyland proto koncipoval jako pohádkový svět, kde ožívají postavy a příběhy z jeho filmů.
Základní kámen tvořily tematické oblasti: nostalgická Main Street, U.S.A., exotická Adventureland, westernová Frontierland, kouzelná Fantasyland se zámkem Šípkové Růženky uprostřed a futuristická Tomorrowland.
Disney osobně dohlížel na všechny aspekty výstavby a kvality – na staveniště jezdil několikrát týdně a často zasahoval do návrhů. Sestavil speciální tým tvůrců a inženýrů, s nimiž svůj sen realizoval v rekordním čase pouhého jednoho roku. Navzdory těm, kdo projekt posměšně nazývali „Waltovým bláznovstvím“, se Disneyland podařilo dokončit podle plánu.
Oscarový režisér Christopher Nolan opět dokazuje, že umí přilákat diváky do kin. Ačkoli svůj nejnovější snímek Odyssea teprve natáčí a ani herci neznají přesnou podobu finálního snímku, již nyní se na lístky stojí fronty. A na aukčních portálech se ceny vstupenek na premiérový víkend, který se uskuteční za rok, šplhají ke stovkám dolarů.
Historický epos Christophera Nolana láká diváky. Rok před premiérou se prodávají lístky za stovky dolarů
Enjoy
Černá neděle
Ke slavnostnímu otevření tak došlo 17. července 1955, nejprve pro pozvané hosty a tisk – veřejnost byla vpuštěna o den později. Událost vysílala živě televizní stanice ABC a u obrazovek ji sledovalo neuvěřitelných 70 až 90 milionů Američanů. A mimochodem jedním z moderátorů speciálního vysílání Dateline Disneyland byl také herec a pozdější prezident Ronald Reagan.
Walt Disney pronesl úvodní věnování parku, zazněla americká hymna, přeletěly vojenské stíhačky a slavnostní průvod Disney postaviček projel po Main Street. Televizní přenos představil divákům nový „magický svět“ Disneylandu a vyvolal ohromný ohlas.
Přímo na místě však otevření provázely vážné potíže. Ten den panovalo úmorné vedro, rozpálený asfalt na chodnících se lepil na boty a kvůli stávce instalatérů nefungovala většina pítkových fontánek. Řada atrakcí nebyla ještě dokončena a zůstala zavřená, což zklamalo nedočkavé děti. Do areálu se navíc dostalo mnohem více lidí, než organizátoři čekali – místo 15 tisíc pozvaných hostů přišlo asi 28 tisíc návštěvníků díky padělaným vstupenkám a dalším trikům. Příjezdová dálnice u Anaheimu byla zacpaná v mnohakilometrové zácpě a stánky s občerstvením brzy vyprodaly všechny zásoby jídla a pití.
Disneyland tak v první den zažil chaos a sám Walt Disney pro zahajovací den použil spojení „Černá neděle“. Novinářům pak přiznal nedostatky a slíbil, že „během pár týdnů si to sedne a všechno poběží hladce“.
Možná ho sami neznáte, ale vaše děti v herním světě Robloxu tráví téměř jistě desítky hodin měsíčně. A po letech propadu se Robloxu mimořádně daří a konečně naplňuje očekávání investorů, že půjde o jeden z nejvýnosnějších titulů na burze. Jen za letošní kalendářní rok Roblox posílil o více než 100 procent, za uplynulých 12 měsíců pak o téměř 200 procent.
Raketa Roblox. Akcie herní společnosti letos posilují o víc než 100 procent
Trhy
Milionový hit
Navzdory rozpačitému startu se Disneyland záhy stal obrovským hitem. Již následující den po slavnostním otevření stály před branami parku tisíce nedočkavých lidí od časného rána. Během pouhých dvou měsíců provozu přivítal Disneyland miliontého návštěvníka a do konce roku 1955 ho navštívily přes 3 miliony osob. V dalších letech zájem dál prudce rostl – park brzy předstihl v návštěvnosti i proslulé národní parky jako Grand Canyon nebo Yellowstone. Do deseti let od otevření celkový počet návštěvníků překonal 50 milionů, což potvrdilo, že Waltův sen se proměnil v trvalý komerční úspěch.
Disneyland zároveň odstartoval novou éru rodinné zábavy. Stal se prvním skutečným tematickým parkem, kde nešlo jen o jednotlivé atrakce, ale o ponoření návštěvníka do uceleného příběhu a prostředí. Tento koncept postupně převzaly zábavní parky po celém světě. Pro poválečnou generaci Američanů se návštěva Disneylandu stala symbolem ideální rodinné dovolené – a toto kouzlo přetrvalo dodnes, kdy do parku míří už vnuci prvních návštěvníků.
Disneyland brzy překročil hranice běžného zábavního parku a pronikl do širokého povědomí jako kulturní fenomén. Devízou Disneylandu byla pečlivá čistota, bezpečnost, vstřícný personál a všudypřítomná iluze šťastného světa.
Ekonomicky prokázal Disneyland obrovský potenciál tematických parků pro regionální rozvoj. Z Anaheimu se díky Disneylandu stala prosperující turistická oblast plná hotelů a podniků profitujících z blízkosti parku. Walt Disney zaměstnal v parku stovky lidí a nastavil nové standardy zákaznického servisu.
Legendární herec a scientolog Tom Cruise má dar strhnout davy. V polovině devadesátých let se ale odvážil v radikálnímu kroku – koupil původně televizní franšízu Mission: Impossible, najal režiséra Briana De Palmu a společně dali tehdy z velké části v Praze vzniknout prvnímu snímku ze série Mission: Impossible. Z té se postupně stala jediná vážná konkurence Jamese Bonda. A nyní do kin vstupuje údajně závěrečný díl. Jak si Cruisovy nemožné mise stojí byznysově? Jemu rozhodně vydělávají skvěle.
Mission: Impossible Toma Cruise. Skvělý herec se změnil v úspěšného producenta
Leaders
Tokio, Paříž, Hongkong, Šanghaj
Úspěch Disneylandu vedl k rozšíření Disneyho království do dalších zemí. Koncem šedesátých let firma plánovala větší resort na východním pobřeží USA a výsledkem byl Walt Disney World na Floridě (otevřen 1971) – komplex čtyř parků, jehož realizaci po Waltově smrti vedl jeho bratr Roy. V roce 1983 pak otevřel první zahraniční Disneyland: Tokio Disneyland v Japonsku. Zaznamenal okamžitý úspěch a stal se katalyzátorem mezinárodní expanze Disney parků.
V dubnu 1992 následoval Euro Disney u Paříže. Navzdory počátečním obtížím se časem etabloval jako přední turistická destinace Evropy. Disney poté zamířil i do dalších asijských teritorií. V září 2005 byl otevřen Hong Kong Disneyland, menší park přizpůsobený asijskému publiku. Dalším milníkem se stalo otevření Shanghai Disneylandu v červnu 2016 – moderního parku v pevninské Číně. Ten během prvního roku provozu přilákal přes 11 milionů návštěvníků a potvrdil, že zájem o disneyovské pohádky je skutečně celosvětový.
Dnes provozuje Walt Disney Company šest velkých Disney resortů s tematickými parky na třech kontinentech. Tyto parky dohromady navštíví kolem 150 milionů lidí ročně a řadí se mezi nejpopulárnější turistické cíle světa.
Jako by se inspiroval expremiérem Babišem. Elon Musk tvrdil úřadům, že jeho Neuralink je malá firma, a ještě k tomu znevýhodněná. Dva měsíce předtím, než ji noví investoři ohodnotili na devět miliard dolarů.
Jako Čapí hnízdo? Musk tvrdil úřadům, že Neuralink je „malá a znevýhodněná“ firma
Money
Lepší výsledky firma v účetní závěrce vysvětlila růstem počtu turistů.
Luxusu se v Česku daří. Módní značka Louis Vuitton tu loni vydělala 320 milionů
Zprávy z firem
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.