Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Tržby automobilek stouply na 1,26 bilionu, průměrná mzda v oboru je o čtvrtinu vyšší než v Česku

Tržby automobilek loni stouply o 12,7 procenta na 1,26 bilionu korun
ČTK
 ČTK

Tržby tuzemských automobilek a dodavatelů dílů loni stouply o 12,7 procenta na 1,257 bilionu korun. Export vzrostl stejným tempem na 1,028 bilionu korun. Celkově se vývoz podílel na výkonu odvětví 82 procenty. Oznámili to zástupci Sdružení automobilového průmyslu (SAP) na výroční tiskové konferenci.

Reklama

Výroba osobních aut loni vzrostla o 10,2 procenta na 1,218 milionu vozů. Z toho 92,8 procenta směřovalo do zahraničí, zejména do Německa a dalších evropských zemí. Produkce autobusů loni meziročně stoupla o 7,6 procenta na 5322 vozů, u nákladních vozů byl nárůst o 6,7 procenta na 1347 aut. Výroba motocyklů se zvýšila o 56,9 procenta na 1624 strojů.

Kdyby tuzemské firmy neinvestovaly do vývoje, už by tu dávno nebyly,“ říká Martin Jahn, člen představenstva Škody Auto.

Autoprůmysl vyškolily krize. Jako tahoun české ekonomiky ještě posílí, říká Martin Jahn

Automobilový průmysl v Česku je velmi robustní, dlouhodobě vyškolený krizemi a kolísající poptávkou. „Přes všechny problémy byl, i v posledních třech letech, tahounem české ekonomiky,“ upozornil v rozhovoru pro magazín MED Martin Jahn, člen představenstva Škody Auto, který má na starosti prodej a marketing.

Přečíst článek

"Automobilový průmysl se loni začal zotavovat z dozvuků covidové krize, byť stále čelil řadě pokračujících i nových výzev. Po třech letech klesajících objemů tak opět ve většině segmentů dosáhl růstu produkce, a to navzdory přetrvávajícím potížím v dodavatelských řetězcích, nedostatku čipů, válce na Ukrajině, extrémnímu růstu cen energií či vysoké inflaci,“ uvedl prezident sdružení Martin Jahn.

Volatilní dodavatelský řetězec 

Dodavatelské firmy se na tržbách odvětví podílely 40,4 procenta. Tržby dodavatelů stouply o devět procent na 507 miliard korun.

Soud v Německu 27. června 2023 uložil někdejšímu šéfovi německé automobilky Audi Rupertu Stadlerovi za podíl v kauze emisních podvodů podmíněný trest vězení v délce 21 měsíců.

První tresty za emisní podvody Volkswagenu. Bývalý šéf Audi dostal 21 měsíců vězení podmíněně

Soud v Německu uložil někdejšímu šéfovi německé automobilky Audi Rupertu Stadlerovi za podíl v kauze emisních podvodů podmíněný trest vězení v délce 21 měsíců. Stadler se tak v emisním skandálu stal prvním odsouzeným členem vedení koncernu Volkswagen, který je mateřskou společností automobilky Audi. Vinu dlouho odmítal, letos v květnu se v rámci dohody o vině a trestu přiznal, že proti podvodům mohl zakročit dříve, ale neučinil tak.

Přečíst článek

"Ceny materiálů i energií nadále zůstávají na vysoké úrovni, eventuálně rostou a přetrvávající inflace stupňuje i tlak na růst mezd. Vyšší náklady na výrobu však dodavatelé jen obtížně přenášejí do cen. Situace v dodavatelských řetězcích je tak nadále extrémně volatilní a je velké riziko uzavírat dlouhodobé kontrakty. Plánování výroby se proto stává extrémně obtížnou kategorií," řekl viceprezident sdružení Miroslav Dvořák.

Průměrná mzda přesáhla 50 tisíc

Loni se počet zaměstnanců ve firmách sdružení snížil o 1,7 procenta na 140 253 lidí. Průměrná mzda poprvé přesáhla hranici 50 tisíc korun, a průměrnou mzdu v ČR tak převyšuje o 25 procent. Nejvyšší průměrné mzdy vykazují finální výrobci, a to víc než 61 tisíc korun.

Škodovka honí plán, chce šestou noční směnu. Ano, ale za pohádkovou odměnu, míní odbory

Škodovka honí plán, chce šestou noční směnu. Ano, ale za pohádkovou odměnu, míní odbory

Automobilka Škoda Auto chce v prázdninových měsících přidat ve výrobě takzvanou šestou noční směnu, tedy z pátku na sobotu. Rozšíření výroby má pokrýt čekající zakázky poté, co poslední dva roky automobilka směny kvůli nedostatku dílů spíše rušila. Odbory chtějí o podmínkách šestých směn vyjednávat, měly by být dobrovolné a ohodnocené průměrně částkou 6400 korun hrubého za směnu. Uvedl to týdeník Škodovácký odborář. Odbory víkendové směny v létě dříve odmítaly.

Přečíst článek

Podle Dvořáka představuje napjatý trh práce, kdy chybí zaměstnanci ve všech kvalifikačních úrovních, velký problém dalšího rozvoje průmyslu v Česku. "Je nutné, aby byl vytvořen, a s pomocí národních i evropských fondů financován, systém celoživotního učení. To pomůže aktualizaci kvalifikací zaměstnanců v souladu s technologickým rozvojem firem, a tak udržení jejich zaměstnatelnosti," míní.

Dodavatelsko-odběratelské řetězce jsou podle Jahna stále poznamenané jak dozvuky covidu v Číně, tak geopolitickou situací. Nadále hrozí výpadky čipů, i když očekává, že druhé pololetí by mělo přinést zlepšení a větší stabilitu. O budoucnosti odvětví rozhodne zejména schopnost ČR zachytit současnou transformaci směrem k bezemisní mobilitě a výrobě.

Muskův fenomén Tesla má 20 let. Léta čekal na zisk, málem zbankrotoval – a přece změnil svět

FOTOGALERIE: Muskův fenomén Tesla má 20 let. Léta čekal na zisk, málem zbankrotoval – a přece změnil svět

Před 20 lety, 1. července 2003, byla v třicetitisícovém kalifornském San Carlos v Silicon Valley založena nenápadná firma s cílem vyrábět malé sportovní elektrické roadstery (na hlavním snímku). Trvalo jí pět let, než s výrobou začala, ale téměř okamžitě změnila globální trh s elektromobily jako nikdo jiný, i když s auty zcela jiného ražení. Jmenuje se Tesla - a ne, u jejího založení ještě nebyl Elon Musk.

Přečíst článek

"Specificky pro automobilový průmysl považujeme za klíčové, aby i v současné rozpočtově složité době vláda našla způsob, jak do ČR přitáhnout strategické projekty zaměřené na výrobu baterií, čipů, výkonové elektroniky a dalších komponent pohonů bateriových vozidel. Pro budoucnost průmyslu jako celku je pak kritická schopnost zajistit pro ČR dostatek dostupné a zelené energie, navýšení podpory vědy, výzkumu a inovací a plné využití dostupných evropských zdrojů," dodal Jahn. 

Automobilový průmysl je nejvýznamnějším odvětvím zpracovatelského průmyslu České republiky, na jejím HDP se podílí téměř deseti procenty. Přímo zaměstnává zhruba 180 tisíc pracovníků, nepřímo, tedy včetně navazujících oborů, téměř 500 tisíc lidí.

Čínská expanze v Orbánově spřáteleném Maďarsku. Postaví továrnu za miliardy

Čínská expanze v Orbánově spřáteleném Maďarsku. Huayou postaví továrnu za miliardy

Čínská společnost Zhejiang Huayou Cobalt plánuje investovat v Maďarsku 520 miliard forintů (33,4 miliardy korun) do výstavby závodu na katody pro baterie do elektromobilů. Je to nejnovější velká investice, která podle vlády učiní ze země centrum elektromobilového průmyslu. Oznámil to podle agentury MTI ministr zahraničí Péter Szijjártó.

Přečíst článek

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Výroba osobních aut v Česku v prvním čtvrtletí meziročně vzrostla o 31,5 procenta na 353 770 vozů.

Automobilky nastartovaly, v tuzemsku se v prvním čtvrtletí vyrobilo 353 770 nových vozů

Přečíst článek
Kreml posvětil prodej továrny VW v Kaluze tamnímu obchodníku s auty

AKTUALIZOVÁNO: Definitivní konec továrny Škody v Rusku. Kreml posvětil prodej domácí firmě Avilon za miliardy

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme