AKTUALIZOVÁNO: Definitivní konec továrny Škody v Rusku. Kreml posvětil prodej domácí firmě Avilon za miliardy
Ruská vládní komise schválila prodej hlavní továrny německé automobilky Volkswagen v Rusku. Agentuře TASS to řekl ruský ministr průmyslu a obchodu Denis Manturov. Továrnu, která stojí v ruském městě Kaluga, koupí ruský prodejce automobilů Avilon. V Kaluze se montovaly rovněž vozy české automobilky Škoda Auto.
Závod v Kaluze s roční kapacitou 225 tisíc vozů Volkswagen otevřel v roce 2007. Loni v březnu však provoz zastavil v souvislosti se sankcemi, které západní země uvalily na Rusko za jeho útok na Ukrajinu. Firma rovněž zastavila vývoz automobilů do Ruska.
Avilon zaplatí tři miliardy korun
Manturov podle agentury TASS uvedl, že dokumentace potřebná pro prodej továrny se nyní dokončuje. Avilon zaplatí až 125 milionů eur (zhruba tři miliardy korun), uvedla agentura Interfax, která se odvolává na zdroj obeznámený s příslušným rozhodnutím podvýboru vládní komise pro kontrolu zahraničních investic.
Ruský soud zmrazil všechna aktiva automobilky Volkswagen v Rusku. Vyplývá to ze soudních dokumentů, do kterých nahlédla agentura Reuters. Volkswagen je jednou z řady zahraničních automobilek, které pozastavily obchodní aktivity v Rusku poté, co západní země uvalily na Moskvu rozsáhlé sankce kvůli konfliktu na Ukrajině.
AKTUALIZOVÁNO: Ruský soud zmrazil všechna zbývající aktiva Volkswagenu v Rusku
Zprávy z firem
Rozhodnutí úřadu se podle Interfaxu týká ruské divize Volkswagen Group Rus a jejích dceřiných společností. Společnost Volkswagen Group Rus se k hodnotě transakce odmítla vyjádřit. Pokud by Volkswagen za své ruské aktivity skutečně získal až 125 milionů eur, kontrastovalo by to s vývojem u jiných západních automobilek. Ty své ruské aktivity většinou prodaly jen za symbolickou částku, v dohodách si nicméně vyhradily možnost jejich zpětného odkupu, uvedla agentura Reuters.
Výroba aut v Rusku je nejnižší od rozpadu Sovětského svazu
Západní sankce zasadily ruskému automobilovému sektoru tvrdou ránu. Celková výroba osobních automobilů v Rusku se loni propadla o 67 procent na 450 tisíc vozů, což je nejnižší úroveň od pádu Sovětského svazu v roce 1991.
Odchody zahraničních podniků z Ruska nejsou jednoduché. Smlouvy, ve kterých figurují firmy z takzvaných znepřátelených zemí, potřebují souhlas ruské vládní komise. Za znepřátelené Moskva považuje ty země, které na Rusko uvalily sankce. Podniky do smluv často zařazují ustanovení o možnosti pozdějšího odkupu, které jim mají jednoho dne usnadnit případný návrat.
Provozní zisk automobilky Škoda Auto v loňském roce klesl o 42 procent na 628 milionů eur (téměř 15 miliard korun). Výsledky negativně ovlivnil rusko-ukrajinský konflikt. Tržby se zvýšily o 18,5 procenta na 21 miliard eur (499 miliard korun). Ve své výsledkové zprávě to oznámil mateřský koncern Volkswagen.
Škodě Auto zejména kvůli válce na Ukrajině klesl zisk o dvě pětiny. I tak vydělala miliardy
Zprávy z firem
Škoda Auto loni celosvětově vyrobila téměř 780 tisíc vozů, což je o 22 tisíc, tedy o tři procenta, aut méně než v předchozím roce. Celkem 636 tisíc vyrobených aut připadá na české závody automobilky v Mladé Boleslavi a Kvasinách. Okolo 56 tisíc vozů Škoda vyrobila v indických závodech, uvedla největší tuzemská automobilka.
Škoda Auto loni vyrobila méně vozů. Každý čtrnáctý byl z Indie
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.