OBRAZEM: Dvorecký most překope pražskou MHD
Na Vltavě v jižní části Prahy vzniká jeden z nejvýznamnějších dopravních projektů posledních let – nový Dvorecký most, který propojí Prahu 4 a Prahu 5 mezi Dvorci a Lihovarem. Stavba, zahájená v roce 2022, má být dokončena na začátku března 2026. Most o délce 361 metrů má pět pilířů, z nichž dva stojí přímo v řece. Stavba bude sloužit tramvajím, autobusům, cyklistům i chodcům, nikoli však automobilům. Nový most kromě jiného také promění jednotlivé tramvajové i autobusové linky.
Hlavním cílem projektu je zlepšit plynulost městské hromadné dopravy a odlehčit přetíženému Barrandovskému mostu, po němž dnes denně projíždějí stovky autobusů. Díky nové spojnici se podle dopravních modelů zkrátí cesta mezi Dvorci a Lihovarem zhruba na polovinu – z šesti na tři minuty. Očekává se, že se tím ušetří cestujícím několik minut při každé jízdě a zlepší spolehlivost spojů mezi Budějovickou a Smíchovským nádražím.
Nový most si vyžádá investici přibližně 1,45 miliardy korun. Stavbaři čelí komplikovaným geologickým podmínkám v okolí Vltavy – kvůli nestabilním jílovitým a písčitým zeminám museli zesílit základy pilířů, což vedlo k mírnému navýšení nákladů oproti původnímu rozpočtu.
FOTOGALERIE: Jak probíhá stavba Dvoreckého mostu
Auta ne
Ačkoli někteří obyvatelé kritizují, že most nebude přístupný pro osobní auta, dopravní studie už dříve prokázaly, že automobilová doprava by v této oblasti výrazně zhoršila plynulost provozu na nábřežích i v přilehlých čtvrtích. Počítalo se s tím, že by po mostě denně projelo až 10 tisíc aut, která by přetížila ulice Na Pankráci, Modřanskou, Strakonickou či Jeremenkovu.
Most tak bude sloužit především městské dopravě. Autobusová linka 118 zkrátí trasu mezi Budějovickou a Smíchovem, doplní ji nová linka 124 spojující Želivského, Vršovice a Brumlovku s druhým břehem. Změny čekají i další linky – vznikne například linka 114 z Kunratic nebo prodloužená 106 z Kačerova.
Internet běžící na 2G sítích už je pro většinu běžných uživatelů dávnou minulostí. Ve vlakové dopravě se přitom využívá dodnes. Následující roky se tak ponesou ve znamení technologické revoluce, protože třicet let starý komunikační systém GSM-R uvolní místo svému nástupci. Na vývoji celoevropského FRMCS standardu se podílí i česká firma TTC Marconi a podle Martina Bajera by první vlaky s novou technologií mohly vyjet už za tři roky.
Z tratí zmizí semafory, vlakovou dopravu čeká automatizované řízení. Cílem je eliminovat lidské chyby
Zprávy z firem
Nový most bude mít zásadní význam i pro rozvoj tramvajové sítě. Stane se základem tzv. jižní tramvajové tangenty, která má během příští dekády propojit Modřany, Budějovickou a Záběhlice. Po otevření vzniknou dvě nová tramvajová spojení: linka 20 bude jezdit z Modřan přes Smíchov až na Malou Stranu a do Dejvic, zatímco linka 21 propojí Barrandov s Podolím a Vinohrady.

Dvorecký most zároveň zvýší odolnost pražské dopravní sítě – při výlukách na Palackého mostě nebo ve Vyšehradském tunelu zajistí náhradní trasu pro tramvaje i autobusy. Stavba, označovaná svými tvůrci za „sochu položenou přes řeku“, má nejen praktický, ale i estetický význam a stane se novou architektonickou dominantou jižní části města.
Most by se po dokončení měl jmenovat buď Dvorecký, nebo Anežky České. Tyto dva názvy doporučila místopisná komise s tím, že se kloní spíše k názvu Dvorecký. Primátorův náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) naopak preferuje název Anežčin. O pojmenování by podle dřívějších Hřibových vyjádření nakonec mohli rozhodovat Pražané.
Koleje až na Jarov
Po Dvoreckém mostu budou na jaře 2027 následovat koleje na Jarov. „Tam změny nebudou výrazné, prodlouží se pouze linka 5,“ uvedl náměstek ředitele organizace Ropid Martin Šubrt. Dodal, že mnohem větší změny bude znamenat zprovoznění budované tramvajové trati v horní části Václavského náměstí, které je plánováno na červen stejného roku.
„To bude taková malá revoluce v tom, že v centru Prahy bude najednou všechno blíže,“ řekl náměstek. Dodal, že koleje napomohou propojení Prahy 1 s Vinohrady, takže lidé budou moci přímo dojet například z Masarykova nádraží na náměstí Míru či od Národního divadla na Vinohradskou. Nová trať pak podle něj také městu umožní zahájit rekonstrukce Seifertovy a Ječné ulice, protože poskytne tramvajím objízdnou trasu.
Dopravní priority nově vznikající vlády se rýsují. Dálnice a digitalizace mají zelenou, ale vysokorychlostní tratě narážejí na odpor SPD a Motoristů, kteří požadují úspory a jednodušší projekty.
Dálnice ano, rychlovlaky ne. Formující se vláda se dohaduje nad miliardovými dopravními projekty
Politika
Na konci roku 2027 má začít fungovat trať na Strahov, kde pojedou dvě tramvajové linky - vozy s číslem 28 z Vítězného náměstí budou sloužit převážně vysokoškolským studentům a druhá linka 29 pojede na Strahov z Malovanky a zajistí spojení do centra města.
V prvním čtvrtletí 2028 zahájí provoz také linka z Vinohradské ulice na Sídliště Malešice, která nahradí všechny autobusy, které dnes do Malešic jezdí od metra Želivského. Poslední tratí, kterou se dokument zabývá, jsou koleje z Libuše na Nové Dvory, kde město plánuje u budoucí stanice linky metra D bytovou výstavbu. Úsek má začít fungovat na jaře 2028.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.
