Nový ruský „McDonald´s“ má problém: Nedostatek hranolek

S velkou slávou nahradil nový řetězec Vkusno & tochka (Vkusně a tečka) pobočky amerického McDonald´s, který se z Ruska stejně jako stovky dalších firem stáhnul kvůli Putinově invazi na Ukrajinu. Jenže jen pár týdnů po přejmenování provozoven a převzetí novým majitelem má síť občerstvení zásadní problém. Tím je nedostatek brambor pro výrobu základní položky menu, hranolek, neboť dosavadní zahraniční partneři McDonaldu je odmítají do Ruska dovážet, píše agentura Reuters.
„Výrobci hranolků odmítají dovážet do Ruska. A pokusy o zvýšení domácího zpracování jsou kvůli špatné úrodě plné obtíží,“ řekl moskevské RBC TV Oleg Parojev, šéf řetězce rychlého občerstvení Vkusno & tochka (Vkusně a tečka), který nyní provozuje bývalý řetězec restaurací McDonald's v Rusku.
Americký kavárenský řetězec Starbucks odchází po téměř 15 letech z ruského trhu. V pondělí to firma podle zahraničních médií sdělila svým asi dvěma tisícům zaměstnanců.
Starbucks v Rusku končí. Bolet ho to bude méně než McDonald’s
Zprávy z firem
McDonald's opustil Rusko v červnu po západním odsouzení vojenské invaze Moskvy na Ukrajinu, které zahrnovalo uvalení velkého množství ekonomických sankcí, a v květnu prodal všechny restaurace, které vlastnil, dosavadnímu místnímu držiteli licence od McDonald´s Alexandru Govorovi. Restaurace se začaly otevírat pod novým názvem Vkusno & tochka 12. června. Parojev tehdy řekl agentuře Reuters, že řetězec prodal v den otevření téměř 120 tisíc hamburgerů.
„To, co se nyní stalo, je, že kvůli dobře známým událostem mnoho zahraničních společností, dokonce bych řekl, že všichni hlavní výrobci hranolků, odmítli dodat tento produkt do Ruska," řekl Parojev RBC TV. Továrny vyrábějící hranolky v „přátelských" i „nepřátelských" zemích – jak Kreml nazývá státy, které invazi tolerují, a země, které ji odsoudily –, patří pěti nebo šesti velkým společnostem, jejichž ústředí sídlí v „nepřátelských“ zemích, a které proto podle Parojeva odmítly dovážet do Ruska.
Problém potrvá do podzimu
Nový provozovatel sítě chtěl novým jménem řetězce zdůraznit, že vysoké standardy kvality budou zachovány nebo dokonce vylepšeny a že spotřebitelé si nevšimnou velkého rozdílu oproti dosavadnímu McDonald´s. Nyní ale byl nucena přiznat, že se až do podzimu potýká s nedostatkem hranolků, z čehož obviňuje i špatnou sklizeň v Rusku a problémy s dodavatelským řetězcem. V letošním roce se v Rusku zatím urodil nedostatek specifických brambor potřebných pro hranolky. Problémy mohou vzniknout i kvůli tomu, že jen několik podniků je schopno zpracovávat brambory pro hranolky v Rusku.
Americký miliardář Carl Icahn zesiluje tlak na vedení McDonald´s kvůli masu. Investor kvůli svojí vizi udržitelného fastfoodového řetězce rovněž chce vyměnit dva vysoce postavené manažery, upozornil server agentury Bloomberg.
Ideální buger z „mekáče“ podle miliardáře? Maso v něm nehledejte
Enjoy
Přejmenovaná síť podle svého prohlášení z června lidem nabízí přejmenované hamburgery. Ostatně logo v podobě kruhu a dvou čar má představovat hamburger a dvě hranolky. Vnitřek restaurace je ale výrazně podobný původním pobočkám McDonald´s – nechybějí ani dotykové obrazovky pro objednávek a velmi podobné stejnokroje pracovníků řetězce v podobě košile s límečkem.
McDonald's vstoupil na ruský trh před více než 30 lety a vlastnil tam zhruba 84 procent z téměř 850 restaurací této značky, které byly v provozu. Otevření prvního „mekáče“ v Rusku v lednu 1990 vyvolalo zájem tisíce Rusů a stalo se jedním ze symbolů politických a ekonomických změn ve střední a východní Evropě, které mimo jiné vyvrcholily rozpadem komunisty řízeného Sovětského svazu.
Čechů, kteří chodí na obědy, významně ubylo. A na podzim jich v restauracích bude ještě méně. Aby podniky krizi ustály, musí inovovat. Nabídnout mnohem víc než smažák, varují zástupci gastra.
Smažák už stačit nebude. Aby restaurace krizi překonaly, musí nabídnout víc
Enjoy
Speciál Realitní Club
Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části – webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu.
- Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
- Komerční reality: kanceláře, coworking;
- Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
- Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.
Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.
Témata související s realitami:
- inflace v Česku i ve světě
- vše kolem hypotečního trhu
- co se děje na investičním trhu?