Starbucks v Rusku končí. Bolet ho to bude méně než McDonald’s
Americký kavárenský řetězec Starbucks odchází po téměř 15 letech z ruského trhu. V pondělí to firma podle zahraničních médií sdělila svým asi dvěma tisícům zaměstnanců.
Americký Starbucks opouští ruský trh. Následuje tak další západní podniky, které se tímto způsobem rozhodly zareagovat na ruskou vojenskou invazi na Ukrajinu. Z velkých firem to naposledy oznámil fastfoodový řetězec McDonald's. Předtím ještě Exxon Mobil a British American Tobacco.
V Rusku Starbucks provozuje na 130 restaurací a zaměstnává na 2000 pracovníků, kterým bude po dobu dalších šesti měsíců dál vyplácet mzdu, aby jim usnadnil hledání jiného zaměstnání.
Všechny restaurace Starbucks v Rusku vlastní a provozuje licenční partner firmy, skupina Alshaya se sídlem v Kuvajtu. Dohromady však vytvářejí méně než jedno procento ročních příjmů Starbucksu, uvedl server CNBC.
Spotřebitelé i investoři tlačili na západní společnosti, jako je Starbucks, aby přerušily vztahy s Ruskem, aby daly najevo nesouhlas s válkou Kremlu s Ukrajinou. Starbucks už 8. března v Rusku pozastavil veškeré obchodní aktivity. Týkalo se to expedice všech produktů Starbucks a dočasně se uzavřely i kavárny.
Představitel ruské mise při OSN v Ženevě Boris Bondarev odstoupil kvůli nesouhlasu s válkou na Ukrajině. Vyplývá to z dopisu, který diplomat podle stanice Rádio svobodná Evropa/Rádio Svoboda (RFE/RF) zveřejnil na sociální síti LinkedIn a rozeslal diplomatům. Deník The New York Times napsal, že se mu podařilo se s Bondarevem spojit a svou rezignaci jim potvrdil. Je tak prvním ruským diplomatem, který se oficiálně vzdal funkce kvůli invazi na Ukrajinu.
Nikdy jsem se za svou zemi nestyděl víc, prohlásil ruský diplomat při OSN. A odstoupil
Politika
Rozvázání licenčních dohod ale nějakou dobu trvá. Bývalý generální ředitel Kevin Johnson se ale zavázal, že licenční poplatky z ruského byznysu věnuje na humanitární účely.
V posledních čtvrtletních výsledcích, které Starbucks zveřejnil na začátku května, není dopad pozastavení obchodních operací v Rusku nijak vyčíslen. Stejně tak firma neoznámila, kolik v souvislosti s odchodem z Ruska odepíše. Určitě to ale bude méně, než na kolik odchod z Ruska vyjde McDonald’s.
Řetězec rychlého občerstvení minulý týden oznámil, že prodá svůj byznys v Rusku současnému provozovateli a držiteli provozní licence Alexandru Govorovi. Společnost měla v Rusku zhruba 850 restaurací, z nichž většinu provozovala sama. Jen pozastavení ruských a ukrajinských byznys operací ji tak v prvním čtvrtletí stálo 127 milionů dolarů. Tyto dva trhy pro McDonald’s představovaly devět procent jeho celkových příjmů v roce 2021.
Americký řetězec fastfoodů McDonald's prodá svůj byznys v Rusku současnému provozovateli a držiteli provozní licence Alexandru Govorovi. Největší prodejce hamburgerů na světě uvedl, že firma pak bude v Rusku působit pod jiným názvem.
McDonald´s v Rusku zůstane, ale pod jiným jménem. Síť občerstvení prodá současnému provozovateli
Zprávy z firem
Dopady sankcí uvalených na Rusko kvůli invazi na Ukrajinu se začínají projevovat na každodenním životě Rusů. Dramaticky se zdražují běžné potraviny, i elektronika. Problém je i s léky, upozorňuje CNN. „Nevíme, co bude dál,“ bojí se běžní Rusové.
Všude je cítit strach z toho, co bude, říká Moskvanka. Bojí se, že přijde o práci
Politika
Ruský prezident Vladimir Putin je kvůli své invazi na Ukrajinu zodpovědný za narůstající hlad lidí po celém světě, píše list The Washington Post (WP).
Válka na Ukrajině plodí světový hlad. Viníkem je pouze a jen Putin
Money
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.