Novo Nordisk chce překazit dohodu Pfizeru o převzetí Metsery, za startup nabízí 136 miliard
 
                            Dánská farmaceutická společnost Novo Nordisk podala nabídku na převzetí amerického startupu Metsera v hodnotě nejméně 6,5 miliardy dolarů, tedy necelých 136 miliard korun, čímž se snaží překonat již uzavřenou dohodu mezi Metserou a Pfizerem. Cílem Novo Nordisku je upevnit svou dominanci na rychle rostoucím trhu s léky proti obezitě.
Podle informací agentury Bloomberg nabízí dánská společnost 56,50 dolaru za akcii v hotovosti, přičemž cena se může zvýšit až o 21,25 dolaru na akcii, pokud budou splněny určité podmínky. Celková hodnota transakce by tak mohla dosáhnout 77,75 dolaru za akcii, což je o 11 procent více než maximální hodnota nabídky Pfizeru ve výši 70 dolarů.
Nabídka přichází ve chvíli, kdy se Novo Nordisk pod vedením nového generálního ředitele Maziara Mikea Doustdara snaží znovu získat náskok v segmentu léků na hubnutí, který pomohl firmě stát se nejhodnotnější společností v Evropě. Po rychlém růstu však dánský výrobce čelí tvrdé konkurenci zejména ze strany amerického giganta Eli Lilly, jehož přípravky si rychle získávají tržní podíl.
Kroužky, které by rozpohybovaly alespoň děti, letos dále zdražují, rodiny si je leckdy nemohou dovolit. 
	Dražší než covid. Obezita a „nemoci z pohodlnosti“ už brzy vyjdou Česko na stamiliardy
		Enjoy
		
Metsera je výzkumná společnost zaměřená na vývoj experimentálních léků na obezitu, zejména na tzv. dlouhodobě působící analogy amylinu, které by mohly nabídnout mírnější vedlejší účinky než dnes dominantní GLP-1 přípravky, mezi něž patří i slavný Wegovy od Novo Nordisku. Startup vyvíjí injekci, kterou by bylo možné aplikovat méně často než současné konkurenční léky.
Trh s léčbou obezity by měl podle odhadů dosáhnout do roku 2030 hodnoty 100 miliard dolarů, což spustilo vlnu akvizic menších biotechnologických firem. Pfizer oznámil svou dohodu o převzetí Metsery v září za 47,50 dolaru za akcii s možností dalších bonusů, avšak nyní čelí přímé výzvě od svého dánského rivala.
Akcie letí vzhůru
Zpráva o nové nabídce vyvolala okamžitou reakci trhů – akcie Metsery vzrostly až o 21 procent, zatímco akcie Novo Nordisku v Kodani klesly o zhruba dvě procenta. Pfizer se k situaci odmítl vyjádřit.
Zásadním způsobem pomohly vakcíny mRNA zkrotit pandemii covidu-19 a nyní by se jim mohl podobný kousek povést i u pacientů s rakovinou. Technologie, oceněná Nobelovou cenou, by podle nových poznatků mohla zásadně proměnit léčbu zhoubné nemoci. 
	Léčba rakoviny je na dosah. Trump a jeho politici jí však házejí klacky pod nohy
		Zprávy z firem
		
Novo Nordisk se mezitím nachází uprostřed vnitřní restrukturalizace – v říjnu odešla více než polovina představenstva včetně předsedy Helgeho Lunda a společnost mění svou strategii směrem k větší výkonnosti. Doustdar oznámil tisíce propouštění a miliardové akvizice, například nedávný nákup firmy Akero Therapeutics za 5 miliard dolarů.
Pokud se Novo Nordisku podaří Metseru získat, půjde o významný zásah do plánů Pfizeru, který po pandemii usiluje o obnovení růstu. Zájem o vakcíny proti covidu prudce poklesl a část klíčových léků se blíží konci patentové ochrany. Pro Novo Nordisk by naopak akvizice mohla znamenat nový impuls v jeho snaze zůstat lídrem na nejdynamičtějším farmaceutickém trhu současnosti – trhu s léky na obezitu.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.
 
				 
                             
	 
 
 
                             
	 
 
 
                             
                             
		 
		 
		 
 
 
