Důvody problémů na evropských letištích odhaleny. Zmizeli mladí pracovníci

Letiště po celé Evropě se potýkají s nedostatkem personálu. Kvůli tomu cestující často čelí neúměrně dlouhým frontám, zpoždění letů a dalších nepříjemností. Podle agentury Bloomberg za problémem stojí neschopnost vedení letišť efektivně najímat mladé zaměstnance. Těch je přitom na pracovním trhu dostatek, jen často volí jinou práci.
Sedmihodinové zpoždění letadla. Ještě přede dvěma lety téměř nemožná představa, při letošní letní sezoně se to však mohlo stát. Stejně jako i hodinové sezení v letadle na ranveji a čekání na vzlet. Důvod? Letiště a aerolinky nemají lidi. A podle agentury Bloomberg chybějí zejména mladí zaměstnanci.
„Pracovníci ve věku do 40 let aktuálně představují necelou třetinu personálu. To je výrazně méně než v předpandemické době,“ uvádí Laura Malschová z Bloombergu. Podle dat Eurostatu momentálně v evropské letecké přepravě pracuje 320 tisíc lidí, na konci roku 2019 to přitom bylo téměř o 100 tisíc lidí více.
Ačkoliv turisté se letos na paluby letadel vrátili v množství, pod kterým letiště i aerolinky kolabovaly, obchodní cestující se vracejí pomalu. Přitom právě z nich mají letečtí přepravci největší zisky.
Aerolinky mají problém. Obchodní cestující se vracejí pomalu
Money
„Během pandemie sektor zasáhlo největší propouštění za 14 let,“ dodává Malschová.
Letiště nejsou žádná kariéra
A když se zejména v letošním roce rozvolnila většina protiepidemických opatřeních na celém světě a lidé se chtěli vrátit k cestování jako před covidem, na letiště i aerolinky vznikl ohromný tlak zlákat zpět tisíce zaměstnanců. Často neúspěšně.
„Práce v leteckém sektoru je náročná kvůli náročnému tréninku a také bezpečnostní prověrky. Zejména mladí často volí raději práci v jiném odvětví, která je dostupná hned,“ připomíná Malschová.
„Jejich byznys model bude muset doznat řadu změn, pokud chtějí zůstat konkurenceschopní na trhu práce. Problémy s obsazováním volných pozic měli kvůli náročnému tréninku a bezpečnosti vždycky, ale současná míra je bezprecedentní,“ potvrzuje problémy leteckého sektoru David Hutter z Consulting Group Ltd.
Společnost Emirates, která nakoupila nejvíce Airbusů A380, nadále u evropského výrobce letadel lobuje za nový model největšího dopravního letadla. A podle jejího šéfa začíná Airbus jejich prosby brát vážně.
Gigantický Airbus 380 chybí. Hodí se nejenom Emirates, potřebují ho i evropská letiště
Enjoy
Další stávky na obzoru?
Problémy s personálem pak vedou k dalšímu napětí v letecké přepravě, které navíc podporuje aktuální masivní inflace. Například piloti německých aerolinek Lufthansa uspořádali stávku, protože vedení společnosti nechtělo přistoupit na požadavky na vyšší platy.
Lufthansa kvůli tomu zrušila zhruba 800 letů, které zasáhly asi 130 tisíc cestujících, a to včetně těch z Prahy. Škody aerolinky odhadly na 800 milionů korun. I kvůli hrozbě další stávky se v úterý vedení Lufthansy s piloty dohodlo na vyšším růstu mezd, než bylo původně v plánu.
Lze však očekávat další podobné hrozby stávek i u dalších evropských aerolinek i u letištního personálu.
Podle Davida Huttera by se situace „na nebi“ mohla uklidnit před příští letní sezonou, která by měla být daleko snáze předpověditelná oproti té letošní.
Londýnské Heathrow nadále bojuje s nedostatkem personálu. Vedení letiště proto rozhodlo o prodloužení omezení počtu odbavených letů až do října, upozornila BBC. Jsme tímto rozhodnutím zklamáni, reagují aerolinky.
Problémy na londýnském Heathrow přetrvávají. Letiště prodlužuje limit na počet cestujících do října
Money
Doba ultralevných letenek je pryč. Meziročně letenky v Česku zdražují o zhruba 40 procent, v porovnání s dobou před pandemií jsou výše o bezmála 30 procent.
Letenky jsou skoro jednou tak dražší. Zlevňovat by mohly začít na podzim
Názory
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.