Reklama

Gigantický Airbus 380 chybí. Hodí se nejenom Emirates, potřebují ho i evropská letiště

Airbus A380 (ilustrační foto)
Pixabay
Zdeněk Pečený

Společnost Emirates, která nakoupila nejvíce Airbusů A380, nadále u evropského výrobce letadel lobuje za nový model největšího dopravního letadla. A podle jejího šéfa začíná Airbus jejich prosby brát vážně.

Reklama

Airbus A380, přezdívaný superjumbo, byl do provozu uveden v roce 2007 v barvách Singapore Airlines. Singapurské aerolinky se nakonec s 24 stroji staly provozovatelem druhé největší flotily A380 na světě. Tou největší disponují Emirates, nakoupily jich více než pětkrát tolik než zmiňované Singapore Airlines, téměř polovinu ze všech kdy vyrobených „třistaosmdesátek“.

Tim Clark, prezident Emirates Airlines, věří, že Airbus by měl nahradit A380 novějším, úspornějším modelem. Domnívá se, že Airbus i Boeing dělají chybu, když se nesnaží přijít s dalším superjumbem. Jeho letecká společnost objednala 123 letounů A380. V provozu jich je aktuálně okolo 80, ne všechny se totiž už vrátily z vynucených covidových prázdnin.

ilustrační foto

Aerolinky začínají koketovat s nabízením bezplatného internetu v průběhu letu

Zůstat online během dlouhého letu má stále punc nedostupného luxusu, ale cena za možnost zůstat připojený i ve dvanácti kilometrech nad zemí a oceánem je dostupná každému, kdo má na letenku.

Přečíst článek

V roce 2018 ale Airbus oznámil, že výrobu obřích strojů zastaví. Poslední letoun pak dodal na konci loňského roku. Komu jinému než společnosti Emirates.

Největší Airbus je třeba

Aktuálně jsou největšími nabízenými modely dopravních letounů Airbus A350-1000 a Boeing 777-9, které v základní konfiguraci pojmou okolo 400 cestujících. Zatímco Airbus A350-1000 se již zákazníkům několik let dodává, výroba Boeingu nabírá zpoždění. Podle nynějších předpokladů tovární pásy opustí až v roce 2025. Kapacita těchto „velikánů“ je navíc mnohem nižší. Airbus A380 v barvách Emirates,  v závislosti na konfiguraci, dokáže přepravit  484 až 615 lidí.   

Reklama

„Matematika vám říká, že potřebujete větší, mnohem větší stroj, než v tuto chvíli dostáváme,“ uved Clark televizní stanici CNN s tím, že zastavení výroby letounu Airbus A380 byla chyba.

Martin Feč

Martin Feč: Private jetem se do Ruska dostanete. My to ale v žádném případě nenabízíme

Během pandemie obliba soukromých letů vzrostla, lidé se dostali do míst, kam by je běžné linky nedopravily, navíc se vyhnuli frontám a potenciální nákaze. Podle Martina Feče z brokerské společnosti Charter Advisory, která lety s private jety zprostředkovává, se tak cílová skupina této formy přepravy rozrůstá. „Už to není jen svět vlastníků firem, ale nově třeba i manažerů z korporátu,“ tvrdí.

Přečíst článek

Šéf dubajských aerolinek se ale nevzdává. „Mluvil jsem o tom s Airbusem více než jednou,“ dodal Clark pro CNN s tím, že tuto záležitost začínají brát vážněji. A jak by modernější Airbus podle něj měl ideálně vypadat? Měl by mít nové motory, kompozitní materiály, menší ocasní ploutev, vylepšená křídla a mnohem nižší spotřebu paliva.

Americké aerolinky obří letadlo nepotřebují

Ne všechny aerolinky jsou ale schopny naplňovat kapacity obřích Airbusů. Ty dávají smysl pouze přepravcům, jako jsou aerolinky ze zemí Perského zálivu nebo z Evropy.  Neplatí to například pro americké letecké společnosti.

Navíc v postcovidové době začala řada letišť narážet na kapacitní problémy. Například londýnské Heathrow již roky řeší, zda bude moci postavit další ranvej, v Amsterdamu v rámci boje s hlukem a znečištěním vláda od příštího podzimu drasticky sníží počet povolených příletů a odletů.

Let s Qatar Airways: I ta nejlepší byznys třída umí zklamat. Počtem toalet

Až na pár výjimek už lze létat všude tam, kam to šlo před covidem. Před rokem jsem se ale do Spojených států dostával jen složitě, přes Dauhá. Šestnáctihodinový let do Texasu se dal „přežít“ i díky nejmodernějším sedadlům, kterými je vybavena byznys třída Qatar Airways. Je to to nejlepší, co můžete dnes mít. A vaše záda vám za tuto volbu poděkují.

Přečíst článek

Tudíž přílet letadla s pětisty cestujícími je pořád pouze jeden přílet, velká letadla pak dávají smysl.

Letoun vyrobený jako náhrada za Airbus A380 by byl přínosem pro letecké společnosti, jako je British Airways, létající z Heathrow. Dopravci jako australský Qantas s neobvykle vysokým počtem dálkových letů do vytížených letištních přístavů ve Spojených státech, Evropě a Asii také takové vysokokapacitní tryskáče potřebují.

Nástup pomocí autobusu na letištní ploše vždy potěší

Business Class Zdeňka Pečeného: Noční let s Lufthansou přinesl neněmecký chaos

Na zpáteční cestě z Dubaje nás čekal pozdní noční odlet, navíc na letu, který má jen něco málo přes šest hodin. Po dlouhém večeru v hotelové lounge jsme na check in přepážku dorazili krátce před 11. hodinou večerní. Odbavení netrvalo příliš dlouho. Dostavilo se zklamání z toho, že Lufthansa se vůbec neobtěžuje zajistit svým premiovým pasažérům salonek na terminálu 3 dubajského letiště. Naštěstí byl po ruce LoungeKey a salonek Al Marhaba.

Přečíst článek

8. Výhled ze salonku United a 24 let starý Boeing 737 v popředí

United Airlines: Americká nenaleštěná bída

Po mé cestě do Spojených států se zastávkou v Dubaji jsem potřeboval koupit jednosměrnou letenku zpět do Prahy. Vzhledem k tomu, že ceny jednosměrných letenek většinou stojí více než zpáteční, sáhl jsem po koupi letenky za míle. V takovém případě se platí stejná cena za jeden směr ať je letenka pouze jednosměrná nebo zpáteční.

Přečíst článek

Reklama

Související

Letiště, ilustrační foto

Chaos na letištích. Lufthansa ruší tisíce letů kvůli nedostatku personálu, další aerolinky kvůli stávkám

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme