Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Aerolinky mají problém. Obchodní cestující se vracejí pomalu

Obchodní cestující se na paluby letadel vracejí pomalu
iStock
Zdeněk Pečený

Ačkoliv turisté se letos na paluby letadel vrátili v množství, pod kterým letiště i aerolinky kolabovaly, obchodní cestující se vracejí pomalu. Přitom právě z nich mají letečtí přepravci největší zisky.

V průzkumu, který loni provedla společnost Morgan Stanley, manažeři služebních cest z velkých korporací ve Spojených státech, Evropě a Asii odhadovali, že jejich společnosti v roce 2022 nahradí asi čtvrtinu běžných předcovidových služebních cest virtuálními schůzkami. Jejich predikce byly přesné.

Letecká doprava se v Evropě a severní Americe téměř vrátila na úroveň před pandemií, za čímž stojí ale především silné oživení poptávky ze strany turistů. Služební cesty zatím pokulhávají a několik velkých leteckých společností uvádí, že tržby z firemních klientů jsou stále o pětinu nižší než v roce 2019. Ve svých posledních zprávách o čtvrtletních hospodářských výsledcích všechny čtyři největší americké letecké společnosti – Delta, American, United a Southwest – uvedly, že jejich tržby z obchodních cestujících dosahují zhruba 80 procent předpandemické úrovně. „Naši největší zákazníci jsou právě ta odvětví, která cestují méně. Zejména bankovnictví, poradenství a technologický sektor, které dříve patřily k našim nejčastějším pasažérům," uvedl obchodní ředitel společnosti Southwest Andrew Watterson při prezentaci výsledků na konci července.

Kaviáru co hrdlo ráčí

Výdaje na služební cesty se pravděpodobně nedostanou na úroveň před pandemií až někdy v roce 2026. Tedy dva roky později, než se původně očekávalo, protože inflace, nedostatek pracovníků a geopolitické problémy zpomalují oživení sektoru. Vyplývá to z nové prognózy Global Business Travel Association (GBTA), která sleduje trendy v odvětví pracovních cest a výdajů korporací za ně.

Výdaje za služební cesty, které jsou klíčovým zdrojem příjmů pro letecké společnosti a hotely, některá z nejpostiženějších odvětví v pandemii, letos nicméně zaznamenaly růst. Podle GBTA mají celosvětové výdaje v roce 2022 vzrůst téměř o 34 procent na 933 miliard dolarů (přes 23 bilionů korun).

Airbus A380 (ilustrační foto)

Gigantický Airbus 380 chybí. Hodí se nejenom Emirates, potřebují ho i evropská letiště

Společnost Emirates, která nakoupila nejvíce Airbusů A380, nadále u evropského výrobce letadel lobuje za nový model největšího dopravního letadla. A podle jejího šéfa začíná Airbus jejich prosby brát vážně.

Přečíst článek

Aerolinky na pomalý návrat obchodních cestujících reagují různě. Některé omezením nabídky, jiná investicemi do zlepšení svých prémiových produktů. Například ubajská letecká společnost Emirates tento měsíc oznámila, že bude investovat více než dvě miliardy dolarů (48 miliard korun) do zlepšení na palubě, včetně vylepšení interiéru kabiny a nových menu. V první třídě bude nově k ročníkovému šampaňskému nabízet Dom Perignon neomezené množství kaviáru.

Největší provozovatel dvoupatrových Airbusů A380 – největších dopravních letounů na světě – vybaví více než 120 letadel novými interiéry a nabídne menu s novými veganskými možnostmi. „Zatímco jiní reagují snižováním nákladů, Emirates letí proti proudu a investuje do poskytování ještě lepších zážitků našim zákazníkům,“ řekl prezident letecké společnosti Emirates Tim Clark. Společnost Emirates skončila za poslední finanční rok ve ztrátě 1,1 miliardy dolarů.

Emirates nejsou jedinou leteckou aerolinkou, která se snaží investovat do zlepšení svých produktů. Začátkem tohoto roku společnost Finnair uvedla na trh novou řadu prémiových ekonomických kabin se sedadly, které poskytují přibližně o 50 procenta více prostoru než jejich ekonomická sedadla. Air France v květnu představila nová sedadla byznys třídy, kterou budou zahrnovat zasouvací dveře. V modernizaci své flotily novými, prostornějšími sedadly s dveřmi, pokračují také British Airways.

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Letiště Praha

Češi často platí zbytečně moc za odlet na dovolenou z Prahy. Ušetřit přitom mohou tisíce

Přečíst článek
Doporučujeme