Vyberte si z našich newsletterů

Přihlásit odběr

Doba je zlá. Pivo zase zdraží

plechovkové pivo, Plzeň
Plzeňský Prazdroj / užito se svolením
Jiří Frydlewicz
fry

České pivaře čeká další průvan v jejich peněženkách. Pivovar Plzeňský Prazdroj totiž od 1. října podraží. Ceny stoupnou například u výčepního piva Radegast či Proud.

Plzeňský Prazdroj, největší český pivovar, zdraží od 1. října část svých balených i čepovaných piv o necelá tři procenta, tedy o 68 haléřů na půllitr. Ceny nezvyšuje plošně, ale pouze u některých produktů, například části portfolia značek Velkopopovický Kozel, Radegast, Master nebo Primus.

Zdražení se nedotkne ležáků Pilsner Urquell a Proud, čepované „desítky“ Gambrinus, nealkoholického Birellu v lahvích a plechovkách a dalších produktů. Informaci  od hostinských a obchodních řetězců potvrdil mluvčí Prazdroje Zdeněk Kovář.

Naposledy pivovar ceny měnil před dvěma lety. Hospodští a obchody zatím nové ceny produktů z Prazdroje nestanovili. „Konečná cena je vždy na rozhodnutí toho, kdo pivo prodává či čepuje. Za restaurace ani obchody mluvit nemůžeme,“ uvedl Kovář.

I dnes si mohou zájemci vyzkoušet, jak vypadala sklizeň chmele před desítkami let

Starci na chmelu už jsou minulostí. Letošní sklizeň jde do finále, sklízejí stroje

Chmel, základ výroby pivovarů, má sklizeň téměř za sebou. Letos se česalo na více než 4,8 tisíce hektarů chmelnic, přičemž tradiční žatecký poloraný červeňák stále tvoří drtivou většinu. Zatímco dnes sklizeň probíhá s pomocí strojů, senzorů a počítačů, ještě před několika desetiletími znamenala především tvrdou ruční práci a nezapomenutelné brigádnické zážitky.

Přečíst článek

Pivovar loni zejména díky rostoucímu exportu zvýšil meziročně tržby o 6,7 procenta na 23 miliard korun. Čistý zisk klesl o 0,8 procenta na 5,9 miliardy korun. Společnost loni v Česku investovala 1,65 miliardy korun, meziročně o čtvrt miliardy méně. Vývoz loni vzrostl o desetinu na 1,97 milionu hektolitrů a loňské prodeje v ČR zůstaly na 7,3 milionu hektolitrů.

Z investic dal loni pivovar nejvíce peněz do nové stáčecí linky na skleněné vratné lahve v Plzni - 700 milionů korun, 420 milionů korun bylo na podporu hospod a restaurací v Česku. „Nepolevili jsme v investicích do našich pivovarů, podpory gastronomie a také do spolupráce s pěstiteli chmele a ječmene. Chceme dlouhodobě podporovat a rozvíjet českou pivní kulturu i všechna navázaná odvětví v rámci celého dodavatelsko-odběratelského řetězce,“ řekl obchodní ředitel Roman Trzaskalik.

Podle něj byl loňský výrazný nárůst prodejů do zahraničí tažen hlavně vývozem do zemí EU. „Pozitivní ale také je, že popularita našich piv dlouhodobě roste i ve vzdálenějších zemích, jako je třeba Jižní Korea a Vietnam,“ řekl Trzaskalik. Značky Prazdroje se loni prodávaly téměř v 50 zemích světa. K nejvýznamnějším teritoriím patřily tradičně Slovensko, Německo, Polsko, ale také Jižní Korea nebo Maďarsko. „Výrazné zvýšení zájmu o naše piva jsme loni zaznamenali ve Švédsku (+39 procent), Španělsku (+29 procent), Chorvatsku (+16 procent) a na Slovensku (+14 procent),“ dodal. Do Ruska a Běloruska pivovar od začátku války na Ukrajině nevyváží.

Plzeňský Prazdroj má pivovary v Plzni, Velkých Popovicích u Prahy a Radegast v Nošovicích na Frýdecko-Místecku.

JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.

Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?

Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.

Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.

A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.

Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v červnu.

Související

Udělá z vás hezké boháče. Výrobce „zázračných masek“ míří na burzu

Udělá z vás hezké boháče. Výrobce „zázračných masek“ míří na burzu
The Beauty Tech Group, užito se svolením
 nst
nst

Britská společnost The Beauty Tech Group, výrobce populárních domácích LED masek, chce na burzu. Vybrala si domácí Londýn. Firma vidí v plánovaném IPO příležitost „posunout podnik na další úroveň“, získat nový kapitál a současně posílit svou značku i motivaci zaměstnanců prostřednictvím širšího podílu na úspěchu firmy.

Společnost zabývající se technologiemi pro domácí kosmetiku uvedla, že nabídka by měla zahrnovat nové akcie s cílem zajistit firmě „pozici bez dluhů“ a také stávající akcie držené akcionáři. 

Britský akciový trh se v posledních letech zmenšil kvůli delistingům souvisejícím s fúzemi a akvizicemi a nedostatku větších nových IPO. A aktivita při burzovních debutech zůstává utlumená i letos. Podle údajů agentury Bloomberg letos na londýnský parket vstoupilo pouze sedm firem (nejméně za více než dvě dekády), které tak získaly asi 200 milionů liber. Některé plánované vstupy, například 200milionové IPO společnosti Cobalt Holdings podporované Glencorem, byly dokonce na poslední chvíli zrušeny.

Beauty Tech je první firmou, která míří na londýnskou burzu v podzimním termínu. Dalšími společnostmi, o nichž se hovoří v souvislosti s možným IPO ještě letos, jsou specializovaný poskytovatel úvěrů Shawbrook Group a potravinářská firma Princes.

Burberry se vrací do prestižního indexu FTSE 100. Pomohl plán šéfa Schulmana

Britský módní dům Burberry se po roce vrátí do elitního indexu londýnské burzy FTSE 100. Oznámil to správce indexu FTSE Russell. Luxusní značka vypadla z žebříčku největších britských firem v září 2024, čímž se tehdy uzavřela její patnáctiletá nepřetržitá účast v indexu, uvádí server CNBC.

Přečíst článek

Od e-shopu k globálnímu lídrovi

Kořeny The Beauty Tech Group sahají do roku 2009, kdy podnikatelé Laurence Newman a Andrew Showman založili společnost CurrentBody.com. Zpočátku se zaměřovali na prodej zařízení třetích stran určených pro domácí kosmetickou péči. Od roku 2019 se však strategie zásadně změnila – firma přešla na vývoj a prodej vlastních produktů a dnes působí pod třemi prémiovými značkami CurrentBody Skin, ZIIP Beauty a Tria Laser.

Pod těmito brandy vyvíjí a prodává zařízení využívající estetické technologie, které byly dříve vyhrazeny profesionálním klinikám. Jde například o LED světelnou terapii, galvanickou stimulaci či laserové ošetření. Produkty se prodávají globálně a skupina si postupně vybudovala pozici jednoho z lídrů rychle rostoucího trhu s domácí kosmetickou technologií.

„Naším cílem od samého začátku bylo přinést klinicky ověřené a profesionální technologie pro každodenní použití. Od spuštění vlastních produktů jsme dosáhli udržitelného a ziskového růstu a etablovali jsme se jako globální leader v segmentu domácí kosmetiky,“ uvedl generální ředitel a spoluzakladatel Laurence Newman.

Finanční výsledky a plány

Za uplynulý rok vykázala společnost tržby ve výši 101,1 milionu liber (2,85 miliardy korun) a upravený zisk EBITDA 22,9 milionu liber (645 milionů korun). Podle vedení společnosti to potvrzuje, že model vlastních značek je dlouhodobě udržitelný a nabízí prostor pro další expanzi.

Newman zdůraznil, že nabídka na londýnské burze je logickým krokem v růstové cestě firmy. „IPO nám poskytne přístup k novému kapitálu, zvýší povědomí o značce a umožní nám zapojit zaměstnance do budoucího úspěchu společnosti. Vstupujeme do další kapitoly naší cesty, během níž chceme dál stavět na pozici důvěryhodného a uznávaného lídra na trhu,“ řekl.

Předsedkyně představenstva Elaine O’Donnell doplnila, že domácí kosmetická technologie je jednou z nejrychleji rostoucích kategorií v celém kosmetickém sektoru. „Jsem přesvědčena, že londýnský listing společně s jasně definovanou obchodní strategií umožní skupině rozšířit distribuci a současně pokračovat ve vývoji nové generace produktů založených na výzkumu a inovacích,“ uvedla.

Evropské akcie letos ukazují Wall Street záda. A pražská burza je mezi šampiony

Rok 2025 zatím patří evropským akciím. Zatímco americké akcie rostou ani ne o deset procent, burzy na starém kontinentu předvádějí růst o desítky procent. A překvapivým šampionem je v tomto ohledu pražská burza.

Přečíst článek

Pád legendy. Porsche už není součástí akciové elity

Německý výrobce luxusních sportovních automobilů Porsche po necelých třech letech opustí hlavní index německých akcií DAX. Informovala o tom podle agentury DPA burzovní společnost Deutsche Börse. Vyřazení z indexu DAX je další ranou pro firmu Porsche, která se potýká s poklesem zisků a tržeb i s negativními dopady celní politiky amerického prezidenta Donalda Trumpa.

Přečíst článek

Související

Výrobce baterií pro elektroauta CATL vstoupil na hongkongskou burzu

Akciový hit. Čínský výrobce autobaterií CATL vstoupil na hongkongskou burzu a akcie letí vzhůru

Přečíst článek

Jaký byl PéKá? Na Petra Kellnera vzpomínají známí v seriálu Českého rozhlasu Plus, který mapuje jeho život a vliv

Miliardář Petr Kellner na snímku z 23. srpna 2020
ČTK
 nst
nst

„Kellner. Na cestě k miliardám“ je titul nové sedmidílné série Českého rozhlasu (ČRo) Plus mapující podnikatelskou dráhu nejbohatšího Čecha až do jeho tragické smrti. Vysílá se od dneška.

Nový sedmidílný seriál ČRo Plus názvem Kellner. Na cestě k miliardám má značné ambice. Skrze rozhovory s jeho nejbližšími spolupracovníky se podle svých tvůrců poprvé pokouší poskládat osobnější portrét miliardáře, který před čtyřmi lety zahynul po pádu vrtulníku v horách na Aljašce.  

Ve vysílání a v podcastových aplikacích bude série dostupná od pondělí 8. září. Autory série jsou novináři Vojtěch Koval, Lucie Korcová a Jana Klímová. Během posledního roku natočili téměř 30 rozhovorů s nejbližšími spolupracovníky Petra Kellnera, s jeho nejlepším přítelem, s aktéry událostí, které souvisí s Kellnerovým podnikáním, i s novináři, kteří psali o jeho kauzách.

Petr Kellner se během jedné dekády stal z mladého severočeského rodáka nejbohatším Čechem. „Měl velký majetek a tím pádem i velký vliv, ale veřejnost měla celou dobu jen mlhavé tušení, co si vlastně myslí a jaké jsou jeho zájmy. S odstupem času se o Kellnerovi rozhodli poprvé otevřeně mluvit i lidé z jeho nejužšího okruhu – i proto série vzniká až nyní,“ vysvětluje zájem o postavu Petra Kellnera kreativní producent série Lukáš Sapík.

„Je to první pokus popsat Kellnerův příběh očima lidí, kteří ho skutečně znali. Zda se nám to povedlo, musí posoudit posluchači,“ říká šéfredaktor Českého rozhlasu Plus Josef Pazderka. „Kromě sedmi epizod série „Kellner. Na cestě k miliardám“ Český rozhlas Plus připravil také bonusový obsah – rozhovory, články i tematické výstupy na sociálních sítích. Tím chceme umožnit posluchačům jít víc do hloubky a nabídnout širší společenský kontext Kellnerova vlivu,“ dodává Pazderka.

Daniel Křetínský

David Ondráčka: Vekslácká doba Pelty je pryč. Kouzlo českého fotbalu objevili oligarchové

Česká oligarchie postupně kupuje většinu strategických firem a konsoliduje svou kontrolu nad ekonomikou. A kromě chleba lid potřebuje i hry, tedy hlavně sledovaný fotbal. Kellnerová vlastní vysílací práva na ligu, Komárek ligu sponzoruje, a souboj o titul bude brzy probíhat jako souboj Tykač, Křetínský a Strnad (který má zájem o Plzeň). A to je pak radost si vybrat, komu vlastně fandit.. Ještě že máme ten Baník, jeho majitel Brabec je přece jen jiná byznysová váha.

Přečíst článek

Série není investigativním profilem, ale snahou zmapovat příběh mimořádně vlivného podnikatele očima jeho okolí. Poprvé o své dojmy rozdělili také jeho nejbližší spolupracovníci – například Kellnerův osobní přítel Ivo Nesrovnal, popisující mj. cestu na Aljašku, kde měl po Kellnerově tragickém úmrtí identifikovat jeho tělo. K mikrofonu Českého rozhlasu se posadili také miliardářovi nejbližší spolupracovníci Kateřina Jirásková, Ladislav Bartoníček, Vladimír Mlynář, bývalí manažeři PPF Petr Chajda a Evžen Hart, exministr financí Ivan Pilip a novináři.

Jana Klímová popisuje své osobní setkání s Kellnerem. „Snad vůbec poprvé, asi rok až dva před svou smrtí, se dokonce sešel - off record - se skupinkami novinářů z několika redakcí. V jedné jsem byla. Do jednačky v budově PPF tehdy dorazil, samozřejmě s notným zpožděním, charismatický muž v džínách a tmavém triku, sebevědomý, pragmatický a vzhledem k formátu i přiměřeně otevřený,“ vzpomíná jedna z autorek série, která sledovala Kellnerův vliv už od devadesátých let. 

Související

Filip Bobiňski zakladatel společnosti Dramedy Productions
video

VIP Eva Talks: Získat mladé diváky je pro televize stále těžší a těžší, říká producent Filip Bobiňski

Přečíst článek
Doporučujeme