Mileniály i generaci Z trápí vysoké životní náklady. Češi se oproti světu ale méně strachují o stav planety

Pracovní strasti a slasti celkem 23 tisíc mileniálů a lidí generace Z ve 44 zemích zkoumá pravidelný průzkum poradenské společnosti Deloitte. Největším problémem jsou aktuálně vysoké náklady na životbytí, kvůli nimž se jim těžko plánuje budoucnost. Čechům narozdíl od většiny jejich vrstevníků v zahraničí nedělá tolik těžkou hlavu nezaměstnanost a méně je také trápí znečištění planety.
Největším aktuálním problémem, kterému v České republice čelí jak generace Z narozená na počátku tisíciletí, tak o něco starší mileniálové, jsou náklady na bydlení. Ty považuje za problém 45 procent mileniálů a 35 procent příslušníků generace Z.
Téměř polovina mileniálů i generace Z si myslí, že pokud se v následujících 12 měsících nezlepší stav ekonomiky, bude skoro nemožné si najít novou práci, požádat o zvýšení platu či o povýšení, založit rodinu nebo si pořídit dům. Aktuálně žije v Česku 37 procent zástupců generace Z a 34 procent mileniálů od výplaty k výplatě. To je ale výrazně méně než ve světě, kde tento problém sužuje něco málo přes polovinu lidí v obou skupinách.
Generace Z, tedy lidé narození v letech 1997 až 2012, touží po zábavě více než jejich předchůdci, ale cení si také úspěchů a chtějí mít moc. Uvedl to list The Guardian s odkazem na globální průzkum mezi 36 tisíci lidmi ze 30 zemí, podle nějž je představa o generačních rozdílech částečně překonaná.
Generace Z je jiná než předchůdci. Chce se ještě více bavit a zároveň mít ještě více moci
Enjoy
Mileniálové začínají myslet na zdraví
Navzdory silné touze po lepší rovnováze mezi pracovním a soukromým životem si mnoho příslušníků generace Z (46 %) a mileniálů (37 %) bylo nuceno najít vedle hlavního zaměstnání další práci na částečný nebo plný úvazek, aby pokryli všechny své výdaje. V Česku přiznalo „vedlejšák“ 43 procent lidí z generace Z a 30 procent mileniálů.
Kromě ekonomické nejistoty trápí generaci Z politická nestabilita (28 %), u mileniálů je to zase zejména nedostatek financí (30 %). Vzhledem k postupnému stárnutí generace mileniálů, vnímá skoro pětina z nich i význam prevence zdravotní péče. Pro generaci Z je podstatnější hrozbou než nemoci ohrožení terorismem (18 %). Globální respondenti do svých odpovědí zahrnuli často také nezaměstnanost, ta ale české respondenty téměř netrápí.
Nezaměstnanost v Česku dál klesla, v květnu se snížila o desetinu procentního bodu na 3,5 procenta. Na konci minulého měsíce bylo bez práce téměř 254 tisíc lidí, o 7790 méně než v dubnu. Počet volných pracovních míst se naopak zvýšil o zhruba 1200 na 285 700. Pracovní trh ovlivňují s příchodem letního počasí sezonní práce. Vyplývá to z informací, které zveřejnil Úřad práce ČR.
AKTUALIZOVÁNO: Lidí bez práce opět ubylo. Díky sezonním pracím, které jsou v plném proudu
Money
Životní prostředí ovlivňuje kariéru
Snaha o udržitelnost ovlivňuje rozhodnutí o životním stylu, ale také ohledně kariéry. Šest z 10 příslušníků generace Z a mileniálů globálně uvedlo, že v uplynulém měsíci pociťovali úzkost ze stavu životního prostředí. A tak se právě to pro ně se stává jedním z významných faktorů při výběru zaměstnavatele. Více než polovina respondentů před nástupem do nové práce zkoumá dopad značky na životní prostředí. Jeden ze šesti respondentů už dokonce změnil zaměstnání nebo odvětví kvůli obavám o klima a přibližně čtvrtina respondentů řekla, že to plánuje v budoucnu.
Češi jsou v tomto směru zdrženlivější. Obavy o stav planety sdílí jen zhruba čtyři z deseti mileniálů a mladých z generace Z. To se ovšem týká i jejich zaměstnavatelů. Zatímco globálně uvedlo přes polovinu účastníků průzkumu, že jejich zaměstnavatel se už připravuje na takzvanou low-carbon ekonomiku, v Česku snižování uhlíkové stopy podle respondentů řeší jen třetina zaměstnavatelů. Češi například i v rámci Evropské unie mají pověst jednoho z nejméně „zelených“ národů.
Největší americká banka JPMorgan Chase má nový cíl. Do roku 2030 dostat z atmosféry 800 tisíc tun oxidu uhličitého. Na technologie a partnerství s firmami, které se na odstraňování uhlíku specializují, vynaloží 200 milionů dolarů, tedy 4,4 miliardy korun.
JPMorgan chce smáznout svoji uhlíkovou stopu. Vynaloží na to 200 milionů dolarů
Zprávy z firem
Ohleduplnost k životnímu prostředí a orientace na trvalou udržitelnost již zasáhla i do květinových farem. Pěstitelé a floristé, kteří se zabývají aranžováním řezaných květin, se loučí s používáním plastů, umělých hnojiv a leteckému dovozu chemicky ošetřených chlazených exotických květin. Chtějí tak zmenšit svou uhlíkovou stopu a využívat květiny typické pro Českou republiku. Například růže, pivoňky, gerbery a luční kvítí.
Udržitelnost dohnala i floristiku. Prosazuje se v pohřebních i svatebních kyticích
Zprávy z firem
Magazín Newstream CLUB
Je nový byznysově - lifestylový čtvrtletník o tom, jak žít bohatý a smysluplný život. Přináší inspiraci, osobnosti, miliardáře, rozhovory, life-hacky. Nedílnou součástí je fashion, design, travel, styl, food, filantropie a taky budoucnost.
Za hlavní téma PRVNÍHO čísla magazínu Newstream CLUB s titulkem Work is Life jsme zvolili radikální změnu, která se odehrává na poli práce. Ostatně i tento magazín je výrazem této změny. Ještě před několika lety by takový časopis zaměstnal velkou redakci na několik týdnů. Díky současným technologiím jej dokáže připravit mnohem menší tým. Pokud je dost efektivní a 100procentně oddaný pro věc.
Aktuální číslo magazínu Newstream CLUB představuje na titulní straně manažerku a podnikatelku Michaelu Bakala, která prozrazuje, že zvažuje novou kariéru. Vydala se proto studovat psychologii do Kalifornie.
Headhunter Jan Bubeník v prvním čísle mluví o tom, jak se v poslední době změnily nároky na šéfy. „Dnešní šéf je kapitán na rozbouřeném moři,“ říká.
Miliardáři a investoři Libor Winkler, Ondřej Fryc, Andrea Ferancová Bartoňová či Radim Jančura sdílejí své tipy, jak nakládat s penězi a investicemi.
V magazínu je sekce věnovaná filantropii – představují se top české nadace včetně Cibulky manželů Vlčkových a nadace rodiny Kellnerových. Objevují se v něm také články z prestižního Harvard Business Review, které redakce na základě licence jako jediná přináší českému publiku.
K dostání je v síti trafik Lagardère. K dostání je také online i jako předplatné přes SEND.
Další číslo magazínu Newstream Club vyjde v prosinci 2023.