Generace Z je jiná než předchůdci. Chce se ještě více bavit a zároveň mít ještě více moci

Generace Z, tedy lidé narození v letech 1997 až 2012, touží po zábavě více než jejich předchůdci, ale cení si také úspěchů a chtějí mít moc. Uvedl to list The Guardian s odkazem na globální průzkum mezi 36 tisíci lidmi ze 30 zemí, podle nějž je představa o generačních rozdílech částečně překonaná.
Lidé narození mezi roky 1997 a 2012 jsou nejpočetnější generací na světě. Do roku 2025 budou tvořit 27 procent celosvětové pracovní síly, čímž převezmou otěže světové ekonomiky od mileniálů (narozených v letech 1981 až 1996), generace X (1965 až 1981), takzvaných baby boomerů (1946 až 1964) a takzvané tiché generace (1925 až 1945).
Generace britských mileniálů by dnes Konzervativní stranu nevolila a o vládě Rishiho Sunaka nemá valné mínění. Nastupující generace ale podle nedávného průzkumu není programově zaměřená proti pravici, jejich preference tvoří spíše okolnosti - jako nedostupnost bydlení nebo ekonomika. Britští konzervativci, ale i další evropské pravicové strany, se z dostupných dat mohou poučit.
ANALÝZA: Mileniálové britské konzervativce odmítají. Pro Sunaka je to otázka přežití
Politika
Pro 44 procent příslušníků generace Z je důležité, jestli jsou úspěšní a zda ostatní lidé uznávají jejich úspěchy. Totéž si myslí 37 procent mileniálů, 23 procent lidí z generace X ale jen 13 procent „boomerů", vyplývá z průzkumu, který si nechala zpracovat poradenská společnost BCW zabývající se strategickou komunikací.
Bavit se za každou cenu
Až 43 procent lidí z generace Z uvedlo, že je „pro ně důležité dělat věci, které jim mohou přinést potěšení," a že „vyhledávají každou příležitost, aby se mohli bavit". U mileniálů sdílelo stejný názor 38 procent lidí a u generace X to bylo jen 27 procent lidí. Podobný podíl příslušníků generace Z chce vést „vzrušující" život v porovnání s 32 procenty mileniálů a 20 procenty zástupců generace X.
Důchody, to je prostě české téma. Jiné země, třeba v Africe, řeší populační explozi, lokální války, nedostatek zdravotní péče. Původní vegetace na Sumatře je téměř vypálená kvůli pěstování palem, palmový olej se dobře prodává. Tamní poddruh tygra je vyhuben.
Dalibor Martínek: Jaký je český sen? Dobýt vesmír? Zachránit planetu? Ne. Být starý a bohatý
Názory
Zvýšený důraz na jednotlivce, který se projevil ve výsledcích, je pokračováním trendu, který lze pozorovat v průběhu posledního století a který také potenciálně prohloubil vzestup sociálních sítí, uvedla ředitelka pro strategii společnosti BCW Lisa Storyová. „Když se podíváte na hodnoty generace Z – výkon, hédonismus, stimulace – je to opravdu zajímavý soubor, protože obvykle není pro lidi tak snadné říct nahlas, že mají tyto hodnoty," dodala.
Když se podíváte na hodnoty generace Z – výkon, hédonismus, stimulace – je to opravdu zajímavý soubor, protože obvykle není pro lidi tak snadné říct nahlas, že mají tyto hodnoty," uvedla ředitelka pro strategii společnosti BCW Lisa Storyová.
Tvrzení, že zástupci generace Z jsou hédonisté, se některým lidem může zdát protichůdné, protože podle některých zpráv se například britská mládež spíše vyhýbá alkoholu. Může to ale způsobovat fakt, že lidé v mladším věku mohou mít jiné chápání požitku než starší ročníky.
Sociální bydlení ani ubytovna to není. Naopak - bydlení v hotelových pokojích má být dokonce dražší než běžný pronájem.
Bydlet na pár metrech se společnou kuchyní? Není to ubytovna, ale "coliving" a jde to do Česka
Reality
Studie společnosti BCW byla založena na teorii základních univerzálních hodnot profesora Shaloma Schwartze, které slouží jako vodítka pro veškeré lidské chování. On-line průzkum se konal od prosince 2022 do dubna 2023.
Ze zprávy vyplývá, že lidé na celém světě zůstávají především „společenskými tvory pevně napojenými na vzájemnou spolupráci a vyhýbání se sporům či neshodám", zásadní pro ně zůstává hlavně tolerance, benevolence a bezpečnost. Pouze čtvrtina lidí uvedla, že rozhodně souhlasí s tím, že politika a programy jejich vlády jsou v souladu s jejich vlastními hodnotami.
Mladé generace označované jako mileniálové a Generace Z jsou hlavním motorem změny v myšlení globálních i tuzemských firem týkající se jejich společenské odpovědnosti. Každý třetí člověk ve věku 18 až 35 let by nepracoval ve firmě, která podle něj nemá odpovědný přístup ke světu a dvě pětiny mileniálů by upřednostnilo před jiným takového zaměstnavatele, který více dbá na udržitelnost, úctu k přírodě a celé společnosti. Vyplývá to z průzkumu společnosti Home Credit.
Průzkum: Mileniálové vidí v ESG práci snů, investoři budoucnost
Money
Magazín Newstream CLUB
Je nový byznysově - lifestylový čtvrtletník o tom, jak žít bohatý a smysluplný život. Přináší inspiraci, osobnosti, miliardáře, rozhovory, life-hacky. Nedílnou součástí je fashion, design, travel, styl, food, filantropie a taky budoucnost.
Za hlavní téma PRVNÍHO čísla magazínu Newstream CLUB s titulkem Work is Life jsme zvolili radikální změnu, která se odehrává na poli práce. Ostatně i tento magazín je výrazem této změny. Ještě před několika lety by takový časopis zaměstnal velkou redakci na několik týdnů. Díky současným technologiím jej dokáže připravit mnohem menší tým. Pokud je dost efektivní a 100procentně oddaný pro věc.
Aktuální číslo magazínu Newstream CLUB představuje na titulní straně manažerku a podnikatelku Michaelu Bakala, která prozrazuje, že zvažuje novou kariéru. Vydala se proto studovat psychologii do Kalifornie.
Headhunter Jan Bubeník v prvním čísle mluví o tom, jak se v poslední době změnily nároky na šéfy. „Dnešní šéf je kapitán na rozbouřeném moři,“ říká.
Miliardáři a investoři Libor Winkler, Ondřej Fryc, Andrea Ferancová Bartoňová či Radim Jančura sdílejí své tipy, jak nakládat s penězi a investicemi.
V magazínu je sekce věnovaná filantropii – představují se top české nadace včetně Cibulky manželů Vlčkových a nadace rodiny Kellnerových. Objevují se v něm také články z prestižního Harvard Business Review, které redakce na základě licence jako jediná přináší českému publiku.
K dostání je v síti trafik Lagardère. K dostání je také online i jako předplatné přes SEND.
Objednávejte zde.
Další číslo magazínu Newstream Club vyjde v prosinci 2023.