Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Generace Z je jiná než předchůdci. Chce se ještě více bavit a zároveň mít ještě více moci

Generace Z: Chceme se bavit a mít moc více než předchůdci
profimedia.cz
 ČTK

Generace Z, tedy lidé narození v letech 1997 až 2012, touží po zábavě více než jejich předchůdci, ale cení si také úspěchů a chtějí mít moc. Uvedl to list The Guardian s odkazem na globální průzkum mezi 36 tisíci lidmi ze 30 zemí, podle nějž je představa o generačních rozdílech částečně překonaná.

Reklama

Lidé narození mezi roky 1997 a 2012 jsou nejpočetnější generací na světě. Do roku 2025 budou tvořit 27 procent celosvětové pracovní síly, čímž převezmou otěže světové ekonomiky od mileniálů (narozených v letech 1981 až 1996), generace X (1965 až 1981), takzvaných baby boomerů (1946 až 1964) a takzvané tiché generace (1925 až 1945).

Britský premiér Rishi Sunak a ministr financí Jeremy Hunt

ANALÝZA: Mileniálové britské konzervativce odmítají. Pro Sunaka je to otázka přežití

Generace britských mileniálů by dnes Konzervativní stranu nevolila a o vládě Rishiho Sunaka nemá valné mínění. Nastupující generace ale podle nedávného průzkumu není programově zaměřená proti pravici, jejich preference tvoří spíše okolnosti - jako nedostupnost bydlení nebo ekonomika. Britští konzervativci, ale i další evropské pravicové strany, se z dostupných dat mohou poučit.

Přečíst článek

Pro 44 procent příslušníků generace Z je důležité, jestli jsou úspěšní a zda ostatní lidé uznávají jejich úspěchy. Totéž si myslí 37 procent mileniálů, 23 procent lidí z generace X ale jen 13 procent „boomerů", vyplývá z průzkumu, který si nechala zpracovat poradenská společnost BCW zabývající se strategickou komunikací.

Bavit se za každou cenu

Až 43 procent lidí z generace Z uvedlo, že je „pro ně důležité dělat věci, které jim mohou přinést potěšení," a že „vyhledávají každou příležitost, aby se mohli bavit". U mileniálů sdílelo stejný názor 38 procent lidí a u generace X to bylo jen 27 procent lidí. Podobný podíl příslušníků generace Z chce vést „vzrušující" život v porovnání s 32 procenty mileniálů a 20 procenty zástupců generace X.

Dalibor Martínek: Jaký je český sen? Dobýt vesmír? Zachránit planetu? Ne. Být starý a bohatý

Důchody, to je prostě české téma. Jiné země, třeba v Africe, řeší populační explozi, lokální války, nedostatek zdravotní péče. Původní vegetace na Sumatře je téměř vypálená kvůli pěstování palem, palmový olej se dobře prodává. Tamní poddruh tygra je vyhuben.

Přečíst článek

Zvýšený důraz na jednotlivce, který se projevil ve výsledcích, je pokračováním trendu, který lze pozorovat v průběhu posledního století a který také potenciálně prohloubil vzestup sociálních sítí, uvedla ředitelka pro strategii společnosti BCW Lisa Storyová. „Když se podíváte na hodnoty generace Z – výkon, hédonismus, stimulace – je to opravdu zajímavý soubor, protože obvykle není pro lidi tak snadné říct nahlas, že mají tyto hodnoty," dodala.

Když se podíváte na hodnoty generace Z – výkon, hédonismus, stimulace – je to opravdu zajímavý soubor, protože obvykle není pro lidi tak snadné říct nahlas, že mají tyto hodnoty," uvedla ředitelka pro strategii společnosti BCW Lisa Storyová.

Tvrzení, že zástupci generace Z jsou hédonisté, se některým lidem může zdát protichůdné, protože podle některých zpráv se například britská mládež spíše vyhýbá alkoholu. Může to ale způsobovat fakt, že lidé v mladším věku mohou mít jiné chápání požitku než starší ročníky.

Bydlet na pár metrech se společnou kuchyní? Není to ubytovna, ale "coliving" a jde to do Česka

Sociální bydlení ani ubytovna to není. Naopak - bydlení v hotelových pokojích má být dokonce dražší než běžný pronájem.

Přečíst článek

Studie společnosti BCW byla založena na teorii základních univerzálních hodnot profesora Shaloma Schwartze, které slouží jako vodítka pro veškeré lidské chování. On-line průzkum se konal od prosince 2022 do dubna 2023.

Ze zprávy vyplývá, že lidé na celém světě zůstávají především „společenskými tvory pevně napojenými na vzájemnou spolupráci a vyhýbání se sporům či neshodám", zásadní pro ně zůstává hlavně tolerance, benevolence a bezpečnost. Pouze čtvrtina lidí uvedla, že rozhodně souhlasí s tím, že politika a programy jejich vlády jsou v souladu s jejich vlastními hodnotami.

Mileniálové, klimatická stávka, ESG, zelená budoucnost

Průzkum: Mileniálové vidí v ESG práci snů, investoři budoucnost

Mladé generace označované jako mileniálové a Generace Z jsou hlavním motorem změny v myšlení globálních i tuzemských firem týkající se jejich společenské odpovědnosti. Každý třetí člověk ve věku 18 až 35 let by nepracoval ve firmě, která podle něj nemá odpovědný přístup ke světu a dvě pětiny mileniálů by upřednostnilo před jiným takového zaměstnavatele, který více dbá na udržitelnost, úctu k přírodě a celé společnosti. Vyplývá to z průzkumu společnosti Home Credit.

Přečíst článek

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Supermodelka Kate Moss letos oslavila padesátiny

„Mládí vpřed“ už neplatí. Stárnoucí generace X převrací svět módy

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme