Reklama

Na Západě zuří boj o stovky letadel zabavených v Rusku, ve vzduchu létají miliardy dolarů

Aeroflot, Moskva, letiště
B / Creative Commons via Flickr / CC BY-NC-SA 2.0
Dušan Kütner
duk

Válečný střet Ruska a Ukrajiny odstartoval i boj v západním světě mezi firmami pronajímajícími letadla do Ruska a pojišťovnami. Rusko po invazi zabavilo asi 400 zahraničních letounů pořízených ruskými subjekty na leasing. Firmy se nyní domáhají zaplacení miliard dolarů za stroje, o které přišly. Pojišťovny se brání, že je ještě brzo na to spočítat výši pojistného plnění, píše agentura Bloomberg.

Reklama

Jen několik dnů po začátku ruské invaze na Ukrajinu a přijetí prvních sankcí ze strany západních zemí Kreml nařídil zabavit zhruba čtyři sta letadel – asi dvě pětiny z celého letového parku ruských aerolinek –, která zahraniční firmy na leasing poskytly ruským subjektům a nestihly je z Ruska dopravit do domovské vlasti. Firmy nyní tlačí na pojišťovny, aby jim vyplatily miliardy dolarů za vzniklou škodu. Ty se brání, že na základě sankcí na výplatu pojistného zatím není důvod, uvedla agentura Bloomberg.

Bezemisní letadlo na vodíkový pohon pro 279 cestujících podle projektu britského výzkumného Aerospace Technology Institute.

Ruská letecká flotila? Za rok bude na úrovni íránské a severokorejské, míní odborníci

Ani letadla zahraničních leasingových společností, které mohou díky Putinovu zákonu ruští dopravci konfiskovat, nezachrání ruský letecký průmysl, upozorňuje CNN. 

Přečíst článek

Leasingové společnosti brzy zavolaly svým pojistitelům a požadovaly platby za pojistky oceňující letadla v rozmezí od 15 milionů do 150 milionů dolarů (asi 330 milionů až 3,3 miliardy korun) – podle ratingové agentury Fitch by celkové nároky mohly přesáhnout 10 miliard dolarů. 

Sankce EU navíc zakazují prodej originálních dílů a služeb leteckým společnostem v Rusku, což znemožní běžnou údržbu letadel. Hrozí proto, že se letadla po ukončení pronájmu stanou neprodejnými, protože nebude ověřena jejich údržba. 

„Letadla bez spolehlivých záznamů o údržbě nebo s nejistým původem by byla pro velké pronajímatele pohybující se na běžných trzích s renomovanými zákazníky bezcenná,“ říká šéf společnosti JLS Consulting v Londýně John Strickland.

Aircraft Industries,  L410 NG

Kunovická Aircraft Industries se vrací do českých rukou. Od Rusů ji kupuje Omnipol

Kunovického výrobce civilních dopravních letounů Aircraft Industries kupuje od ruského majitele skupina Omnipol. Vlastníka z České republiky bude mít někdejší Let Kunovice po 14 letech. Cenu transakce firmy neuvedly.

Přečíst článek

Když státy, v nichž byla letadla registrována – většinou Bermudy a Irsko – odebrala jejich bezpečnostní certifikace, Kreml vyzval své dopravce, aby dotyčná pronajatá letadla registrovali v Rusku, což je krok, který je zakázán mezinárodními smlouvami o letectví. 

Pojišťovny budou trvat na tom, že spouštěcí událost sporu nastala 14. března, kdy Rusko začalo povolovat přeregistraci, míní Strickland. Což je až poté, co pojistitelé zrušili většinu pojistek kvůli sankcím uvaleným koncem února. Pronajímatelé namítají, že pojištění nelze zrušit poté, co se riziko naplní.

Martin Feč

Martin Feč: Private jetem se do Ruska dostanete. My to ale v žádném případě nenabízíme

Během pandemie obliba soukromých letů vzrostla, lidé se dostali do míst, kam by je běžné linky nedopravily, navíc se vyhnuli frontám a potenciální nákaze. Podle Martina Feče z brokerské společnosti Charter Advisory, která lety s private jety zprostředkovává, se tak cílová skupina této formy přepravy rozrůstá. „Už to není jen svět vlastníků firem, ale nově třeba i manažerů z korporátu,“ tvrdí.

Přečíst článek

Naši členové po desetiletí platili za robustní pojistky, které jsou drženy právě pro takové situace,“ říká Declan Kelly, předseda Aircraft Leasing Ireland, průmyslové skupiny zastupující 33 pronajímatelů v zemi. „Očekáváme, že tyto nároky budou vyplaceny v plné výši,“ dodal.

Od února se navíc podle makléřské společnosti Marsh ztrojnásobily náklady na pojištění pro případ zabavení letadla a dalších rizik souvisejících s válkou. AerCap Holdings, největší společnost zabývající se leasingem tryskových letadel, uvedla, že požádala o zhruba 3,5 miliardy dolarů (asi 77,2 miliardy korun) na pokrytí ztrát kvůli 113 letadlům uvízlých v Rusku.

Airbus A350-1000 bude nasazen na nejdelší let světa

Válečná kuriozita: Nejdelší let světa potrvá 17 hodin, letadla se musí vyhnout ruskému vzdušnému prostoru

Neuvěřitelných 17 hodin ve vzduchu. Tak dlouho potrvá let mezi Hongkongem a New Yorkem, který pravidelně nabízí aerolinky Cathay Pacific Airways. Nově se bude muset vyhnout ruskému vzdušnému prostoru, píše agentura Bloomberg.

Přečíst článek

Společnost Air Lease Corp. plánuje odepsat více než 800 milionů dolarů za svých 27 tamních zabavených tryskových letadel a BOC Aviation Capital se 17 letadly Rusku, kterých si cení na téměř 600 milionů dolarů, tvrdí, že kvůli ztrátám hledají nového pojistitele.

zdroj: Bloomberg, IBA

Někteří z oboru pojišťovnictví ale tvrdí, že odhady ztrát jsou značně přemrštěné. Zatímco ratingové společnosti sečetly celou hodnotu letadel uvízlých v Rusku, skutečná odpovědnost, které budou pojišťovny čelit, bude podle Lloyd's of London, jež provozuje tržiště spojující majitele letadel s pronajímateli, nižší.

Radim Jančura, šéf RegioJet

Radim Jančura: Kdo nemá na benzín, ať chodí pěšky. Auto je luxus

Drahá nafta není takový problém, jak někteří dopravci tvrdí. Jejich demonstrace nechápu, říká Radim Jančura, majitel vlakového dopravce RegioJet a autobusů Student Agency. Podnikatel se podle něj musí se zdražením paliv umět vyrovnat. Drahá paliva podle něj naopak nahrávají veřejné dopravě.

Přečíst článek

„Mnohem nižší, než by si mnoho lidí myslelo,“ řekl generální ředitel Lloyd's of London John Neal v březnovém rozhovoru pro Bloomberg TV. „Je to velká ztráta na jedné události, ale je to ztráta, která se podle mě dá zvládnout,“ podotkl.

Pronajímatelé zároveň tvrdí, že účet nakonec nezaplatí jen oni, ale i letecké společnosti a jejich cestující. „Může nás to všechny donutit udělat kompletní přehodnocení toho, jak v leteckém průmyslu funguje pojištění,“ uvedl generální ředitel BOC Aviation Robert Martin.

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Trosky kdysi největšího dopravního letadla na světě Antonov An-225 Mrija na ukrajinském letišti Hostomel. Zničila ho ruská armáda hned po začátku invaze na Ukrajinu.

FOTOGALERIE: Ukrajina opravuje zničený obří letoun Mrija. Nutnost, symbol, nebo pošetilost? ptají se kritici

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme