Reklama

Banky se musí přiučit od fintechových firem. Jinak přijdou o klienty, ukazuje průzkum

Banky se musí přiučit od fintechových firem. Jinak přijdou o klienty, ukazuje průzkum
iStock
Veronika Kudrnová
vku

Banky bojují se zastaralými systémy a nedostatečnou analýzou dat. Aby jim klienti neutekli k fintech společnostem, musí nabídnout více personalizovaný přístup i služby. To jsou hlavní závěry zprávy World Retail Banking Report 2022, kterou zpracovaly společnosti Capgemini a Efma.

Reklama

Až polovina klientů bank je „přelétavá“, nemá ke své bance vztah a jde tam, kde nabízí individuálnější přístup a lepší podmínky. Klasické retailové banky ale v personalizaci služeb zaostávají za progresivnějšími fintech společnostmi. Důvod? Naprostá většina (95 procent) vedoucích pracovníků světových bank, kteří se zapojili do studie World Retail Banking Reportu 2022, se domnívá, že problém vězí v zastaralých systémech a technologiích, které nezvládají plně optimalizovat data. To pak brání jejich správnému vyhodnocení a následně v rozvoji proklientské a prorůstové strategie. 

„Návod pro to, jak dosáhnout růstu zní jednoduše. Zákazníci chtějí, aby jim banky poskytovaly personalizované zákaznické zkušenosti bez ohledu na to, kde se v digitálním světě nacházejí. Problémem však zůstává realizace,“ říká Nilesh Vaidya, globální ředitel pro odvětví retailového bankovnictví a správy majetku ve společnosti Capgemini Financial Services.

Lepší poznání toho, co zákazník chce

Asi 75 procent dotázaných zákazníků  lákají nákladově efektivní a bezproblémové služby, které nabízejí subjekty fintechu. V České republice jsou to například služby jako Revolut, Portu, PayPal a další. Ty výrazně zvyšují očekávání klientů v oblasti digitálního bankovnictví. Ale tradičním bankám k tomu chybějí potřebné nástroje.

„Retailové banky musí přehodnotit své obchodní modely, restrukturalizovat se a zaměřit se na poskytování komplexního, personalizovaného ekosystému, který zákazníky dokáže v rámci jejich digitálních interakcí oslovit z různých směrů. Pokud banky nebudou řešit rozdíly a nesoulad mezi fyzickými a digitálními řešeními se kterými zákazník přijde do styku, hrozí jim, že dá přednost agilnější fintech konkurenci,“ vysvětluje Vaidya.

Kryptoměny v roce 2021

Binance zmrazí kryptopeněženky ruských občanů

Směna rublu za kryptoměny a obcházet tak dopady protiruských sankcí bude zase o něco obtížnější. Binance, největší kryptoměnová burza podle objemu obchodů Rusům zmrazí jejich kryptopeněženky.

Přečíst článek

Reklama

Vzhledem k tomu, že zákazníci nyní mohou změnit poskytovatele doslova jedním kliknutím, je zásadní, aby banky lépe využívaly data a umělou inteligenci (AI) k přizpůsobení svých komunikačních kanálů a vytváření silnějších vazeb se zákazníky.

„Konkrétně v České republice banky neberou fintechy jen jako konkurenci, v řadě případů s nimi spolupracují či do nich přímo investují. Co se rozvoje v oblasti datové analýzy a umělé inteligence týče, vidíme u nich značný pokrok. Důvod pro toto směřování je jednoznačný. Lepší poznání toho, co zákazník chce, vede i k možnosti zlepšení služeb, které mu banka může nabídnout. V tomto směru Capgemini s českými bankami spolupracuje mimo jiné na sběru, konsolidaci a distribuci dat, zajímavým projektem je například integrace datových zdrojů s digitálním asistentkou,“ říká Ondřej Valvoda, ředitel Capgemini Česká republika.

Banky musí využít platformní modely 

Ve snaze udržet krok se segmentem fintechu řada bank například propojuje tradiční nabídky s nefinančními lifestylovými produkty. Mezi další snahy patří také bankovnictví jako služba (BaaS) a vestavěná bankovní řešení prostřednictvím ekosystémů nefinančních třetích stran. Tyto platformní modely bankám pomáhají shromažďovat data pro personalizaci, čímž se dostávají do ideální pozice pro vytěžování datových ekosystémů a získávat poznatky v reálném čase.

Ačkoliv platformní model není pro banky novinkou, přesto má řada z nich problémy s jeho zaváděním. V průzkumu mezi vedoucími pracovníky se 78 procent respondentů obávalo kanibalizace produktů prostřednictvím partnerů v ekosystému a 72 procent mělo obavy, aby nedošlo k rozmělnění značky.

Podle zprávy WRBR je třeba zajistit, aby banky dokázaly poskytovat personalizovanou nabídku skrze všechny dostupné kanály (tzv. omnichannnel) napříč celým ekosystémem. To je to, co je v dnešní době pro zákazníky klíčové. Zda banky uspějí bude záviset na přijetí nových technologií a na tom, zda budou schopné vypořádat se s interními nedostatky.

Virtuální karta (ilustrační foto)

Jednorázové „bezemisní“ kreditky dorazily do ČR. Nabízí je Česká spořitelna

Novou jednorázovou virtuální kartu si klienti na dva kliky vytvoří v internetovém bankovnictví v mobilu nebo na počítači a mohou s ní provést jednorázovou platbu na internetu. Po zaplacení virtuální karta automaticky zanikne, stejně tak v případě, že jí klient do 60 minut nevyužije.

Přečíst článek

Qerko

Platební aplikace Qerko přitáhla další investory a míří za hranice

Fintech start-up Qerko získal seed investici ve výši 2,5 milionu eur. Peníze využije na zahraniční expanzi. V dohledné době začne tištěné účtenky vytlačovat také z restaurací a kaváren v Bratislavě, Berlíně a Vídni.

Přečíst článek

Zakladatelé wflow.com

Česká spořitelna poslala desítky milionů do českého fintechu

Seed Starter České spořitelny za nižší desítky milionů koupil 17procentní podíl ve startupu wflow.com, který firmám z Česka i zahraničí pomáhá s digitalizací účetnictví. Mezi jeho klienty patří i startupový jednorožec Productboard. Peníze fintech využije na další růst.

Přečíst článek

Reklama

Související

Ondřej Valvoda - šéf Capgemini Česká republika

Ondřej Valvoda: České banky se digitalizují obstojně. O jedné se dokonce učí na Harvardu

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme