Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Mladí Češi už peněženku nepotřebují. Stačí jim mobil

Mobilní platby - ilustrační foto
Pixabay
Věra Tůmová

Mobilní platby u mladých Čechů dominují. Plastové karty jsou pro ně jen záloha, když to jinak nejde. Sice je lákají investice, příliš se v nich ale nevyznají, a navíc dost naslouchají finfluencerům. Stále tedy mají, co zlepšovat. Vyplývá to z průzkumu o Generaci Z, který realizovala Moneta Money Bank spolu se společností Visa a organizací Nekrachni.                                                                             

Generace Z už hotovostí ani plastovou platební kartou příliš neplatí. Maximálně ještě tak do 17 let, do kdy dostávají kapesné od rodičů, pak už více jak 90 procent mladých, kteří preferují mobilní platby, dále uvedlo, že platební kartu mívá „pro sichr“ u sebe, platí s ní s bídou už ale jen čtvrtina. Klasické bankovní převody a QR platby jsou pak pro ně úplně mimo a využívají je denně pouhá dvě až tři procenta mladých.  

Co chtějí mladí od bank

„Mladá generace se rychle přizpůsobuje novým technologiím a mobilní telefon je pro ni přirozenou součástí života. Zároveň je patrné, že bezpečnost v digitálním prostředí je pro ně klíčová,“ říká šéfka poradenských služeb společnosti Visa Hana Wasserburger a dodává, že z výsledků průzkumu je vidět i výrazný posun v tom, jak mladí lidé přemýšlejí nejen o hodnotě peněz, ale i o a možnostech, jak s nimi nakládat.

Také díky tomu, že 9 z 10 oslovených pravidelně využívá bankovní aplikace smartbankingu, mladí lidé vnímají banky jako bezpečné instituce, které jim usnadňují každodenní život. Nejčastěji si přes ně kontrolují zůstatek na účtu, potvrzují si platby nebo sledují výdaje. Při výběru banky pak kladou důraz na jednoduchost, bezpečnost a možnost vše vyřešit digitálně. Technologie pro ně musí být samozřejmé, intuitivní a rychlé a stejně tak i samotné placení.

Touha po pasivním příjmu

Ještě dříve, než si Generace Z začne vydělávat, dokážou mladí využívat už řadu funkcionalit mobilního bankovnictví. Zaplatí si mobilem, co potřebují, vyhledají si na online tu nejzajímavější nabídku na služby či produkty a kontrolují si pravidelně i stav účtu. Co Generaci Z ale podle expertů chybí je širší finanční kontext, tedy orientace v rizicích, plánování či odvaha investovat.

Mladé lidi investování sice láká, velká část z nich však přiznává, že nemají k tomu dostatek informací. Zhruba třetina si tak zjišťuje další informace u přátel, rodiny či na finančních webech a v bankách. „Mladí lidé by se měli více zaměřit na ověřování informací z různých a důvěryhodných zdrojů a vyhýbat se impulzivním rozhodnutím založeným na trendech či doporučeních, například od takzvaných finfluencerů," upozorňuje Tomáš Kapoun z oddělení Investment & Insurance Moneta Money Bank.

Další častou chybou mladých investorů pak je podle něj i nedostatečná diverzifikace portfolia. A namísto krátkodobě populárních investic by měli častěji zvažovat stabilnější a méně „viditelné“ investiční nástroje, které jim mohou přinést dlouhodobě udržitelný výnos. Pozitivní nicméně je, že jen osm procent respondentů uvedlo, že nemá o investování zájem a většina se tak snaží investovat.

Oproti předchozím generacím pak mladí z Generace Z podstatně také lépe zvládají tržní volatilitu a uvědomují si podle Kapouna, že mají před sebou dlouhý investiční horizont a proto v obdobích poklesu obvykle nepanikaří a drží se své strategie s cílem dlouhodobého zhodnocení. „Ženy volí tradičnější způsoby zhodnocování peněž, kdy tři čtvrtiny z nich mají peníze na spořícím účtu a pětina v akciích. Naproti tomu muži dvakrát častěji investují do akcií a ETF. Zhruba pětina respondentů z generace Z si ale drží peníze stále jen na klasickém běžném či spořicím účtu a při nakupování online si více jak polovina využívá digitální peněženku.  

Průzkum realizovala společnost Perfect Crowd v květnu 2025 na reprezentativním vzorku české internetové populace ve věku 15 až 26 let s celkovým počtem 600 respondentů.  

Netflix, aplikace na hubnutí i média. Správu předplatných budou muset banky vizualizovat v bankovnictví

Využíváte streamovací služby, jazykové kurzy v mobilní aplikaci nebo se pokoušíte s nějakou aplikací zhubnout a či s ní upravovat třeba interiéry nebo vlastní fotky? Pak si nejspíš k tomu platíte i pravidelné předplatné. Přehled, kde, co platíte vám zatím umí poskytnout jen tři banky v Česku, do roka to však budou muset umět všechny, uvedl v exkluzivním rozhovoru pro newstream.cz Country manažer Visa pro Českou republiku Petr Polák.

Přečíst článek

Ve které bance si můžete otevřít multiměnový účet a kde účet v cizí měně

Snad každému, kdo hodně cestuje, nakupuje v zahraničí či má v cizí měně i příjmy, se dnes vyplatí mít v bance i cizoměnový nebo multiměnový účet. Přečtěte si, jaký je ale mezi těmito účty rozdíl a ve kterých bankách v Česku si je můžete vůbec otevřít, popřípadě kde je chystají do nabídky zařadit.

Přečíst článek

Kreditní karty

Jak vás virtuální platební karta chrání před okradením

Rok od roku stoupá nejen počet vydaných platebních karet tuzemských bank, ale rostou čísla i pro jejich virtuální varianty a to o stovky tisíc. Znamená to, že se Češi naučili využívat jejich výhody oproti plastovým kartám? Víte i vy, kdy se vám takováto virtuální karta nejvíce vyplatí, aby vám ochránila peníze před nečestnými obchodníky?

Přečíst článek

JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.

Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?

Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.

Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.

A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.

Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v červnu.

Související

Další kolo soutěže Visa Bank Branch of the Year zná vítěze. Kdo zabodoval?

Přečíst článek
Doporučujeme