Smart Industry 2025: Firmy musí investovat do technologií a zapracovat na lidech a procesech
V kongresovém sále Paláce Pardubice se konala konference Smart Industry 2025. Druhý ročník akce, která se zaměřuje na digitalizaci výroby, umělou inteligenci, automatizaci i řízení změn v průmyslových firmách, přilákala více než tři sta odborníků a nabídla řadu přednášek, panelových diskuzí a networkingu. Akci za pořadatele zahájil výkonný ředitel průmyslově technologického gigantu Czechoslovak Group David Chour.
David Chour v úvodním slovu připomněl, že produkční transformace dnes nejde dělat jen po dílčích krocích, ale musí přijít jako systematická změna. „Průmysl se mění rychleji, než jsme si mysleli. Digitalizace, data a automatizace nejsou volby, ale nutnost.“ uvedl s tím, že žijeme v době, kterou před třiceti lety ukazovaly vědeckofantastické filmy a z výstupů od umělé inteligence až mrazí.
Jedním ze tří hlavních partnerů konference je technologická firma Lumnio, která vznikla v roce 2017. Tehdy v rámci startupu Pocket Virtuality zahájila vývoj platformy pro využívání rozšířené reality v průmyslovém prostředí. "Software jsme navrhli pro chytré brýle HoloLens od Microsoftu, čímž se z nás stali průkopníci a inovátoři této nové technologie. Od roku 2020 naši 3D platformu využívají zákazníci z různých průmyslových odvětví. Pomáháme jim v oblasti zákaznických služeb, vzdělávání, produktové vizualizace, servisu a údržby," říká šéf firmy Bohuslav Paule.
Společnost Pocket Virtuality získala v roce 2023 strategického investora, skupinu Czechoslovak Group (CSG) a její divizi CSG Aerospace. "To nám přineslo nejen investice na další rozvoj našich řešení, ale i zkušenosti s náročnými procesy výrobních závodů z celého světa," dodává Paule.
Konference Smart Industry, jejímiž hlavními partnery byly ještě firmy Siemens a Soitron, se zaměřila na digitalizaci výroby, umělou inteligenci, automatizaci i řízení změn v průmyslových firmách, přilákala více než tři sta odborníků. Svou přednášku připojil i bývalý premiér a guvernér ČNB Jiří Rusnok, který rozebral klíčové trendy, jež formují evropský průmysl. Vlastimil Cech ze společnosti Wienerberger se následně zaměřil na konkrétní zavádění digitalizace a AI ve výrobě. „Technologie sama o sobě nic nezmění, pokud není připravena kultura, procesy a lidé ve firmě.“ připoměl Cech
Hlavní program se dál zaměřil na témata využití umělé inteligence ve výrobě, digitalizace procesů i řízení změn, tedy jak technologie propojit s měřitelným efektem v podniku.
Lidé, technologie a firemní kultura
Velmi sledovanou částí byla panelová diskuze „Lidský faktor v době AI“, která otevřela otázku: Automatizujeme, robotizujeme, nasazujeme AI. Ale kdo vlastně rozhoduje? A kdo nese odpovědnost? A z debaty vyplynulo, že klíčovým prvkem úspěchu není jen technologie, ale především lidský kapitál, schopnost týmů a změna firemní kultury. „Nová digitální řešení nejsou luxusem – stávají se klíčovým prvkem konkurenceschopnosti výroby,“ zhodnotil Filip Černý, poradce z firmy Kogi.
⸻Akce, kterou pořádali Czechoslovak Group, Pocket Virtuality a Trade Media pokračovala i v pátek návštěvami výrobních závodů v Pardubicích a okolí. Tam mohli návštěvníci vidět konkrétní příklady zavádění digitalizace a práci s datovými výstupy. „Naším cílem je vytvořit platformu, kde inovace 4.0 nejsou jen tématem pro řečníky, ale pro konkrétní projekty firem, jež měří dopad,“ popsal celou akci předseda přípravného výboru Robert Paskovský z Pocket Virtuality. Cílem konkrétních návštěv v pátek byly továrny závodu RETIA, ELDIS Pardubice a Wienberger.
Technologie jsou k dispozici. Přesto se mnohé firmy pořád drží „toho, co funguje“. Co brání větší adopci digitalizace v českém průmyslu? A jak překonat odpor ke změnám a přesvědčit management i pracovníky výroby o smyslu těchto inovací? Nejen o tom budou diskutovat profesionálové z oboru ve dnech 23. a 24. října 2025 v Pardubicích na konferenci SMART INDUSTRY 2025.
SMART INDUSTRY 2025 - Budoucnost výroby je tady. Připravte se na ni
Zprávy z firem
Oslovení účastníci hodnotili konferenci jako velmi přínosnou nejen z hlediska technologických trendů, ale jako příležitost pro sdílení zkušeností, identifikaci bariér a navázání praktických partnerství. „Umělá inteligence v průmyslu není o sci-fi vizích. Je to o analýze obrovského množství dat a vytvoření faktického dopadu na provoz.“ popsal situaci Tomáš Froněk z firmy Siemens.
Celkově akce potvrdila, že se český průmysl nachází ve fázi, kdy digitalizace už není pouze vizí, ale konkrétním krokem pro zvýšení efektivity, kvality i konkurenceschopnosti.
Konference Smart Industry 2025 v Pardubicích ukázala, že firmy, které chtějí zůstat konkurenceschopné, musejí dnes nejen investovat do technologií, ale zapracovat na lidech a procesech. Akce nabídla konkrétní vstupy pro implementaci a pro účastníky znamená výzvu i příležitost: nechat digitální výrobu vyjít z laboratoře a proměnit ji v konkurenceschopný byznys.
Mnohé české firmy vyrostly a expandují za hranice. Češi byli v některých sektorech, jako je energetika či zbraně, předvídavější než spousta západních hráčů. Je to rychlostí rozhodovacích procesů i improvizace, které tu jsou historicky dané, řekl country leader Deloitte Česká republika Miroslav Svoboda v pořadu Newstream Business Talk.
Dělat dlouhodobé plány je těžké, naštěstí Češi umějí improvizovat, říká šéf Deloitte Svoboda
Newstream TV
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.