Akcie Boeingu padají. Pro firmu nemohlo přijít zřícení letadla v Číně v horší dobu
Akcie amerického výrobce letadel Boeing se v pondělí během obchodování před otevřením burzy citelně propadají, o 6,8 procenta. Děje se tak v důsledku zřícení letadla tohoto výrobce v Číně.
Letadlo společnosti China Eastern Airlines dnes havarovalo v horách na jihu Číny. Na palubě stroje bylo 132 lidí. Jedná se o šest let staré letadlo typu 737-800 NG (New Generation). Výroba tohoto modelu skončila v roce 2019, poslední kus byl dodán začátkem roku 2020. Na sérii navazuje řada 737 MAX. Právě „Maxy“ zaznamenaly v krátkém časovém sledu dvě fatální nehody v letech 2018 a 2019, pročež po druhé z nich došlo k časově nejdelšímu odstavení konkrétního typu letadla v dějinách letectví.
V Číně se „Maxy“ do komerčního provozu dosud nevrátily. Dnešní tragická nehoda tak přichází pro Boeing v nejhorší možnou dobu. Neboť společnost se zrovna připravuje pro znovuuvedení „Maxů“ do provozu právě v Číně.
Ani letadla zahraničních leasingových společností, které mohou díky Putinovu zákonu ruští dopravci konfiskovat, nezachrání ruský letecký průmysl, upozorňuje CNN.
Ruská letecká flotila? Za rok bude na úrovni íránské a severokorejské, míní odborníci
Politika
Čína patří v posledních letech v bezpečnosti letecké dopravy k nejlepším na světě, píše agentura Reuters. Poslední smrtelná nehoda civilního tryskového letadla se tam stala v roce 2010, kdy za špatné viditelnosti havarovalo letadlo společnosti Henan Airlines, když se blížilo k letišti v I-čchunu. Z 96 lidí na palubě 44 zahynulo.
Společnost China Eastern Airlines patří mezi trojici největších čínských aerolinií. Létá na řadě domácích i mezinárodních tras a obsluhuje 248 různých destinací.
Tragédie představuje první fatální nehodu stroje aerolinky China Eastern od roku 2004. Tehdy pád jejího letadla ve Vnitřním Mongolsku usmrtil 53 lidí na palubě a dva na zemi. Akcie aerolinky se v reakci na havárii v pondělí na burze v Hongkongu propadly o 6,5 procenta.
Americká společnost Boeing loni dodala 340 letadel, což je sice téměř dvojnásobek toho, co předloni, na svého evropského rivala Airbus to však nestačilo. Airbus loni svým zákazníkům dodal 611 strojů a obhájil tak prvenství už třetí rok v řadě.
Airbus kraluje, oproti Boeingu loni dodal téměř dvojnásobek letounů
Zprávy z firem
ZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Myslet na budoucnost. To je hlavní téma zimního vydání magazínu Newstream CLUB. Hvězdou magazínu je Rony Plesl, který v rozhovoru poodkrývá velké plány pro další roky, které chce strávit v novém ateliéru za Prahou. Dále si můžete přečíst rozhovor s miliardářem a investorem Michalem Zahradníčkem, který před rokem otevřel fond Life BioCEEd a hledá skryté poklady ve vědeckých laboratořích.
Se svými vizemi budoucnosti se podělí i další výrazné figury českého veřejného dění včetně technologického evangelisty Petra Máry nebo ekonoma a filozofaTomáše Sedláčka.
O zachování hodnot, tradic a budování odkazu hovoří Štěpán Laichter, který opravuje rodový dům na pražských Vinohradech od architekta Kotěry.
Čeští a slovenští dolaroví milionáři prožívají dobré časy. A to nikoli jen kvůli úspěchům v podnikání, ale také díky situaci na trzích, ukazuje nejnovější vydání Wealth Reportu, který ve spolupráci s agenturou Perfect Crowd připravila J&T Banka. Výnosy z akcií se vůbec poprvé staly hlavním zdrojem příjmů, když překonaly i výnosy z podnikání. A co je neméně podstatné: většina respondentů očekává, že dobře bude i nadále, třeba kvůli investicím do private equity. Kam dále tuzemští milionáři investují? I to zjistíte v novém vydání magazínu Newstream CLUB.
Desáté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo magazínu se můžete těšit opět na jaře.