Reklama

Biohacking: Meditace umí léčit závislost i bolest

Wellness v Senohrabech
Se svolením BoysPlayNice
Alžběta Shejbalová

Pravidelně meditující mají ve stejné věkové skupině více záhybů v šedé kůře mozkové než ti, co nemeditují, což znamená lépe pracující mozek - a tedy celé tělo, ukázaly vědecké studie. Jak na to, řeší další díl seriálu Biohacking.

Reklama

Biohacking nezahrnuje pouze nové postupy a použití inovativních technologií. Hodně biohackerů se zaměřuje i na znovuobjevování prastarých praktik či low-tech přístupů. Na nich je zajímavé i to, že často přistupují k člověku holisticky, to znamená, že vnímají lidskou bytost jako spojení těla, duše a mysli. Tyto takzvaně bio-behaviorální přístupy získávají na oblibě svou jednoduchostí, dostupností a prokázanou efektivností. 

Jednou z nejznámějších a nejpoužívanějších původních praktik je jóga. Několik posledních let zažívá obrovský boom, ale proponentů měla hodně vždy, právě díky svým benefitům na celý organismus. Meta analýza studií zbývajících se jógou zjistila pozitivní asociaci mezi praktikováním jógy a zlepšením cukrovky, kardiovaskulárních funkcí a svalovo-kosterních problémů. Zjistila také významný kladný vliv jógy na duševní zdraví včetně úzkosti, stresu a deprese. Kromě fyzického cvičení jóga zahrnuje také práci s dechem, takzvanou pránájamu, a podle zvoleného druhu jógy také formy duševní očisty. Podobně jako jógu lze praktikovat i další východní systémy cvičení jako čchi-kung či Pět Tibeťanů.  

domácí vaření, ilustrační foto

Biohacking: Vegan nebo keto? Hlavně jezte opravdové jídlo

Zvířata žijící ve volné přírodě intuitivně vědí, co mají jíst a jsou většinu života zdravá. Jenže co lidé? Jak se propracovat jídlem ke zdraví, řeší další díl seriálu Biohacking.

Přečíst článek

Meditace se dá praktikovat v rámci jógy, ale také zcela samostatně. Existují i školy čistě duševně zaměřených cvičení. Konkrétní formy meditace se lze naučit z knih, aplikací v mobilu i z YouTube videí, kde si lze pustit i vedenou meditaci. Na meditační praxi se už dnes ani nenahlíží jako na alternativní techniku, i proto, že existuje množství studií, které dokázaly její účinky – významný vliv jak na fyzický, tak mentální a emoční stav člověka. Tato studie například prokázala, že pravidelně meditující mají ve stejné věkové skupině více záhybů v šedé kůře mozkové než ti, co nemeditují, což znamená lépe pracující mozek. Nejjednodušší tip, jak meditovat je sednout si, zavřít oči (protože 70 procent smyslových receptorů těla se nachází v očích) a jen tak být. Nechat myšlenky přicházet a odcházet, nic se nesnažit ovlivňovat. Za ideální pro zdraví člověka se považuje toto praktikovat dvakrát denně pokaždé po dobu 20 minut, ale i pět minut za den prokáže dobrou službu. 

Cake, cukrárna, dort

Biohacking: Vyšší váha je nemoc spánku

Chodí biohackeři spát pozdě nebo brzy? Určuje to cirkadiánní rytmus, tedy biologický cyklus řídící bdění a spánek. Jak je důležitý, co vše má na starosti a proč je dobré dívat se do slunce, se dočtete v novém dílu seriálu Biohacking.

Přečíst článek

Reklama

Meditace patří k takzvaným mindfulness technikám čili technikám zaměřujícím se na vnímání prožitku teď a tady. Podle Jona Kabat-Zinna, což je autor i v češtině vydaných knih jako Uvědomujte si přítomnost či Duchovní léčba deprese pomocí všímavosti, praxe mindfulness zahrnuje uvědomění si sebe sama i okolí, návrat pozornosti k přítomnému momentu při tendenci mysli unikat a přijímat zkušenosti, jak přicházejí, bez potřeby je soudit a přiřazovat jim hodnotu.

Praktikování vděčnosti

K lepší koncentraci na přítomný okamžik také může přiblížit soustředění se na vlastní dech. Vědomě praktikovat všímavost lze také například při procházce – věnovat aktivní pozornost prostředí kolem, i jednotlivých detailů. Taková cvičení opět přinášejí značné fyzické i mentální benefity, včetně snížení chronických bolestí či léčby závislostí. 

Jeff Bezos

Biohacking: trend jak "žít věčně" podle miliardářů

Biohacking je nový lifestyle: zahrnuje metody, jak si "vytunit" tělo a mozek, jak co nejzdravěji, nejefektivněji a nejlépe fungovat a žít. Nový seriál Biohacking na newstream.cz každý týden představí nejzajímavější "hacky."

Přečíst článek

Další technikou získávající mezi biohackery na popularitě je takzvané praktikování vděčnosti. Joe Dispenza, mimo jiné autor knihy Vy jste placebo – na stavu mysli záleží, radí vést si deník vděčnosti. Stačí denně či alespoň pravidelně zaznamenat jednu dvě věty, za co je člověk zrovna vděčný. Toto umožní určitý stupeň sebereflexe i uvědomění, jak spokojený život vlastně vedeme. 

I v rámci mindfulness technik si lze ulehčit práci a pořídit si nějakou moderní technickou vychytávku. Na českém trhu už tradiční jsou AVS přístroje, pracující na principu ladění mozkových frekvencí – mozek prostě přijme frekvenci, která mu je smysly nabídnuta a podle ní se člověk začne cítit – uvolněněji, soustředěněji, ve větším klidu. Zajímavým produktem je osobní meditační trenér Core od výrobce Hyperice, který používá dynamické vibrace a zpětnou vazbu, podporující odpočinek a soustředění.  Aplikaci mindfulness mívají i běžné chytré hodiny. 

Při praktikování jakékoliv z těchto technik platí za zásadní princip pravidelnosti – je třeba je zařadit do programu denně, či alespoň často. Nejen, že tak se z ní stane rutina a tím bude snazší ji provádět, ale také se vytvoří nové dráhy neuronů, což zlepší činnost mozku  i celého organismu. 

 

Moučný červ

Hmyz na talíři? Bude ho přibývat, ale ani si toho nevšimneme

Hmyz směřuje do evropského potravinářského průmyslu. Oklikou – propasírovaný přes ryby, drůbež nebo prasata, kde to konzumentům v podstatě nevadí a vesměs o tom ani nevědí.

Přečíst článek

Reklama

Související

Chůze, walking

Biohacking: Příliš sezení je špatné jako kouření, hlavně v práci. Lze to změnit

Přečíst článek
Zelené smoothie - ilustrační foto

Biohacking: Obětovat snídani nebo večeři? Půst je hitem posledních let

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme