Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

VW utahuje stavy v Indii. Týká se to i závodu Škody

VW utahuje stavy v Indii. Týká se to i závodu Škody
Profimedia
 ČTK

Německý automobilový koncern Volkswagen nabízí všem zaměstnancům v Indii předčasné odchody, které se týkají i tamního závodu Škody Auto. Uvádějí to dva zdroje agentury Reuters. Obě továrny Volkswagenu v Indii, které zaměstnávají asi 2300 lidí, nepracují na plný výkon. Volkswagenu se na třetím největším automobilovém trhu na světě nedaří růst.

Volkswagen zahájil v Indii rozsáhlou restrukturalizaci. Skupina v Indii prodává auta svých značek Volkswagen, Škoda, Audi, Porsche, Lamborghini a Bentley, ale i po více než dvou desetiletích má na místním trhu pouze dvouprocentní podíl.

O tom, že firma potřebuje v Indii růst, často mluví především generální ředitel Škody Klaus Zellmer. Česká součást německého koncernu totiž opustila Rusko a už nemá ani větší zastoupení v Číně.

Indie jako klíčový trh pro Škodu

Česká automobilka v letech 2022 a 2023 prodala v Indii více než 100 tisíc vozů. Po útlumu prodeje v Číně a odchodu z Ruska jde o její největší trh mimo Evropu. V Indii je zároveň odpovědná za aktivity celého koncernu Volkswagen. Aktuálně hledá místního partnera.

Obě továrny VW se nacházejí v západoindickém státě Maháráštra, kde společnost vyrábí automobily včetně SUV Škoda Kushaq, sedanu Volkswagen Virtus a vozů Audi Q3 a Q5. Prodávají se v Indii a vyvážejí se například do Mexika a Jižní Afriky.

Úsporný režim

Skupina podle jednoho ze zdrojů agentury Reuters zavedla program předčasného odchodu pro dělnické pracovníky v zájmu racionalizace pracovní síly a jejího sladění se současnými potřebami. Zdroj také uvedl, že společnost chce zajistit, aby mohla i nadále vyplácet konkurenceschopné mzdy a aby závody pokračovaly v provozu.

Škoda Auto Volkswagen sdělila, že program předčasného odchodu do důchodu je dobrovolný a že byl zaveden na žádost odborů. Restrukturalizační program je podle ní navržen tak, aby posílil její podnikání a „znovu potvrdil náš dlouhodobý závazek vůči Indii.“

Program nabízí zaměstnancům proplacení 75 dnů za každý odpracovaný rok nebo za každý rok zbývající do důchodu – podle toho, která částka je nižší, uvedly zdroje Reuters. Dodaly, že zájemci, kteří se přihlásí do pěti až deseti dnů, obdrží bonus.

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Německá automobilka Volkswagen v rámci úsporného programu dočasně pozastavila nábor nových zaměstnanců v řadě německých závodů

Lukáš Kovanda: Volkswagen čekají těžké časy. O práci přijdou desetitisíce lidí

Přečíst článek

Japonský minimalismus je nový luxus. A Evropa se mu otevírá

Hlavní tváří značky Uniqlo byl na pařížské prezentaci Roger Federer
Profimedia.cz
Michal Nosek
nos

Japonské značky, které vsadily na jednoduchost, kvalitu a trvanlivost, zažívají mimořádný mezinárodní úspěch. Uniqlo hlásí rekordní tržby, Muji otevírá nové vlajkové obchody po světě a další japonské firmy upevňují svou pozici na globálním retailovém trhu. Podle expertů je jen otázkou času, kdy dorazí i do Česka.

Ještě před několika lety byla značka Uniqlo mimo Asii jen okrajovým hráčem. Dnes je však situace naprosto odlišná. Server Burzovní svět uvedl, že skupina Fast Retailing, pod kterou značka spadá, oznámila za fiskální rok 2025 obrat  zhruba 22,2 miliardy dolarů a provozní zisk 3,6 miliardy dolarů, což představuje meziroční růst o téměř 13 procent. Tento výsledek potvrzuje, že nenápadný gigant globalizované módy právě prožívá své nejsilnější období.

„Uniqlo vyhrává tím, že nedělá módu,“ napsal Business Insider ve své analýze úspěchu značky. „Nesnaží se honit trendy, a místo toho nabízí kvalitní základ šatníku za férovou cenu. V době, kdy je zákazník přehlcen rychlou módou, tato strategie funguje lépe než kdy dřív.“

Riverside Karlin

Kellnerová, Strnad, Lapčík: Prémiové pražské nemovitosti se vracejí do českých rukou

Trinity Banking Group finančníka Radomíra Lapčíka kupuje za 7,25 miliardy korun celý kancelářský kampus Riverside Karlín, jeden z nejvýraznějších moderních areálů v metropoli. Jde o největší akvizici Trinity v Praze a další důkaz, že prémiové české nemovitosti se po letech opět vracejí do domácích rukou, zní z trhu.

Přečíst článek

Podobně sílí i Muji, další ikona japonského minimalismu. Společnost letos oznámila expanzi v Evropě prostřednictvím nových vlajkových obchodů a přizpůsobování sortimentu místním trhům. Muji staví svůj úspěch na jednoduchém designu a dlouhé životnosti, tedy přesně na tom, co současný spotřebitel hledá.

Za úspěchem japonských značek stojí to, co mnoha evropským i americkým módním hráčům začíná chybět. Jedná se o preciznost, funkčnost a naprostou srozumitelnost produktu. Zatímco konkurenti se předhánějí ve vizuální komunikaci a kolekcích na jedno použití, japonské značky staví na filozofii, že „dobrý produkt nepotřebuje šokovat a být na jedno použití“.

Kdy se dočká Česko?

Uniqlo v posledních třech letech zrychlilo expanzi mimo Asii. Posiluje v Evropě, Spojených státech i na Blízkém východě. 

Realitní odborníci v Praze již letos potvrdili, že Uniqlo zkoumá český trh a analyzuje lokality v centru města pro svůj vstup po roce 2026. Hospodářské noviny například v říjnu citovaly Tomáše Beránka z poradenské firmy CZ Retail Advisors, který uvedl, že jsou ve hře tři prestižní adresy. Jednou z nich je Palác Hybernia na náměstí Republiky, druhou možností je bývalá centrála Komerční banky v ulici Na Příkopě 33, dnes vlastněná Trinity Bank, kde jsou v přízemí volné obchodní prostory s plánovaným otevřením v roce 2026. Třetí variantou je Dětský dům ve stejné ulici. Pokud by se tak stalo, šlo by o největší módní retailovou událost dekády, srovnatelnou s příchodem IKEA v 90. letech nebo Primarku v roce 2020.

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj

Rána pro Brusel. Tokio odmítá zapojit ruská aktiva do podpory Ukrajiny

Japonsko odmítlo nabídku Evropské unie, aby se připojilo k jejímu plánu použít zmrazená ruská aktiva k financování Ukrajiny. Tokio tak zmařilo naděje EU, že pro tuto iniciativu získá globální podporu, napsal server Politico.

Přečíst článek

Muji už na český trh opatrně nahlíží několik let. Společnost ve svých vyjádřeních zdůrazňuje, že Evropa je nyní strategickou prioritou, což se potvrzuje například v Londýně.

Evropa volá po slow fashion

Zákazníci v celé EU podle analýzy dat průzkumů preferují udržitelnost, funkčnost a univerzální využitelnost. Reagují na to jak módní řetězce, tak e-commerce platformy, které sledují výrazný růst poptávky po jednoduchých, dlouhodobě použitelných produktech. „Japonské značky uspěly, protože přinášejí něco, co západní módní trh z velké části opustil. Jedná se o úctu k materiálu, důraz na detail a schopnost vytvořit produkt, který má dlouhou životnost,“ shrnuje portál TokyoScope ve své analýze návratu značky Muji na výsluní.

Hotel Espacio Nagoya Castle

OBRAZEM: Japonci otevřeli luxusní hotel s výhledem na hrad, noc vyjde i na půl milionu

Až 3,75 milionu jenů, tedy v přepočtu přes 526 tisíc korun, si za noc účtuje hotel, který ve středu otevřeli v japonském městě Nagoja. Jedenáctipatrová budova nabízí stovku luxusních pokojů, několik restaurací i výhled na velkolepý Nagojský hrad, napsala agentura Kjódó.

Přečíst článek

Související

Supermodelka Kate Moss letos oslavila padesátiny

„Mládí vpřed“ už neplatí. Stárnoucí generace X převrací svět módy

Přečíst článek

Babiš mluví o bankrotu Pošty. Čísla ale ukazují pravý opak

Babiš mluví o bankrotu Pošty. Čísla ale ukazují pravý opak
Profimedia
 ČTK

Premiér Andrej Babiš varuje, že Česká pošta míří k bankrotu. „Není to pravda“, reaguje generální ředitel Pošty Miroslav Štěpán a předkládá nejlepší hospodářské výsledky státního podniku od roku 2018. Ztráta výrazně klesá a společnost dokonce vyplácí mimořádné odměny.

Česká pošta za letošek očekává ztrátu pod 400 miliony korun, což je o 850 milionů lepší výsledek než loni, kdy vykázala propad 1,25 miliardy korun. V případě úspěšného prodeje menších nemovitostí může být hospodářský výsledek firmy až téměř vyrovnaný. Pošta to uvedla ve středeční tiskové zprávě. 

Babiš: Pošta je blízko bankrotu. Štěpán: Není to pravda

Podle úterního vyjádření nově jmenovaného premiéra Andreje Babiše (ANO) má pošta obrovské finanční problémy, je téměř blízko bankrotu a je potřeba ji stabilizovat. Kritizoval také management, který podle něj vůbec nepochopil, jak má poštu řídit.

„Česká pošta je finančně stabilizovaná, trend hospodaření je definitivně otočen a riziko insolvence nehrozí,“ reagoval ve středu generální ředitel České pošty Miroslav Štěpán.

Restrukturalizace zabírá, tvrdí vedení

Listopadové kladné výsledky hospodaření podle něj potvrdily, že podnik míří k výrazně lepšímu hospodaření než v předchozích letech. „Za výrazně lepšími daty jsou pozitivní výsledky racionalizačního a restrukturalizačního plánu, který je nezbytnou součástí transformace České pošty,“ uvedl Štěpán. Zlepšení je podle něj zřetelné jak v České poště, tak v odštěpném závodu Balíkovna.

Zaměstnanci dostanou odměny, transformace pokračuje

I pokud by příjmy z prodeje nemovitostí účetně přešly až do výsledku roku 2026, půjde podle Štěpána za letošek o nejlepší výsledek hospodaření od roku 2018. I z tohoto důvodu rozhodlo vedení podniku o vyplacení mimořádné odměny pracovníkům České pošty.

Státní podnik Česká pošta zaměstnává téměř 20 tisíc lidí a loni vykázal pokles provozních výnosů o 872 milionů na 18,3 miliardy korun. Podnik v posledních dvou letech prochází transformací, která má stabilizovat hospodaření. Její součástí je letošní oddělení komerční Balíkovny do samostatného odštěpného závodu a hledání strategického partnera pro ni.

Boxy Zásilkovny

Zásilkovna atakuje půl miliardy. Loni zvýšila provozní zisk o 68 procent

Logistická společnost Zásilkovna, která patří do skupiny Packeta Group, zvýšila v loňském roce provozní zisk o 68 procent na 427 milionů korun. Tržby vzrostly o pětinu na 5,7 miliardy korun. Vyplývá to z výroční zprávy společnosti.

Přečíst článek

Související

Doporučujeme