Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Nový šéf PPF Šmejc: Čínský Home Credit jsme nestihli prodat včas. Nyní budeme investovat hlavně v Evropě

Jiří Šmejc, ředitel PPF
iStock

Těžiště investic skupiny PPF by nyní mělo být v Evropě. PPF pokračuje v úplném opouštění ruského trhu, na trzích spotřebitelského financování v Asii chce hledat partnery, kteří by pro společné podniky získali finance k jejich dalšímu rozvoji. V Číně by chtěla tamní Home Credit postupně prodat. Uvedl to ředitel PPF Jiří Šmejc, který do čela skupiny nastoupil v červnu.

Reklama

V Číně se podle něj PPF snaží najít najít strategického partnera, který by v čínském Home Creditu získal majoritu a poté firmu zcela ovládl. Pokud jde o trhy v jihovýchodní Asii, bez bankovní licence je podnikání a získávání financování na těchto trzích obtížné. „Všude, kde nemáme bankovní licenci, chceme dlouhodobě získat partnera,” upozornil Šmejc. PPF se baví s konkrétními hráči, žádný obchod zatím neuzavřela. Bankovní licenci má nyní pouze v Kazachstánu.

Situace na čínském trhu spotřebitelskému financování nepřeje, uvedl Šmejc. Zpětně viděno chybou podle něj bylo, že se v roce 2017 PPF nepodařilo čínský Home Credit prodat. Tehdejší majitel PPF Petr Kellner chtěl vytvořit firmu, která bude mít hodnotu deset miliard dolarů. Šmejc podle svých slov tuto vizi přijal, a z toho vyplynulo společné rozhodnutí se o její naplnění pokusit. „Pokud by nenastaly strukturální změny v čínské ekonomice, mohlo se nám to i podařit,” podotkl. Dalším zlomem byla pandemie koronaviru.

Jiří Šmejc

PPF povede Jiří Šmejc. Do vedení investiční skupiny vstupuje Daniel Křetínský

Šéf Home Creditu Jiří Šmejc se nově stane CEO celé investiční skupiny PPF. Její dosavadní ředitel Ladislav Bartoníček nově povede nově zřízenou Advisory Board to Family. V ní vedle něj a Šmejce usedne také Daniel Křetínský, partner dcery zesnulého Petra Kellnera Anny, uvedla vdova po nejbohatším Čechovi Renáta Kellnerová v interním dokumentu, který má newstream.cz k dispozici. Posléze informaci potvrdil mluvčí PPF Leoš Rousek.

Přečíst článek

Pracujeme víc, než je na Západě zvykem

Ucelenou investiční strategii bude PPF schopná definovat v září. PPF má investice na Balkáně, Šmejcovi by se podle jeho slov líbilo udělat obchody i v západní Evropě. PPF se bude dívat na investice v oborech, kde už nyní působí. To ale nevylučuje možnost využít příležitost i v jiných oborech. „PPF vždycky uměla být ve správnou chvíli na správném místě. To bych chtěl, aby zůstalo,” podotkl Šmejc.

„Jsme schopni pracovat více, než se v západní Evropě pracuje. To není nepodstatný rozdíl. Zaměstnanci jsou vytrénovaní z asijských trhu,” míní Šmejc. Hodnota obchodu, která bude PPF zajímat v západní Evropě, bude podle něj přesahovat miliardu eur. Mohlo by jít nejen o průmyslové podniky, ale i finanční služby. Připomněl v této souvislosti, že jej mrzelo rozhodnutí zastavit projekt nové verze Air Bank pro Německo. Nevyloučil oživení nějakého podobného projektu.

Na potenciální akviziční příležitosti se PPF podle něj dívá i v telekomunikacích. Tam by šlo ale spíše o spojení s dalším finančním či investičním partnerem. „Chtěl bych, aby se PPF uměla spojovat s dalšími investory,” poznamenal.

PPF

PPF je zpět v černých číslech, loni vydělala šest miliard. A má chuť investovat

Skupině PPF se podařilo překonat negativní dopady pandemie na její byznys a loňský rok zakončila s čistým ziskem ve výši 239 milionů eur (5,9 miliardy korun). Rok předtím přitom měla ztrátu 249 milionů eur (6,15 miliardy korun). PPF uvedla, že je opět připravena aktivně investovat, zejména pak na západních trzích.

Přečíst článek

Exit z Ruska se protáhne

Skupina PPF pokračuje v prodeji aktiv v Rusku. Prodej majoritního podílu v ruské Home Credit & Finance Bank by měla dokončit do konce června. Odchod z ruského trhu podle Šmejce pokračuje, prodej dalších aktiv se rýsuje. „Vše má svůj časový horizont, těch aktiv je poměrně hodně,” dodal.

Investiční skupina PPF podniká ve 25 zemích v Evropě, Asii a Severní Americe. Investuje do finančních služeb, telekomunikací, médií, biotechnologií, nemovitostí či strojírenství. Do skupiny patří například splátková společnost Home Credit, dále Air Bank, telekomunikační firmy Cetin a O2, mediální společnost Central European Media Enterprises (CME), nemovitostní skupina PPF Real Estate Holding, strojírenská Škoda Group nebo provozovatel mýta v ČR CzechToll.

Prodej podílu v Monetě Šmejc nevyloučil

Skupina PPF chce po zrušení spojení Moneta Money Bank s bankovní částí finanční skupiny PPF dále rozvíjet Air Bank, věří v její růstový růstový potenciál. S balíkem akcií, které drží PPF v Monetě, zatím skupina nebude dělat prudké pohyby. 

„Zamyslíme se nad tím, co budeme v Monetě dělat dál,” uvedl Šmejc. Nevyloučil žádnou z možností, kterou by PPF se svým podílem mohla udělat. „Nic nás netlačí, abychom dělali rychlé rozhodnutí,” dodal. Šmejc připustil, že z transakce, která byla zahájena v době, kdy PPF vedl Kellner, nebyl od začátku úplně nadšený. „Od začátku jsem viděl větší hodnotu Air Bank,” podotkl. Air Bank je podle něj dále schopná ve všech ohledech výrazně růst.

Čas na IPO ještě nedozrál

PPF se podle Šmejce nebrání ani primárnímu úpisu akcií na kapitálových trzích, v této době se ale nic aktuálního nepřipravuje. „Situaci na kapitálových trzích vnímám jako příležitost, která akorát ještě nepřišla. Bude ještě hůř,” odhadl v souvislosti s aktuálním propadem světových akcií. Akviziční financování v této době podle něj dostupné stále je, ale je dražší, banky jsou opatrnější. „PPF ale nemá problém opatřit si na transakce peníze,” podotkl.

Co se týče makroekonomické situace, je Šmejc spíše pesimista. Hodně bude podle něj záležet na zvládnutí energetické krize v Evropské unii, vytvoření regulace cen. „Při prohlubování problémů přibude inflačních tlaků. Že bych viděl, že tato vysoká inflace brzy skončí, to nevidím,” poznamenal.

Šmejc míní, že je lidé ho většinou považují za 'dealmakera', ale jej podle jeho slov více baví budovat, rozvíjet firmy. „Proto ještě pracuju,” uzavřel.

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme