On-line nákupy jídla využívá každý pátý Čech, v Evropě patříme ke špičce
Češi dlouhodobě patří mezi největší evropské fanoušky on-line nakupování, což se výrazně projevuje i v segmentu potravin. Tuzemský trh s rozvozem jídla se za poslední roky rychle rozvíjí a vánoční období zůstává jeho nejsilnější částí. Těsně před svátky roste zájem o rozvoz potravin až o polovinu. Celý trh se přitom každoročně zvyšuje zhruba o šest až osm procent.
Podle nejnovějších údajů Eurostatu uskutečnilo v posledních třech měsících on-line nákup potravin jednadvacet procent obyvatel Česka. „Češi patří v on-line nákupech mezi nejaktivnější v Evropě a u potravin to platí dvojnásob. Každoročně vidíme růst objemu rozvozu o šest až osm procent a letošek nebude výjimkou,“ uvedl provozní ředitel logistické firmy DODO Peter Menky.
Předvánoční špička láme rekordy
Prosinec je pro rozvoz potravin tradičně nejvytíženějším obdobím roku. Počet objednávek tehdy roste přibližně o patnáct procent proti ročnímu průměru. Největší nápor přichází v týdnu před Vánoci, kdy zákazníci doplňují zásoby na sváteční stůl a volí pevné termíny doručení. V tomto období bývá objem rozvozů až o polovinu vyšší než v běžných týdnech.
V prosinci rovněž stoupá poptávka po surovinách na pečení, po produktech pro přípravu svátečního menu, po dárkových balíčcích i po nápojích. Zvyšuje se i průměrná hodnota nákupu, která se blíží dvěma tisícům korun a je přibližně o patnáct procent vyšší než ve zbytku roku. „Inflace je letos pod kontrolou, takže průměrná útrata je meziročně jen o několik procent vyšší,“ doplnil Menky. V lednu naopak hodnota objednávek tradičně klesá kvůli povánočním výdajům i výprodejům.
Technologicko-logistické firmy DODO a GLS zahájily pilotní spolupráci, díky níž si zákazníci mohou vybrat konkrétní den a časové okno doručení. Prvním zapojeným partnerem je Pilulka.cz, projekt je ale od začátku otevřený všem e-shopům, které chtějí nabídnout přesné časové doručení.
Balík do ruky v konkrétní čas. Slotové doručení míří za hranice velkých měst
Zprávy z firem
Češi v evropském srovnání vedou
On-line nákupům potravin se v EU věnují více už jen Nizozemci a Malťané, kde tuto službu využívá čtyřiadvacet procent populace. V okolních státech jsou čísla výrazně nižší — v Německu jde o dvanáct procent obyvatel, v Rakousku o deset a v Polsku o šest.
S rostoucí popularitou on-line potravin roste také poptávka po takzvaném slotovém doručení, tedy dodání nákupu v předem vybraném čase. Podle DODO se průměrná hodnota takového nákupu letos pohybuje kolem šestnácti set korun. Zákazníci obvykle objednávají dvacet až pětadvacet položek.
Nejoblíbenějším časem pro doručení v Česku je sobotní dopoledne mezi desátou a dvanáctou hodinou, často si lidé nechávají zboží vozit i v páteční dopoledne. Na Slovensku je trend podobný, zatímco v Maďarsku dominuje páteční odpoledne.
Rostoucí zájem o přesné doručení i v dalších segmentech
Kromě potravin se slotové doručení prosazuje také u léků, chovatelských potřeb, kosmetiky, elektroniky, oblečení, sportovního vybavení či v hobby sektoru. Přesná časová okna doručení prostřednictvím DODO dnes nabízejí například Dr. Max, Decathlon, Samsung, Rituals, Alkohol.cz nebo Pet Center.
ZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Myslet na budoucnost. To je hlavní téma zimního vydání magazínu Newstream CLUB. Hvězdou magazínu je Rony Plesl, který v rozhovoru poodkrývá velké plány pro další roky, které chce strávit v novém ateliéru za Prahou. Dále si můžete přečíst rozhovor s miliardářem a investorem Michalem Zahradníčkem, který před rokem otevřel fond Life BioCEEd a hledá skryté poklady ve vědeckých laboratořích.
Se svými vizemi budoucnosti se podělí i další výrazné figury českého veřejného dění včetně technologického evangelisty Petra Máry nebo ekonoma a filozofaTomáše Sedláčka.
O zachování hodnot, tradic a budování odkazu hovoří Štěpán Laichter, který opravuje rodový dům na pražských Vinohradech od architekta Kotěry.
Čeští a slovenští dolaroví milionáři prožívají dobré časy. A to nikoli jen kvůli úspěchům v podnikání, ale také díky situaci na trzích, ukazuje nejnovější vydání Wealth Reportu, který ve spolupráci s agenturou Perfect Crowd připravila J&T Banka. Výnosy z akcií se vůbec poprvé staly hlavním zdrojem příjmů, když překonaly i výnosy z podnikání. A co je neméně podstatné: většina respondentů očekává, že dobře bude i nadále, třeba kvůli investicím do private equity. Kam dále tuzemští milionáři investují? I to zjistíte v novém vydání magazínu Newstream CLUB.
Desáté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo magazínu se můžete těšit opět na jaře.