Musk: Továrny Tesly v Austinu i u Berlína jsou jen dvě velké černé díry na peníze

Dvě továrny Tesly na dvou kontinentech letos s velkou pompou spustily provoz, vzduchem létaly konfety a zářivé úsměvy Elona Muska nebraly konce. A střih. Pár měsíců poté šéf automobilky a nejbohatší člověk planety o fabrikách v Austinu a u Berlína prohlašuje, že jsou jen gigantickými kamny na spalování peněz. Důvod? Závody kvůli výpadku dodávek komponentů téměř nevyrábějí, píše CNBC.
Továrny v texaském Austinu a u Berlína nyní „prodělávají miliardy dolarů,” řekl Musk v rozhovoru pro oficiální fanouškovský klub Tesla Owners Silicon Valley. Oba závody Musk označil za „pece na spalování peněz“. „Ten hukot, který se z nich line, to je zvuk hořících peněz,” řekl.
Otevření závodů provázela velká sláva – zejména v té německé, která je první gigafactory Tesly na evropském kontinentě. Kvůli výpadkům v dodávkách ale nyní téměř nevyrábějí. „Mají spousta nákladů a téměř žádný výstup. Nakopnout výrobu v Berlíně a Austinu, stejně jako dostat do sedla zpět továrnu v Šanghaji, to jsou naše priority. Všechno ostatní je nepodstatné,” cituje Muska server CNBC.
Kritizovat šéfa a obviňovat ho ze zastrašování a šikany zaměstnanců se jednoduše nevyplácí. Přesvědčila se o to nejméně pětice zaměstnanců vesmírné společnosti SpaceX, která v otevřeném dopise kritizovala svého šéfa Elona Muska. A stálo ji to místo, napsala agentura Reuters.
Zaměstnanci SpaceX otevřeně zkritizovali Muska. A stálo je to místo
Leaders
Důvodem jeho rozčarování jsou výpadky v dodavatelských řetězcích, s nimiž se automobilky i jiné sektory potýkají po celou dobu trvání koronavirové pandemie. „Poslední dva roky byly naprostou noční můrou, chyběla jedna věc za druhou, a ještě jsme se z toho nedostali,” říká Musk.
Problémy s bateriemi
Tesla stále nedokončila výrobu baterií s označením 4680, které měla v Austinu montovat do Modelu Y. Místo toho chce SUV osazovat starším typem baterií 2170, ale nemá na to v příslušné továrně nástroje. Ty se zasekly v přístavu v Číně. Komplikace střídá komplikaci.
„Pouze snaha udržet továrny v provozu v posledních několika letech bylo velmi obtížné, výpadky v dodávkách byly vážné, ale nyní je situace extrémně vážná,” dodal Musk.
Během šesti let počet ročně prodaných ojetých automobilů s elektrickým motorem stoupl osmkrát, podíl na trhu ale stále mají mizivých 0,11 procenta. Největší hráč na trhu použitých automobilů Aures a její síť AAA auto proto očekává další růst zájmu – a to i přes zvyšující se ceny elektrických ojetin –, záležet bude zejména na tom, jak dopadne plán EU na zákaz spalovacích motorů od roku 2035, vůči kterému se v úterý negativně postavilo Německo.
AAA: Ojeté elektroauto se prodává nejčastěji za 800 tisíc korun
Zprávy z firem
Berlínská gigafactory je na tom, zdá se, o něco lépe, protože je uzpůsobena na osazování vozů starším typem baterií, ale také jí chybí mnohé díly a výroba je nicotná.
Problémy se nabalují a o tom, že „jde do tuhého”, hovoří i plán Tesly do tří měsíců propustit desetinu zaměstnanců pracující za fixní mzdu. Automobilka plánuje nabrat víc těch, kteří jsou placení od hodiny.
Navzdory problémům zůstávají výrobní cíle automobilky ambiciózní. V dubnu Musk řekl, že letos hodlá vyrobit 1,5 milionu vozů, i když zároveň varoval, že jejich dodací lhůty zákazníkům se prodlouží. Loni automobilka překvapila a své zákazníky našel téměř milion vozů.
Úspora desítek tisíc korun za rok oproti standardním vozům, více her, Netflix a také neustálá aktualizace vozu. To uživatel modelu 3 od Tesly Jan Shejbal řadí k pozitivům. Negativa? Moc jich není, ale i ta se najdou.
Dva roky s modelem 3 od Tesly: Úspora sto tisíc korun a nulová potřeba servisu
Enjoy
Podíl elektromobilů na globálním prodeji aut by se díky růstu poptávky na většině velkých trhů mohl do roku 2028 vyšplhat na 33 procent.
Studie: Do šesti let budou elektromobily tvořit třetinu trhu
Money
Speciál Realitní Club
Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části – webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu.
- Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
- Komerční reality: kanceláře, coworking;
- Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
- Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.
Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.
Témata související s realitami:
- inflace v Česku i ve světě
- vše kolem hypotečního trhu
- co se děje na investičním trhu?