Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Hospody a restaurace za pět let podražily o polovinu. Češi už raději pijí pivo doma

Hospody a restaurace za pět let podražily o polovinu
ČTK
Zdeněk Pečený

V gastru se nejvíce daří buď levným jídelnám anebo těm nejdražším zážitkovým restauracím. Češi zůstávají věrni pivní kultuře, ale stále častěji ho pijí doma nebo v garáži.

Inflace v gastro byznysu v posledních letech překonává průměrný nárůst cen. Za posledních pět let podražily restaurace a hospody o 46 procent. Jen v loni vzrostly ceny o sedm procent. „Gastro za sebou nemá dobrý rok. Souhrnné tržby byly nižší než v roce 2023,“ upozorňuje Vladimír Sirotek, ředitel tržních a datových analýz Dotykačky. Rostoucí ceny mají vliv i na to, kde Češi praktikují národní sport, tedy pití piva. „Pivní kultura nemizí, ale mění se to, kde se to pivo konzumujeme. Je to častěji doma nebo v garáži,“ říká člen představenstva Hospodářské komory ČR Luboš Kastner.

Mizí střed

Z dat vyplývá, že nejvíce se daří buď levným jídelnám anebo naopak drahým zážitkovým restauracím. Těmto protipólům se totiž navzdory průměrnosti kategorií, kam spadají, nadstandardně daří. I v gastronomii se rozevírají nůžky.

Jídelnám, které mají většinou otevřeno jen na oběd a pomáhají jim rozvozy a odnosy v krabičkách domů, se daří. „Host hledá, kde je nejlevněji. Přechází pak do jídelny, kde mu oběd nabídnou jiný, levnější,” popisuje Kastner. „Většina populace si pod dobrým jídlem představí nízkou cenu a velkou porci,“ konstatuje Kastner.

Další z našich návštěv v "táckárně".

Retro jídelna kousek od Staromáku: Na dršťkovku za 65 korun tam chodí studenti i investoři

„Táckárna“ je vlastně takový fast food po česku. Místo burgeru a hranolek si u pultu objednáte knedlík se zelím a vepřové nebo holaňdák. Klasické menu nabízí i v retro řeznictví v Kaprově ulici. Oběd pro dva s pivem stojí cca 350 korun.

Přečíst článek

Na druhé straně se oblibě těší ty nejdražší podniky. „Prémiové restaurace, kam hosté chodí při speciálních příležitostech za kulinářskými zážitky, bodují už delší dobu. Je z toho patrné, že zákazníci se stali mnohem citlivější na kvalitu a není jim líto si za ni občasně připlatit,“ komentuje Sirotek.

FOTOGALERIE: Podívejte se do „táckárny“ v Kaprově ulici v Praze

Diskotéky na odpis

Nejvyšší nárůst tržeb zaznamenaly loni kavárny a to o 4,2 procenta. „Tyto podniky nejméně ovlivňuje počasí,“ říká Sirotek. Nejhůře se dařilo nočním klubům a diskotékám, kde tržby meziročně propadly o 17,8 procenta. Podle odborníků za to může omezování provozní doby i mladá generace. „Nastupující generace noční podniky vyhledávají méně, míchané nápoje konzumují už v dřívějších hodinách třeba v kavárnách a málokdy to do nočních podniků dotáhnou,“ uzavírá Sirotek.

Výhled pro celý gastro byznys zůstává opatrný. Vstup do letošního roku nebyl vůbec dobrý. „Poptávka je letos tak nízká, že provozovatele nutí k různým slevovým pobídkám, ovšem tím opět ředí svou marži,“ říká Kastner a dodává: „V zásadě jsme v tzv. situaci ‚tonoucí se stébla chytá‘. Tento model je ale opravdu neudržitelný – slevy pro nás opravdu znamenají prodělky a jen prodlužují prodělečnou agónii.“

Pavel Sapík: Češi v restauracích utrácejí mnohem víc než cizinci

Kdy poprvé Pavel Sapík vařil na Pražském Hradě? Co se naučil od svého táty, slavného kuchaře Jaroslava? A jsou Češi lepší zákazníci než cizinci? Odemykáme rozhovor s šéfkuchařem Brick´s Pavlem Sapíkem, který vyšel v zimním čísle magazínu Newstream CLUB.

Přečíst článek

Bioreakor

Karbanátek ze vzduchu. Investory zaujali výrobci jídla z mikrobů

Už přibližně pětadvacet společností ve světě se snaží dosáhnout stavu, kdy budou vyrábět potraviny ze vzduchu, ovšem „propasírovaného“ přes bakterie.

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Steak ze svíčkové

Skvělé jídlo i pití. Restaurace Seasons sází na cenově dostupný fine dining

Přečíst článek
Pekárna Tisse

Spojují řemeslo s vědou, na jejich chleba z francouzské mouky se stojí fronty

Přečíst článek
Doporučujeme