Hospody a restaurace za pět let podražily o polovinu. Češi už raději pijí pivo doma

V gastru se nejvíce daří buď levným jídelnám anebo těm nejdražším zážitkovým restauracím. Češi zůstávají věrni pivní kultuře, ale stále častěji ho pijí doma nebo v garáži.
Inflace v gastro byznysu v posledních letech překonává průměrný nárůst cen. Za posledních pět let podražily restaurace a hospody o 46 procent. Jen v loni vzrostly ceny o sedm procent. „Gastro za sebou nemá dobrý rok. Souhrnné tržby byly nižší než v roce 2023,“ upozorňuje Vladimír Sirotek, ředitel tržních a datových analýz Dotykačky. Rostoucí ceny mají vliv i na to, kde Češi praktikují národní sport, tedy pití piva. „Pivní kultura nemizí, ale mění se to, kde se to pivo konzumujeme. Je to častěji doma nebo v garáži,“ říká člen představenstva Hospodářské komory ČR Luboš Kastner.

Mizí střed
Z dat vyplývá, že nejvíce se daří buď levným jídelnám anebo naopak drahým zážitkovým restauracím. Těmto protipólům se totiž navzdory průměrnosti kategorií, kam spadají, nadstandardně daří. I v gastronomii se rozevírají nůžky.
Jídelnám, které mají většinou otevřeno jen na oběd a pomáhají jim rozvozy a odnosy v krabičkách domů, se daří. „Host hledá, kde je nejlevněji. Přechází pak do jídelny, kde mu oběd nabídnou jiný, levnější,” popisuje Kastner. „Většina populace si pod dobrým jídlem představí nízkou cenu a velkou porci,“ konstatuje Kastner.
„Táckárna“ je vlastně takový fast food po česku. Místo burgeru a hranolek si u pultu objednáte knedlík se zelím a vepřové nebo holaňdák. Klasické menu nabízí i v retro řeznictví v Kaprově ulici. Oběd pro dva s pivem stojí cca 350 korun.
Retro jídelna kousek od Staromáku: Na dršťkovku za 65 korun tam chodí studenti i investoři
Enjoy
Na druhé straně se oblibě těší ty nejdražší podniky. „Prémiové restaurace, kam hosté chodí při speciálních příležitostech za kulinářskými zážitky, bodují už delší dobu. Je z toho patrné, že zákazníci se stali mnohem citlivější na kvalitu a není jim líto si za ni občasně připlatit,“ komentuje Sirotek.
FOTOGALERIE: Podívejte se do „táckárny“ v Kaprově ulici v Praze
Diskotéky na odpis
Nejvyšší nárůst tržeb zaznamenaly loni kavárny a to o 4,2 procenta. „Tyto podniky nejméně ovlivňuje počasí,“ říká Sirotek. Nejhůře se dařilo nočním klubům a diskotékám, kde tržby meziročně propadly o 17,8 procenta. Podle odborníků za to může omezování provozní doby i mladá generace. „Nastupující generace noční podniky vyhledávají méně, míchané nápoje konzumují už v dřívějších hodinách třeba v kavárnách a málokdy to do nočních podniků dotáhnou,“ uzavírá Sirotek.
Výhled pro celý gastro byznys zůstává opatrný. Vstup do letošního roku nebyl vůbec dobrý. „Poptávka je letos tak nízká, že provozovatele nutí k různým slevovým pobídkám, ovšem tím opět ředí svou marži,“ říká Kastner a dodává: „V zásadě jsme v tzv. situaci ‚tonoucí se stébla chytá‘. Tento model je ale opravdu neudržitelný – slevy pro nás opravdu znamenají prodělky a jen prodlužují prodělečnou agónii.“
Kdy poprvé Pavel Sapík vařil na Pražském Hradě? Co se naučil od svého táty, slavného kuchaře Jaroslava? A jsou Češi lepší zákazníci než cizinci? Odemykáme rozhovor s šéfkuchařem Brick´s Pavlem Sapíkem, který vyšel v zimním čísle magazínu Newstream CLUB.
Pavel Sapík: Češi v restauracích utrácejí mnohem víc než cizinci
Enjoy
Už přibližně pětadvacet společností ve světě se snaží dosáhnout stavu, kdy budou vyrábět potraviny ze vzduchu, ovšem „propasírovaného“ přes bakterie.
Karbanátek ze vzduchu. Investory zaujali výrobci jídla z mikrobů
Enjoy
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.