BMW klesl zisk o 84 procent. Vítězství Trumpa pro nás může být výhodou, uvedl šéf firmy

Německému výrobci luxusních vozů BMW klesl ve třetím čtvrtletí zisk o 84 procent na 476 milionů eur (12,1 miliardy korun). Důvodem byly problémy s brzdami u 1,5 milionu vozů a rovněž slabší poptávka v Číně, uvedla firma. Generální ředitel Oliver Zipse dodal, že případné zavedení cel, jak už je dříve avizoval nově zvolený prezident Donald Trump, může být pro BMW dokonce výhodou.
Tržby se snížily o 16 procent na 32,4 miliardy eur, zatímco zisk před zdaněním a úroky (EBIT) klesl o 61 procent na 1,7 miliardy eur. Prodej se snížil o 13 procent na 541 tisíc vozů.
BMW kvůli technickým problémům s brzdami svolala ke kontrole 1,2 milionu vozů a nemůže dodat asi 320 tisíc aut. Vyčlenila kvůli tomu částku v řádu stovek milionů eur. Výměna dílů u většiny nových vozů by měla být dokončena letos.
V Číně prodej klesl o 30 procent na 148 tisíc vozů, firma tam nyní prodává pouze čtvrtinu svých vozů. Na poklesu však mělo minimálně poloviční podíl zastavení dodávek kvůli brzdám, i když automobilka se v Číně i bez toho potýká s utlumenou poptávkou.
Akcie Tesly těží z vítězství Donalda Trumpa v boji o Bílý dům. Ve středu dopoledne přidávaly i 15 procent. Šéf Tesly Elon Musk, velký podporovatel Trumpovy kampaně, má o znovuzvolené hlavy státu přislíbeno místo ve vládě. Má řídit komisi pro její efektivitu. Musk již dříve sebevědomě tvrdil, že by mohl ušetřit z amerického federálního rozpočtu nejméně dva biliony dolarů.
Akcie Tesly jedou bomby. Vyskočily až o 15 procent
Trhy
Pokles akcií
Obavy z dovozních cel na zboží z EU způsobily pokles ceny akcií automobilek BMW, Volkswagen, Mercedes-Benz a Porsche. Zipse na tiskové konferenci k hospodářským výsledkům se snažil obavy rozptýlit a poukázal na to, že BMW má v USA silnou lokální stopu, včetně své největší továrny na světě, což jí může přinést i výhody. Americký trh měl loni na vývozu 3,1 milionu osobních vozů BMW podíl 12,9 procenta.
Analytici investiční banky Goldman Sachs spočítali, že pokud by Spojené státy zvýšily cla o 7,5 až 17,5 procenta, zasáhlo by to nejvíce provozní zisk automobilky Volvo Cars. Následovaly by automobilky Mercedes, Porsche, BMW a Volkswagen.
Závod BMW v americkém městě Spartanburg vyrábí více než 1500 vozů denně. Je tak největším závodem firmy na světě. Loni závod vyrobil 410 743 vozů, z toho více než polovina se vyvezla do zahraničí, včetně Německa, Británie nebo Číny. To BMW dává dostatek prostoru pro větší lokální prodej v případě zavedení cel.
Čína žádá českou vládu, aby pomohla urovnat roztržku týkající se cel na její elektroauta dovážená do EU. Výzvu, na kterou upozornila agentura Bloomberg, na svém webu zveřejnilo čínské ministerstvo obchodu.
Čína tlačí na Fialovu vládu, aby se vyslovila proti clům EU na čínská elektroauta
Money
Zipse dodal, že ve Spartanburgu se vyrábějí dvě třetiny vozů BMW prodaných v USA. Automobilka je také odhodlána do závodu s více než 11 tisíci zaměstnanci dál investovat. Za prvních devět měsíců letošního roku automobilce BMW odbyt na trhu v USA klesl o 2,1 procenta na 271 399 vozů.
Zipse také kritizoval cla, která Evropská unie zavedla na čínské elektromobily. Skutečnost, že EU omezuje volný obchod je podle něj „střelou do vlastní nohy“, protože zpomaluje náběh elektromobility v Evropě a může vyvolat protiopatření. BMW už sice z Číny do EU nedováží své elektrické SUV iX3, ale dováží nové elektrické modely Mini Cooper a Aceman.
Elektromobily jsou pro BMW nadále hlavním zdrojem růstu, na rozdíl od jiných evropských výrobců. Skupina má nyní v nabídce 15 plně elektrických modelů a elektromobily měly na jejím prodeji podíl 17 procent. Další růst firma očekává i v příštím roce.
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.