Elektromobily už nejsou takové terno. Honda sníží investice do nich o 30 procent

Japonská automobilka Honda Motor sníží do konce finančního roku 2030 plánované investice do technologií pro elektromobily o 30 procent zhruba na sedm bilionů jenů (1,1 bilionu korun). Důvodem je nižší růst trhu s elektromobily, než se čekalo, uvedl šéf Hondy Tošihiró Mibe.
Revize plánu přichází poté, co se firma rozhodla odložit o dva roky investici 1,5 bilionu jenů v Kanadě, kde kromě elektromobilů chtěla vyrábět i baterie. Mibe dodal, že odklad neznamená, že firma za dva roky projekt definitivně obnoví. Bude se ale znovu rozhodovat podle aktuální situace.
Nejnovější revizi investic způsobil pomalý růst prodeje elektromobilů v Severní Americe a v Evropě a nedávné kroky ke zmírnění ekologických předpisů v automobilovém sektoru, například v Kalifornii, řekl Mibe. Automobilka nyní očekává, že v roce 2030 budou mít elektromobily na jejím celkovém prodeji podíl zhruba 20 procent. Dříve očekávala, že tento podíl se bude pohybovat kolem 30 procent.
Navzdory přehodnocení plánu investic budou elektromobily z dlouhodobého hlediska optimálním řešením pro dosažení uhlíkové neutrality, dodal Mibe. Dlouhodobý posun automobilky směrem k elektrifikaci tak zůstává beze změny. Konkrétnější časový harmonogram ale Mibe neuvedl.
Honda koncem loňského roku také začala jednat o spojení svých aktivit s konkurenčními japonskými společnostmi Nissan Motor a Mitsubishi Motors, jednání o fúzi však zkrachovala. Mibe novinářům řekl, že jednání o spolupráci těchto tří automobilek při vývoji technologií se stále konají, nevyjádřil se však, kdy by mohla být případná dohoda uzavřena.
Za uplynulý finanční rok, tedy do konce března 2025, Hondě klesl zisk o 24,5 procenta. Hlavním důvodem byly vnější faktory, jako jsou cla a pokles prodeje v Číně.
Vyrábějte v USA a my vám dáme jedny z nejnižších daní na světě, hlásal v lednu prostřednictvím videohovoru americký prezident Donald Trump na Světovém ekonomickém fóru v Davosu. Nyní jak se zdá ho částečně poslechla německá automobilka Mercedes-Benz, která do USA přesune výrobu svého nejprodávanějšího SUV.
Vzhůru za Trumpem. Mercedes přesune výrobu svého nejprodávanějšího SUV do USA
Zprávy z firem
Akcie největšího výrobce baterií pro elektromobily na světě se začaly nově prodávat na burze v Hongkongu. Investoři o ně mají enormní zájem, hned po vstupu ceny vyrostly o 13 procent. Akcie se dříve prodávaly jen v Šen-čenu, otevřenější a likvidnější hongkongský trh chce firma využít pro zisk peněz na další expanzi.
Akciový hit. Čínský výrobce autobaterií CATL vstoupil na hongkongskou burzu a akcie letí vzhůru
Trhy
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.