Bakterie E.coli zasadila ránu McDonald's. Tržby v USA se řetězci propadly nejvíce za pět let

Americkému řetězci restaurací rychlého občerstvení McDonald's ve čtvrtém čtvrtletí klesl čistý zisk o jedno procento na 2,01 miliardy dolarů (48,9 miliardy korun). Tržby ve Spojených státech se kvůli výskytu bakterie E.coli propadly nejvíce za téměř pět let, tržby ze zahraničí se však zlepšily a pomohly firmě zmírnit negativní dopad poklesu na domácím trhu.
Srovnatelné tržby v USA, tedy tržby v provozovnách otevřených nejméně rok, se ve čtvrtletí snížily o 1,4 procenta. To byl nejprudší pokles od vrcholu pandemie nemoci covid-19 před téměř pěti lety, kdy restaurace omezily provoz. Analytici podle společnosti LSEG čekali pokles o 0,4 procenta.
Poptávku snížila krátká epidemie bakterie E.coli, která donutila firmu pozastavit prodej hamburgerů Quarter Pounder v pětině ze 14 tisíc restaurací v USA. Spotřebitelé si ale také stále dávají pozor na výdaje.
Firmě se dařilo v Japonsku
V zahraničí, na trzích, kde firma neprovozuje restaurace přímo, ale poskytuje tam licence na jejich provoz, se srovnatelné tržby zvýšily o 4,1 procenta. Firma zaznamenala vysoký růst na Blízkém východě, kde se naopak v posledních letech potýkala s problémy, a také v Japonsku.
Celkové tržby se snížily na 6,39 miliardy z 6,4 miliardy dolarů předloni. Srovnatelné tržby se ale o 0,4 procenta zvýšily. Překonaly tak očekávání analytiků, kteří čekali jejich pokles.
Podobně jako rivalové v rychlém občerstvení Yum! Brands a Wendy's i McDonald's loni zvýšil počet časově omezených nových a výhodných nabídek ve snaze povzbudit k nákupům zákazníky, kteří dávají přednost stravování doma. Firma prodloužila do prosince nabídku jídla za pět dolarů a v říjnu představila mimo jiné kuřecí Big Mac.
Návštěvnost restaurací se ve čtvrtém čtvrtletí meziročně zvýšila, průměrná útrata na zákazníka ale klesla. Analytici upozorňují, že přílišná závislost podniku na slevách by mohla v budoucnu tlačit na marže, uvedla agentura Reuters. Analytik BTIG Peter Saleh odhaduje, že slevy nyní tvoří více než třetinu tržeb.
Mlíčka ke kávě, med či kečup v pytlíčcích na jednu porci nebo kosmetiku ve zbytečně velkých obalech si za pár let už v Evropě nekoupíte. Z obalů zmizí i materiály, které nejdou recyklovat. Evropská unie chce novými nařízeními snižovat enormní nárůst odpadu z obalů v posledních letech. A dodržovat je budou muset všichni, kdo budou chtít své výrobky v Evropě prodávat, tedy i USA nebo Čína.
Smetánka do kávy či pytlík tatarky? Do dvou let budou plastová minibalení v EU tabu
Money
V dalším díle pravidelného seriálu Biohacking se podíváme na balíčky potravinových a zdravotních doplňků, takzvané stacky, které prodává výstřední miliardář Bryan Johnson na svém e-shopu. Mají cenu inzerovaných stovek dolarů? Pomohou skutečně k trvalému zdraví?
Recenze: Miliardář Johnson prodává své biohackerské balíčky. Stojí to za to?
Enjoy
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.