Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Čistý zisk řetězce Billa loni meziročně klesl o 30 procent kvůli válce na Ukrajině

supermarket Billa Stará Celnice Praha
Dušan Kütner / Newstream
 ČTK

Čistý zisk potravinového řetězce Billa loni v České republice meziročně klesl přibližně o 30,3 procenta na 458,87 milionu korun. Tržby společnosti naopak vzrostly asi z 31,35 miliardy korun na 33,7 miliardy korun. Vyplývá to z účetní uzávěrky zveřejněné ve Sbírce listin. Řetězec loni v Česku otevřel osm nových prodejen, celkově jich provozoval 252. Společně s diskontní sítí Penny Market je Billa součástí německé skupiny REWE.

Reklama

V prvním čtvrtletí loňského roku Billa nadále pociťovala dopady pandemie covidu-19, od druhého čtvrtletí se podle ní v souvislosti s ruskou invazí na Ukrajinu změnilo nákupní chování zákazníků. „Kvůli všeobecnému zdražování se zvýšil podíl privátních značek, které naši zákazníci nakupují, na 57 procent,“ sdělila Billa ve výroční zprávě. Lidé podle ní také začali nakupovat vícekrát do týdne, což vedlo k nárůstu počtu nákupů ve srovnání s rokem 2021 o 12,5 procenta.

Billa spustila e-shop

V roce 2022 řetězec zrekonstruoval 26 prodejen a jednu uzavřel. V současné době Billa má v Česku 255 obchodů. Letos jich plánuje otevřít 11, do konce roku 2028 celkem 80.

V březnu letošního roku Billa představila pilotní verzi svého e-shopu, v září oznámila jeho plné spuštění. Kromě Prahy či Brna je možné si přes e-shop objednat také do Mladé Boleslavi či Nymburka. Po celém Česku chce Billa službu rozšířit do roku 2025, řekl už dříve vedoucí e-commerce Petr Toupal. Na konci letošního roku podle něj řetězec představí mobilní aplikaci.

Restaurace, pivo

Ceny ječmenu a sladu od začátku roku klesly o 26 procent. Pivo ale zdražilo

Ceny základních surovin využívané ve výrobě piva, jako je například ječmen nebo slad, klesly od začátku loňského roku o 26 procent. Cena piva v českých obchodech podle Českého statistického úřadu byla v srpnu meziročně o více než deset procent vyšší, průměrná cena za půllitr piva byla 12,55 koruny. Ceny čepovaného piva jsou výrazně vyšší. Uvedl to analytik investiční platformy eToro Pawel Majtkowski. Spotřebitelé podle něj už nechtějí drahé pivo kupovat a další zvyšování cen bude pro pivovary obtížné.

Přečíst článek

Investice české Billy loni činily zhruba 1,5 miliardy korun, v roce 2021 byly 1,4 miliardy korun, uvedl už dříve generální ředitel Liam Casey. Letos podle něj firma na investice vynaloží asi 1,8 miliardy korun. Do rekonstrukcí jde přibližně 40 procent z celkových investic, pětina pak připadá na nové prodejny a 14 procent na logistiku, doplnil Casey.

Billa nabrala 266 zaměstnanců

Počet zaměstnanců Billy loni stoupl o 266 na 6648. Na osobní náklady, tedy na mzdy, sociální zabezpečení, zdravotní pojištění a benefity pracovníků, společnost vynaložila přibližně 3,43 miliardy korun, v roce 2021 to bylo 3,12 miliardy korun, vyplývá z účetní uzávěrky,

Billa je společně s potravinovým řetězcem Penny Market součástí německé skupiny REWE. Penny Market loni v Česku podle své výroční zprávy zvýšil meziročně zisk o 22 procent asi na 1,2 miliardy korun. Tržby firmě stouply o 15,5 procenta na 48,7 miliardy korun. Ke konci loňského roku Penny Market v Česku provozoval 409 prodejen. Tržby skupiny REWE loni činily 84,4 miliardy eur (přes dva biliony korun), proti roku 2021 vzrostly o 10,4 procenta. Čistý zisk jí ale klesl o 33,4 procenta na 503,5 milionu eur (zhruba 12,27 miliardy korun).

Potraviny dramaticky zlevňují, inflace je ale stále vysoká. Proč?

Lukáš Kovanda: Potraviny dramaticky zlevňují, inflace je ale stále vysoká. Proč?

Obchodní řetězce se postupně umoudřují a korigují svoji dosud kontroverzní cenotvorbu. Výsledkem tak je hmatatelné letošní zlevnění většiny základních potravin. Přesto meziroční inflace se drží na vysokých hodnotách. Už v příštím roce by se měla inflace dostat do blízkosti dvouprocentního inflačního cíle ČNB, tvrdí hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.

Přečíst článek

Největším řetězcem s potravinami je v Česku Lidl, který patří pod německou skupinu Schwarz. Čistý zisk řetězce Lidl Česká republika v účetním roce končícím loni 28. února meziročně klesl přibližně o desetinu na 5,5 miliardy korun. Tržby firmě vzrostly asi o tři miliardy korun na 76,4 miliardy korun.

Většina potravin už zlevňuje

Lukáš Kovanda: Většina potravin už zlevňuje. Pro pivo to ale neplatí

Řetězce ustupují mediálnímu a politickému tlaku a dávají své marže do pořádku. Většina potravin proto letos zlevňuje, někdy i citelně.

Přečíst článek

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme