Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Jan Sadil: Před čtvrt stoletím nikdo hypotéky neuměl. Půjčka se často řešila až na centrále banky

"Táta hypoték" Jan Sadil v podcastu Realitní Club.
EP Media
Dalibor Martínek

Rok 1995 byl začátkem hypotečního byznysu v Česku. „Poskytly se první hypotéky, dolaďovala se legislativa,“ říká v podcastu Realitní Club Jan Sadil, který u tohoto začátku nejen stál. On ho tvořil. I když okolnosti vzniku českého hypotečního trhu působí po téměř třiceti letech možná až poněkud komicky.

Reklama

„Měl jsem to štěstí, že jsem dostal nabídku do Komerční banky. Přestože jsem vystudovaný stavař, při pohovoru se zeptali: ‚Nechceš dělat úvěráře?‘ vypráví Sadil.

„Nechci, to neumím,“ odvětil tehdy. Jejich odpověď prý byla velmi spontánní a jasná: „Buď v pohodě. Hypotéky v Česku neumí nikdo. To se všichni učíme.“

To byla podle Sadila výzva. Tak začala dráha českého „táty hypoték“, který byl víc než třináct let šéfem Hypoteční banky, největšího poskytovatele hypoték v Česku.

domečky, monopoly, hypotéky,

Banky loni poskytly hypotéky za 430 miliard, trh nyní čeká ochlazení, říká „táta hypoték“ Sadil

Banky loni poskytly úvěry na bydlení za rekordních 430 miliard korun, tedy o 69 procent více než v roce 2020. Poptávku po bydlení hnaly nahoru především nízké úrokové sazby a obava z jejich dalšího zvyšování v letošním roce, řekl člen představenstva ČSOB Jan Sadil.

Přečíst článek

Vychází další číslo magazínu Realitní Club

Vychází nové číslo magazínu Realitní Club. Zachycuje dramatickou změnu na nemovitostním trhu

Stagnující i padající ceny nových i starých bytů, růst nájmů a výnosů. Hlavně toto se nyní píše o nemovitostním trhu v České republice. Skutečnost je ale mnohem komplikovanější, pestřejší. Nyní vychází druhé číslo úspěšného magazínu Realitní Club, který představuje dění v tuzemských nemovitostech nejkomplexněji na celém trhu.

Přečíst článek

„Jedna z prvních hypoték, kterou jsem vyřizoval, byla třímilionová. To byla v devadesátkách obří částka. Tehdy se to schvalovalo na centrále, bylo kolem toho tancování a schvalovali jsme ji asi čtvrt roku,“ vzpomíná Sadil. Sazby hypoték přitom byly v té době okolo deseti procent.

Hypoteční banku posléze pohltila Československá obchodní banka, v jejímž představenstvu Sadil působil až do loňského podzimu. Jenže, jak říká, život manažera je konečný s tím, jak naplní svůj svěřený úkol. Pravda je ovšem taková, že se v bance změnilo vrchní vedení a Sadil se stal obětí personálních šachů.

Od letošního února se po dlouhých sedmadvaceti letech ve vrcholných patrech tuzemského bankovního sektoru přesunul do čela developerské společnosti JRD Jana Řežába. „S Honzou jsme se poprvé setkali v šatně našich dětí ve školce,“ vzpomíná Sadil. Sadilova banka dodávala hypotéky pro klienty většiny tuzemských developerů, samozřejmě včetně Řežábova JRD.

Natáčení podcastu Realitní Club s Janem Řežábem z JRD.

Banky nás milují, jsme nejzelenější ze zelených, říká developer Řežáb

Založili jsme obor udržitelného developmentu v Česku už někdy v roce 2000, říká zakladatel a majitel stavební a technologické společnosti JRD Jan Řežáb. „V té době tady ještě ani neexistovalo toto názvosloví,“ tvrdí muž, který na udržitelných technologiích postavil celý svůj byznys. On sám je přitom fanouškem nových, šetrných technologií či obnovitelných zdrojů. Samozřejmě již léta jezdí elektroautem a bydlí v pasivním domě, který postavila jeho firma.

Přečíst článek

Chcete investovat do nemovitostí? Sledujte Realitní Club

Jejich byznysové cesty se začaly během času všelijak protínat. Až všechno vyústilo k výsledku, že Sadil nyní šéfuje v Řežábově firmě. „Když se objevila informace, že odcházím z ČSOB, tak mi Honza jednoho dne před půlnocí napsal esemesku: ‚Pojďme se potkat.‘ A tak začala nová životní etapa „táty hypoték“ Jana Sadila.

Epizodu podcastu Realitní Club s Janem Sadilem poslouchejte už zítra na newstream.cz nebo na vaší oblíbené podcastové platformě.

Poslechněte si i další díly podcastu věnovaného realitám:

Jiří Kučera - Luxent

Jiří Kučera: V Česku kupují luxusní bydlení téměř výhradně Češi. V Dubaji Rusové likvidují trh

Český trh s luxusním bydlením je klidný investiční přístav, kterému dominují Češi, říká Jiří Kučera, šéf realitní kanceláře Luxent. Ta se specializuje na luxusní nemovitosti. Většina běžných lidí, kteří přemýšlejí o nákupu bydlení, se zhrozí při první návštěvě banky, kam si jdou pro hypotéku. Měsíční splátka u bytu sedmdesát metrů na okraji Prahy nyní dělá kolem padesáti tisíc korun. Hypoteční trh je kvůli tomu mrtvý.

Přečíst článek

Vychází nové číslo exkluzivního magazínu Realitní Club s Evou Le Peutrec a Josefem Pleskotem

Podstatou luxusu je pro mě kvalitní prostor, a ten se dá ovlivnit architektonickými prostředky, proporcemi, světlem, barevností, vnesenou náladou, pečlivostí provedení… A až na posledním místě drahými materiály a komponenty, říká architekt Josef Pleskot, který by se nyní s novým prezidentem republiky měl podílet na rozvoji areálu Pražského hradu. Exkluzivně se o své myšlenky podělil s newstream.cz, rozhovor s guru české architektury přinášíme v novém čísle prestižního magazínu Realitní Club, který právě vydáváme.

Přečíst článek

Zdenka Klapalová v podcastu Realitní Club

Zdenka Klapalová: Investoři se zaměřili na nájemní bydlení, je to celosvětový trend

Řada velkých transakcí na nemovitostním trhu nyní míří do nájemního bydlení, říká Zdenka Klapalová, bez nadsázky první dáma českého nemovitostního trhu. Je prezidentkou Asociace pro rozvoj trhu nemovitostí a také řídící partnerkou poradenské společnosti Knight Frank, která v Česku stojí za řadou velkých obchodů v tomto byznysu.

Přečíst článek

Omar Koleilat, Crestyl
video

Omar Koleilat: Pro normální lidi je hypotéka nejlepší investice. A není drahá ani teď

Většina bohatství v Česku byla vytvořena skrze nemovitosti. Lidé kupovali za 30, 40, 50 tisíc korun metr čtvereční, který má dnes hodnotu 100, 120 tisíc. A to ze svého dali jen zlomek, vypočítává v novém díle seriálu Jiný peníze spolumajitel Crestylu Omar Koleilat.

Přečíst článek

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry. 

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme