Reklama

Hotovo. Prodej vozů s dnešními spalovacími motory v EU končí v roce 2035

Prodej aut s klasickým spalovacím motorem v EU skončí v roce 2035
Zdeněk Pečený / Newstream
 ČTK

Nejpozději po roce 2035 opadnou problémy s cenou benzinu a nafty. Od toho roku se totiž v Evropské unii nebudou smět prodávat nové vozy se spalovacím motorem dnešního typu, odsouhlasili ministři členských států EU. Jde o součást balíku nových opatření, která mají Evropu dovést ke splnění klimatických cílů. Detaily budou projednávat jednotlivé členské státy s Unií během českého předsednictví.

Reklama

Státy Evropské unie se dnes nad ránem shodly na sadě klíčových návrhů, které mají přispět ke splnění klimatických cílů evropského bloku pro rok 2030. Ministři životního prostředí po více než patnáctihodinovém jednání podpořili reformu trhu s emisními povolenkami či normu, která prakticky znemožňuje prodej nových aut se spalovacími motory od roku 2035. Shodli se také na vzniku fondu kompenzujícího lidem zpoplatnění emisí z vytápění budov či dopravy, v němž má být 59 miliard eur (1,45 bilionu korun) na období let 2027 až 2032.

Konečnou podobu všech norem budou členské státy dojednávat s Evropským parlamentem během půlročního českého předsednictví EU, které začíná v pátek.

Jan Palaščák

Obchodovat s emisními povolenkami bude moci každý, kdo má mobil, říká Jan Palaščák

Jeho Amper Market přišel s unikátním systémem prodeje elektřiny. V roce 2018 jej prodal skupině Bohemia Energy Jiřího Písaříka, která před měsícem ukončila činnost. „Nemám žádné insiderské informace, jde o obyčejnou trojčlenku zvenčí, ale jsem přesvědčený, že kdyby pokračovali v původně nastaveném obchodním modelu, tak by to dneska zachránilo celou skupinu,“ říká zakladatel Amper Holdingu Jan Palaščák, který rozvíjí start-up CO2IN s globálními ambicemi rozšířit obchod s emisními povolenkami pro doslova každého, kdo má mobilní telefon. „Nejde o investiční nástroj, ale možnost, jak si smazat svou uhlíkovou stopu,“ dodává Palaščák.

Přečíst článek

Slovensko a Itálie jsou proti

Ministři po dlouhém celodenním vyjednávání schválili pět návrhů z balíku, který před rokem předložila Evropská komise ve snaze dovést EU ke splnění nového klimatického závazku. Unie by podle něho měla do roku 2030 snížit své celkové emise skleníkových plynů nejméně o 55 procent proti hodnotám z roku 1990.

„Přechod k ekologičtějšímu hospodářství s čistými energiemi bude vyžadovat přispění všech sektorů a členských států,“ komentovala výsledek jednání francouzská ministryně ministryně ekologické tranzice Agnès Pannierová-Runacherová, jejíž země předsedala poslednímu ministerskému zasedání, na němž předala na půl roku vedení Česku.

Reklama

Elektromobil, ilustační foto

Studie: Do šesti let budou elektromobily tvořit třetinu trhu

Podíl elektromobilů na globálním prodeji aut by se díky růstu poptávky na většině velkých trhů mohl do roku 2028 vyšplhat na 33 procent.

Přečíst článek

Členské země našly společný přístup k reformě trhu s emisními povolenkami, k vytvoření sociálně klimatického fondu, závazným každoročním omezením emisí pro jednotlivé země, omezování emisí při využívání půdy a lesů a ke zpoplatnění emisí z nových aut se spalovacími motory.

Ministři se přes snahu několika států včetně Itálie či Slovenska o odklad termínu shodli na výrazném zpoplatnění jakýchkoli emisí skleníkových plynů z nově prodávaných aut od roku 2035, které je vnímáno prakticky jako jejich zákaz.

Hledá se alternativní ekologické palivo

V roce 2035 nekončí prodej aut se spalovacími motory, auta dál, pokud budou mít čisté alternativní palivo, mohou být prodávána,“ popsala po jednání kompromis dohodnutý na základě německého návrhu česká ministryně životního prostředí Anna Hubáčková.

Generální ředitel Kia Czech Arnošt Barna

Šéf Kia Barna: Česko je automobilovou velmocí, ale v oblasti podpory elektromobility má velké rezervy

Buď budete stále dohánět zpřísňující se limity, nebo to naopak pojmete jako příležitost. Tak se na obrovský tlak, pod který se kvůli ekologii dostal automobilový průmysl, dívá generální ředitel Kia Czech Arnošt Barna. Korejská automobilka si evidentně vybrala druhou cestu. Za 13 let tak už v Evropě nebudou prodávat jiné vozy než s elektrickým pohonem, o deset let později už má jít o uhlíkově neutrální firmu.

Přečíst článek

Termín roku 2035 navíc nemusí být definitivní, neboť unijní státy se shodly, že Evropská komise v roce 2026 zhodnotí, zda je v silách EU tohoto cíle opravdu dosáhnout či zda jej například odložit.

Státy se shodly také na tom, že do roku 2030 by měla EU snížit produkci skleníkových plynů ze sektorů pokrytých emisními povolenkami o 61 procent. V rámci očekávaného růstu cen kvůli zpoplatnění emisí z vytápění budov a ze silniční dopravy schválili ministři vznik sociálně klimatického fondu, jehož objem patřil k hlavním sporným bodům jednání. Konečný kompromis přinese podle Hubáčkové českým domácnostem ohroženým energetickou chudobou celkem 35 miliard korun.

Model Polestar 1 na autosalonu v Ženevě v roce 2018.

Výrobce elektromobilů Polestar na burze neoslnil. Je to varováním pro Teslu a spol.

Nejnovější společností vyrábějící elektromobily, která vstoupila na burzu, se v pátek stal švédský Polestar. Jenže po počátečním nárůstu v první den obchodování o 16 procent klesla hned v pondělí cena zpět o 15 procent. Vlažné přijetí jednoho z vážných konkurentů Tesly je tak varováním pro výrobce aut s elektrickým pohonem, neboť podle expertů je trh s elektromobily nadhodnocený a pád ceny akcií zaznamenávají i další relativně noví výrobci uvedení na burze, uvedla agentura Bloomberg.

Přečíst článek

Nabíjecí stanice

AAA: Ojeté elektroauto se prodává nejčastěji za 800 tisíc korun

Během šesti let počet ročně prodaných ojetých automobilů s elektrickým motorem stoupl osmkrát, podíl na trhu ale stále mají mizivých 0,11 procenta. Největší hráč na trhu použitých automobilů Aures a její síť AAA auto proto očekává další růst zájmu – a to i přes zvyšující se ceny elektrických ojetin –, záležet bude zejména na tom, jak dopadne plán EU na zákaz spalovacích motorů od roku 2035, vůči kterému se v úterý negativně postavilo Německo.

Přečíst článek

Reklama

Související

Problémem budoucnosti budou baterie do elektroaut

Jestli se bojíme zákazu spalovacích motorů? Problémem budou baterie pro elektrovozy, varuje manažer VW

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme