Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Zázrak na pultech. Před měsícem kupovali Britové zeleninu na příděl, teď ji mají mnohem levnější než Češi

Zeleninová krize v Británii zažehnána. Regály opět praskají ve švech. A zboží stojí míň než v Česku.
Zdeněk Pečený / Newstream
Zdeněk Pečený

Velká Británie zažehnala zeleninovou krizi. Ještě před pár týdny tam některé řetězce prodávaly okurky a rajčata na příděl, dovoz vázl. Nyní je všeho dost a díky velké konkurenci obchodníků musí řetězce držet ceny nízko. Tak nízko, že Češi mohou Britům tiše závidět.

Reklama

Když se před měsícem na britských ostrovech nedal sehnat salát či okurka ani za celou měsíční výplatu, psala o tom média po celém světě. To, že se britským obchodům už podařilo výpadek dodávek ovoce a zeleniny překonat, dokonce rychleji než doufali samotní obchodníci i politici, už zůstalo stanou zájmu evropských médií. Koncem února ostrovní farmáři varovali, že nedostatek zeleniny by v tamních obchodech mohl trvat až do května. Je březen a regály tamních obchodů už překypují ovocem i zeleninou.

Zemědělci loni vydělali nejvíc za deset let. Famózní výsledek je jen hra čísel, tvrdí šéf jejich svazu

Zisk českého zemědělství loni vzrostl o 142 procent na 22 miliard korun, vyplývá ze statistik Zemědělského svazu ČR. „Nárůst zisku působí famózně, ale je to hra čísel, která ne zcela odpovídá realitě. Loňský růst nákladů se promítne až do letošního hospodaření,“ upozorňuje předseda svazu Martin Pýcha.

Přečíst článek

Co ale překvapí českého návštěvníka, jsou téměř „snově“ nízké ceny. V řadě případů takřka poloviční oproti těm v Česku. Brokolice za 86 pencí (v přepočtu 23 korun), v Česku aktuálně stojí kolem 40 korun. Okurka přijde na 79 pencí (21 korun) namísto 35 korun. Ty nejdražší, žluté papriky stojí 3,80 libry, tedy asi 100 korun, za kilo. A aby toho nebylo málo, za šest vajec z volného chodu v britském řetězci M&S zaplatíte jednu libru, tedy necelých 27 korun. V Česku je to dvojnásobně víc.

Za kolik nakupují zeleninu Britové? Podívejte se:

Bez slev, ale levněji

Jak je to možné? Inu, konkurence. „Příčin je vícero. Klíčová je ale příliš nízká konkurence mezi obchodníky, kteří si mezi sebou rozdělili český trh. Ti nyní neúměrným způsobem navyšují ceny a doufají, že zákazníci ze zvyku u nich opět nakoupí,“ říká hlavní ekonom společnosti BH Securities Štěpán Křeček.

Právě proto jsou podle Křečka ceny zeleniny a ovoce v Česku vyšší než v řadě jiných evropských zemích. V regálech britských obchodů se už kromě produkce ze severu Afriky či jihu Evropy dají také nalézt plody práce ostrovních farmářů, třeba okurky z hrabství Kent. Českým pěstitelům se ale ještě neurodilo. Lokální produkce stlačí ceny až později.

Prouza: Dodavatelé zneužívají inflaci ke zdražování. Levněji bude až na jaře

Ceny potravin zřejmě v únoru ještě dál porostou, i když již ne lednovým tempem, kdy se meziměsíčně zvýšily v průměru o čtyři procenta. Větší pokles přijde na jaře. V pořadu České televize Otázky Václava Moravce to řekl prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu a poradce ministra průmyslu Tomáš Prouza. Podle zástupců Agrární komory a ministerstva zemědělství za růst cen mohou obchodní řetězce.

Přečíst článek

A pak tu máme cenové kolotoče českých supermarketů v podobě speciálních každotýdenních slevových akcí. To v Británii prakticky neexistuje. Britové jsou uvyklí na stálé ceny, kultura slevových letáků na ostrovech neexistuje. Zákazníci se pak v cenách lépe orientují a nemůže se stát to, co českým zákazníkům: že jim obchodníci mohou nabídnout prakticky jakoukoliv cenu a oni ji přesto zaplatí.

Tomáš Prouza, šéf Svazu obchodu a cestovního ruchu a viceprezident Hospodářské komory ČR

Velké řetězce na Slovensku zastropovaly ceny základních potravin. Ty české se na to nechystají

Osm největších maloobchodních řetězců na Slovensku ode dneška zastropuje ceny vybraných potravin. Opatření bude trvat tři měsíce. České řetězce zatím nic takového nechystají, řekl prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza. Ve všech směrech výhodnější než zastropování cen by podle Prouzy byla nižší DPH na základní potraviny. K jejímu prosazení dnes opět vyzval ministra zemědělství Zdeňka Nekulu (KDU-ČSL).

Přečíst článek

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme