Automobilka Stellantis se propadla do obří ztráty. Pomoci má nový šéf

Automobilová skupina Stellantis se v prvním pololetí propadla do čisté ztráty v přepočtu 56,6 miliardy korun z čistého zisku 5,6 miliardy eur ve stejném období loni. Tržby klesly meziročně o 13 procent na 1,83 bilionu korun, uvedla firma ve svém oznámení. Zároveň obnovila výhled na další období, kde počítá s dopadem zaváděných cel.
Za ztrátou skupiny Stellantis, která vznikla začátkem roku 2021 spojením italsko-americké automobilové skupiny Fiat Chrysler Automobiles a francouzského konkurenta PSA, stojí především náklady na restrukturalizaci. Firma vyrábí vozy značek Jeep, Chrysler, Fiat či Peugeot.
Automobilka předpokládá, že americká cla ji za celý rok přijdou asi na 1,5 miliardy eur. Z toho asi 300 milionů eur připadá na prvním pololetí. Letošní rok je podle společnosti zatím náročný, firma ale zaznamenala známky postupného zlepšování. Odbyt se proti předchozímu pololetí zvýšil o 7,6 procenta na 2,69 milionu vozů.
Čínské značky v první polovině letošního roku téměř zdvojnásobily svůj společný podíl na evropském trhu na rekordních 5,1 procenta. Jejich podíl tak byl o něco málo nižší, než podíl automobilky Mercedes-Benz, který činil 5,2 procenta. Celkový prodej automobilů v Evropě přitom v pololetí klesl o 0,3 procenta na 6,84 milionu vozů. Vyplývá to ze zprávy, kterou zveřejnila analytická společnost JATO Dynamics.
Číňané v Evropě prodávají už skoro stejné množství aut jako Mercedes
Zprávy z firem
Generální ředitel Antonio Filosa, který byl ve funkci potvrzen minulý měsíc, uvedl, že nový výkonný tým bude pokračovat v přijímání náročných rozhodnutí potřebných k obnovení ziskového růstu a k výraznému zlepšení výsledků. "První týdny ve funkci generálního ředitele mě utvrdily v pevném přesvědčení, že napravíme všechny nedostatky Stellantis," dodal.
V loňském roce se skupině Stellantis propadl čistý zisk o 70 procent na 5,5 miliardy eur. Tržby se snížily o 17 procent na 156,9 miliardy eur.
Evropský automobilový sektor je v chaosu a dodavatelé komponentů začínají hledat odbyt u zbrojovek. Aktuálně se jedná o nejrychleji rostoucí průmyslový sektor v Evropě.
Evropský autoprůmysl hledá záchranu u zbrojařů. Bude to drahý a dlouhý proces
Zprávy z firem
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.