Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Prouza: Dodavatelé zneužívají inflaci ke zdražování. Levněji bude až na jaře

Prouza: Dodavatelé zneužívají inflaci ke zdražování. Levněji bude až na jaře
ČTK
 ČTK

Ceny potravin zřejmě v únoru ještě dál porostou, i když již ne lednovým tempem, kdy se meziměsíčně zvýšily v průměru o čtyři procenta. Větší pokles přijde na jaře. V pořadu České televize Otázky Václava Moravce to řekl prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu a poradce ministra průmyslu Tomáš Prouza. Podle zástupců Agrární komory a ministerstva zemědělství za růst cen mohou obchodní řetězce.

Reklama

Za pokračujícím zdražováním potravin v maloobchodě podle Prouzy nestojí maloobchodní řetězce, ale zneužívání inflace a dominantního postavení ze strany dodavatelů. "Obchod často nemá alternativu a velcí dodavatelé nás drží pod krkem," uvedl Prouza. Snížení cen podle něj přijde na jaře s jarní zeleninou z domácí produkce, což omezí dražší dovozy.

Podle prezidenta Agrární komory Jana Doležala ceny potravin neurčují zemědělci, ale řetězce. "Máme jasná data, že od nás nedošlo ani k promítnutí vyšších nákladů," podotkl. Zároveň uvedl, že nejvíce narostly náklady potravinářským firmám, tedy zpracovatelům.

Kdo za co může

Vrchní ředitel sekce potravinářství na ministerstvu zemědělství Jindřich Fialka si myslí, že za hlavní podíl na zvyšování cen mají maloobchodní řetězce. "Pokud mají obchodní řetězce obchodní přirážku jednotlivých vertikál až ve výši 175 procent u konzumních brambor, u jablek 110 procent, tak je na divákovi, jak se k tomu postaví," dodal. Podle něj má největší sílu k ovlivnění cen samotný spotřebitel, který může tlačit na snižování cen drahých produktů.

Na Slovensku se obchodní řetězce zavázaly, že u 15 základních položek nebudou navyšovat marži, v Česku obchodníci podle Prouzy touto cestou nepůjdou a ministerstvo zemědělství je podle Fialky k tomu ani nebude vyzývat.

Podle Eurostatu ceny potravin v Česku v prosinci meziročně vzrostly o 27,2 procenta, na Slovensku to bylo 29 procent a v Maďarsku 49,6 procenta. Naopak ve Francii potraviny zdražily o 13,1 procenta a v Německu o 20,5 procenta. Světový index cen potravin již deset měsíců klesá.

ilustrační foto

Na Valentýna letos padne 2,5 miliardy, drahota řadu lidí od oslav odradí

V těchto dnech vrcholí období valentýnských nákupů. Zpravidla trvá od 9. do 14. února, což je „Den D“, Den svatého Valentýna, „svátek všech zamilovaných“. Obliba Valentýna roste v Česku v uplynulých deseti letech roste zhruba třikrát rychleji než ve světě. Alespoň tedy po přihlédnutí k růstu valentýnských výdajů. Z aktuální edice každoroční studie Mastercard Love Index vyplývá, že Češi za posledních deset let navýšili své valentýnské výdaje o zhruba 550 procent, zatímco ve světě činilo navýšení 180 procent.

Přečíst článek

Dalibor Martínek: Den na horách za sedm tisíc. A všude narváno. Deptá Česko obří inflace?

Bývalý guvernér České národní banky Miroslav Singer si získal nálepku enfant terrible, ekonomického rebela. Nejdřív nám podle bulváru při kurzovém závazku „zdražil dovolenou“, nyní svými výroky působí jako neřízená střela veřejné debaty. Proslul názory ve smyslu, že Češi kňourají, ale skutečná krize neexistuje. Mnoho lidí, zejména těch bez nadprůměrných příjmů, svými slovy doslova vytáčí do běla.

Přečíst článek

Lukáš Kovanda: Plná nákupní centra před Vánoci klamala. Češi přiškrtili útraty

„Plná nákupní centra“ a „plné restaurace“ v předvánočním čase klamaly. Teď je to oficiální. Maloobchodní tržby se v prosinci propadly jedním z nejvýraznějších temp v historii. Pád o 7,3 procenta je hlubší, než předpokládaly všechny expertní odhady.

Přečíst článek

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme