Pojistný trh stupňuje růst. Dohání covidový výpadek
Český pojistný trh v letošním roce zrychlil růst. Pojišťovny vybraly za tři čtvrtletí na pojistném 110,84 miliardy korun, což je meziročně o 4,7 procenta více, uvedla Česká asociace pojišťoven, která sdružuje pojišťovny s 98procentním podílem na trhu. V roce 2020 trh vzrostl o 3,7 procenta na 141,2 miliardy korun.
„Tempo růstu trhu se vystupňovalo. Tento výsledek podporuje vývoj jak v životním, tak neživotním pojištění,” komentoval výsledky analytik asociace Jaroslav Urban. Předepsané pojistné v životním pojištění meziročně stouplo o 2,7 procenta na 36,2 miliardy korun.
Růst pojistného trhu vidí konzultant společnosti 4fin David Krůta v nízké srovnávací základně z minulého roku, který ovlivnila pandemie covid-19. Trh rostl také díky růstu mezd a neustále se zvyšující průměrné výši hypotéky, kvůli které se klienti nejčastěji zajišťují, čímž se zvyšují pojistné částky a tím i cena pojištění. Podobné skutečnosti mají podle něj vliv i na rostoucí cenu majetkového pojištění.
V dominantní skupině běžně placených smluv, které mají na celkovém počtu více než 90procentní podíl, se dynamika růstu z loňských 2,7 procenta posunula jen nepatrně na současných 2,8 procenta. Jednorázově placené pojistné meziročně kleslo o 2,5 procenta. Nadále ubývá smluv životního pojištění. Meziročně jich je o 2,3 procenta méně, aktivních bylo na konci září 4,93 milionu.
Chci, aby se finanční gramotnost vyučovala na základních školách, říká ředitelka České bankovní asociace Monika Zahálková v rozhovoru pro newstream.cz. Asociace kromě toho nyní chystá novou statistickou platformu a pomáhá bankám s ESG. „Během krize si banky uvědomily svou celospolečenskou roli. A chovaly se neskutečně vstřícně,” říká Zahálková. I proto nejsou dopady covidu do bankovního sektoru tak negativní.
Monika Zahálková: České banky pomohly zmírnit covidovou krizi
Money
Růst předepsaného pojistného v neživotním pojištění mírně posiluje. Za tři čtvrtletí roku 2021 stouplo o 5,7 procenta na 74,65 miliardy korun.
Pojištění podnikatelů nabírá na intenzitě
Významné je i nadále pojištění vozidel, které má na celkovém předpisu neživotního pojištění více než 50procentní podíl. V pojištění odpovědnosti z provozu vozidla dosáhlo předepsané pojistné téměř 21,4 miliardy korun, což je o 5,7 procenta více než ve stejném období loni.
Direct pojišťovna je opět plně v rukou skupiny VIGO Pavla Řeháka. Padesátiprocentní podíl odkoupila od investiční skupiny Odyssey 44 Martina Kúšika.
Direct pojišťovnu opět zcela ovládl její šéf Pavel Řehák
Zprávy z firem
Částečné snížení dynamiky se projevuje také v havarijním pojištění vozidel, které rostlo o 6,7 procenta na 19,1 miliardy korun. Vývoj v pojištění odpovědnosti částečně podpořil i stále se zvyšující počet pojištěných vozidel, který aktuálně stoupá o 4,3 procenta.
V podnikatelském pojištění rostlo předepsané pojistné o 4,4 procenta na 16,85 miliardy korun. Retailovému majetkovému a odpovědnostnímu pojištění se i nadále dařilo. Předepsané pojistné se navýšilo o 8,7 procenta na 10,49 miliardy korun.
Pojišťovna Direct, což je první česká online pojišťovna, buduje síť autoopraven a autoslužeb. Cílově by měla mít miliardový obrat, jak serveru newstream.cz potvrdil majitel Directu Pavel Řehák. „Chceme se dostat na pět, šest miliard korun v obratu, což je cesta na dva, tři roky,” dodal.
Řehák z Directu staví miliardovou síť autoservisů
Leaders
Jako když natřete prase rtěnkou a vydáváte ho za nevěstu. Shoďte ten nesmysl, hřímal před červnovou valnou hromadou Monety ve zprávě pro investory aktivistický fond Petrus Advisers. Akcionáři fond Klause Umeka vyslyšeli a obě korporace musejí dát lepší podmínky.
Bonviván, spekulant a křesťan. Kdo je muž, co shodil kšeft PPF a Monety
Leaders
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.