Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Lukáš Kovanda: Probuzená ekonomika Číny vystrašila Německo a Itálii. Znovu se proto staví proti zákazu spalovacích motorů

Čínská továrna automobilky Geely v provincii Če-ťiang na jihovýchodě Číny.
ČTK
Lukáš Kovanda

Německo a Itálie, tedy první a třetí největší ekonomika EU, se postavily proti plánu Bruselu na zákaz prodeje aut se spalovacím motorem, který má platit od roku 2035. Členské státy EU už přitom plán loni předběžně odsouhlasily. Berlín a Řím se však stále zřetelněji obávají konkurence v podobě čínských elektroaut, která by mohla zaplavit jednotný trh EU, míní hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.

Reklama

Čínský průmysl je po covidu opět při síle, to a pořádné. Podmínky v něm se letos v únoru meziměsíčně zlepšily nejvýrazněji od dubna 2012, tedy za takřka jedenáct let. Vyplývá to z dnes zveřejněných čísel indexu nákupních manažerů v čínském zpracovatelském průmyslu.

Plán na prodeje i po roce 2035

Německý ministr dopravy Volker Wissing včera na Twitteru uvedl, že pracuje na plánu, jenž by umožnil prodej aut se spalovacím motorem i po roce 2035. Doplnil, že zatímco Evropská komise preferuje od toho roku pouze prodej vozů poháněných z baterií, Berlín to vidí jinak. Podle Wissinga lze ve spalovacích motorech využít ekologická syntetická paliva, která zajistí klimaticky neutrální mobilitu.

Český průmysl si opět pohoršil. Devátý měsíc v řadě

Český průmysl si opět pohoršil. Devátý měsíc v řadě

Podmínky v českém zpracovatelském průmyslu se v únoru znovu zhoršily. Index nákupních manažerů (PMI) dosáhl hodnoty 44,3 bodu po lednových 44,6 bodu. Úroveň 50 bodů v indexu je předělem mezi růstem a poklesem sektoru. Zhoršování podmínek ukazuje PMI devátý měsíc v řadě, uvedla společnost S&P Global.

Přečíst článek

Itálie chce zachovat prodej aut se spalovacím motorem i po roce 2035, neboť se obává sociálních dopadů, které by zákaz mohl vyvolat. Proti plánu Bruselu se dále staví také Polsko a Maďarsko. Odmítavě se k němu vyjadřovala také česká vláda.

Berlín a Řím hodlají svůj boj za umožnění prodeje aut se spalovacím motorem vzájemně koordinovat. Carlos Tavares, šéf obřího koncernu Stellantis, který zahrnuje italské, francouzské a americké automobilky, vyzývá vlády zemí EU, aby přehodnotily svůj stávající přístup k zamýšlené budoucnosti aut a k elektromobilitě.

Evropské elektromobily budou pro lidi drahé

Nynější přístup totiž podle něj může vést k sociálním otřesům, neboť elektrická auta budou v jeho důsledku tak nákladná, že budou pro podstatnou část společnosti nedostupná. To prý současně povede právě k zaplavení evropského trhu levnějšími čínskými elektrovozy.

Elektromobil, ilustační foto

PwC věští do roku 2028 zdvojnásobení počtu elektromobilů

V příštích pěti letech se počet elektrických a hybridních aut ve světě více než zdvojnásobí z letos odhadovaných 30 milionů na 65 milionů v roce 2028. Nejrychleji se bude rozvíjet trh čistě elektrických aut, kterých by mělo být 34 milionů proti současným 12 milionům. Brzy tak překonají prodej hybridů, kterých by za pět let mělo jezdit 25 milionů. Vyplývá z aktuální studie PwC Electric Vehicle Sales Review.

Přečíst článek

Přitom dnes zveřejněné údaje z čínského průmyslu potvrzují, že obava z tamní konkurence je opodstatněná. Čínská ekonomika prokazuje vitalitu, když rychle setřásá negativní důsledky prakticky tři roky trvajících covidových restrikcí a uzavírek. Nákupní manažeři čínského zpracovatelského průmyslu totiž za únor hlásí nejvýraznější zlepšení podmínek za celé období od dubna 2012.

Zlepšují se také podmínky v čínských službách a stavebnictví. Tak dobrá čísla čekal málokdo, takže není divu, že asijské akciové trhy dnes výrazně rostou. Do černých čísel dostala dobrá čísla z Číny dokonce i americké akcie, které se nyní obchodují v režimu mimo řádné burzovní hodiny.      

Dnes zveřejněný čínský ukazatel vystavuje tamní ekonomice první opravdu ucelený a zevrubný „posudek“ po loňském uvolnění covidových restrikcí, následném „promořování“ populace a po odeznění mocných vln šíření nákazy. 

Vládo, probuď se! Bez boomu dobíjecích stanice nebude elektromobilita, varují německé automobilky

Vládo, probuď se! Bez boomu dobíjecích stanice nebude elektromobilita, varují německé automobilky

Německé automobilky Volkswagen a Mercedes-Benz vyzývají německou vládu k větší podpoře výstavby dobíjecích stanic pro elektromobily. Rozvoj dobíjecí infrastruktury je podle nich potřebný k rychlejšímu přechodu od automobilů se spalovacími motory k elektromobilům.

Přečíst článek

Elon Musk v továrně Tesly poblíž Berlína

Německá továrna Tesly chrlí 4000 aut týdně

Gigafactory Tesly poblíž Berlína jede nad plán. Týdně tam jejích 10 tisíc zaměstnanců vyrobí 4000 aut.

Přečíst článek

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Monumentální pomník Tádž Mahal

Indie může do roku 2075 předstihnout ekonomiku USA i Číny, tvrdí prognóza banky Goldman Sachs

Přečíst článek
Výroba automobilů Škoda v Mladé Boleslavi

Lukáš Kovanda: Český průmysl v únoru zklamal. Kdo za to může? Němci, Číňané i piráti

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme