AKTUALIZOVÁNO: Ani po opravě není D1 bezpečná, varuje NKÚ. Jsou to „polopravdy”, reaguje stát
Rekonstrukce hlavní dopravní tepny v Česku, dálnice D1, v posledních letech komplikovala cestu většiny řidičů. Ale ani po skončení obřích opravných prací mezi Mirošovicemi a Kývalkou za 28 miliard korun není D1 v pořádku a některá místa dál ohrožují bezpečnost dopravy, uvedl Nejvyšší kontrolní úřad. Stát výsledek rekonstrukce hájí.
Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) kritizoval rekonstrukci dálnice D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou za víc než 28 miliard korun z evropských i státních peněz a vyjmenoval řadu nedostatků. Oprava podle NKÚ není dokončena a na už opravených částech zůstaly některé mosty a nadjezdy ve stavu, který ohrožuje bezpečnost dopravy. NKÚ poukázal i na nekvalitní odstraňování závad, chybějící parkovací místa pro kamiony či časté jízdy přetížených vozidel.
Stát rekonstrukci hájí
Ministerstvo dopravy i Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ale tvrdí, že i přes výtky NKÚ modernizace D1 zvýšila bezpečnost a komfort uživatelů. Některé mosty a odpočívky se ještě budou opravovat, zdůraznilo ministerstvo.
Stát plánuje v letošním roce zahájit stavbu 105 kilometrů dálnic a 18 kilometrů silnic I. třídy. Díky velké rozestavěnosti budou v příštích letech narůstat počty nově otevřených úseků dálnic. Letos se tak otevře 15,4 kilometru, příští rok až 118 kilometrů, řekli ministr dopravy Martin Kupka (ODS) a generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. Loni bylo v Česku zprovozněno 21,2 kilometru dálnic.Rekordní staveniště. Stát letos rozjede stavbu 105 kilometrů dálnic, otevře 15 kilometrů
Money
Ve špatném či velmi špatném stavu zůstává na 160,8 kilometru dlouhém úseku mezi Mirošovicemi a Kývalkou podle NKÚ devět mostů, mezi nimi Šmejkalka u Senohrab, a tři nadjezdy. Provoz na dálnici ohrožuje například velmi špatný stav dálničního nadjezdu u Hrusic, přitom o potřebě jeho neodkladné rekonstrukce vědělo ŘSD od roku 2019, tvrdí NKÚ.
"Ačkoliv cílem modernizace bylo kromě zvýšení bezpečnosti provozu i zvýšení komfortu uživatelů dálnice, nekvalitní stavební práce a problematické odstraňování některých závad komfort jízdy naopak snižují. Vozovku výrazně poškozují a její životnost zkracují i časté jízdy přetížených vozidel," uvedl NKÚ.
Ačkoliv cílem modernizace bylo kromě zvýšení bezpečnosti provozu i zvýšení komfortu uživatelů dálnice, nekvalitní stavební práce a problematické odstraňování některých závad komfort jízdy naopak snižují. Vozovku výrazně poškozují a její životnost zkracují i časté jízdy přetížených vozidel," uvedl NKÚ.
Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) potvrdil pokutu pro Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) za chyby v zakázce na orientační dopravní značení na Pražském okruhu. Sankci, kterou uložil jeho úřad, ale o 100 tisíc korun snížil, ŘSD tak má zaplatit 700 tisíc korun. Rozhodnutí je pravomocné, ŘSD tak musí pokutu zaplatit. Může se ale bránit podáním správním žaloby ke Krajskému soudu v Brně, uvedl antimonopolní úřad na svém webu. Podle rozhodnutí úřadu ŘSD chybovalo, když po uchazečích o zakázku požadovalo nepřiměřeně vysokou kvalifikaci.ŘSD musí zaplatit za chyby v tendru na dopravní značení pokutu 700 tisíc
Zprávy z firem
Ředitelství silnic a dálnic míní, že zpráva NKÚ je účelově negativní a obsahuje řadu polopravd a nepřesností vytržených z kontextu. Výsledkem modernizace D1 je podle silničářů bezpečná a komfortnější dálnice, což NKÚ na základě několika drobných vad zpochybňuje.
Závěry NKÚ neodpovídají skutečnosti, tvrdí ŘSD
"S tímto konstatováním se nemůže ŘSD ČR v žádném případě ztotožnit a některé závěry NKÚ vůbec nekorespondují se skutečností," uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Hlavním makroekonomickým problémem Česka je prohlubující se strukturální deficit státního rozpočtu daný růstem povinných výdajů a také nárůst zadlužování. Tuzemská inflace, která je pátou nejvyšší v EU, výrazně snižuje životní úroveň obyvatel, konstatuje zpráva Nejvyššího kontrolního úřadu za loňský rok.NKÚ: Důchody jsou časovanou bombou. Bez reforem je ozdravení veřejných financí nemožné
Money
Ministerstvo dopravy uvedlo, že bere výsledky kontroly NKÚ na vědomí a respektuje kritiku dílčích aspektů modernizace dálnice D1. "Ty jsou však pouze jednotlivými možnými vadami na jinak v celku profesionálně pojaté modernizaci uceleného úseku dálnice v celkové délce 160 km a rozhodně z nich nelze dovozovat celkově nedobré provedení celého projektu," uvedl mluvčí ministerstva František Jemelka.
Připomněl, že modernizace začala před deseti lety, v květnu 2013, a stavebně skončila na přelomu září a října 2021. Nadále ale pokračuje úprava některých odpočívek, včetně doplňování parkovacích míst pro kamiony.
Nový stavební zákon stále čeká na to, až ho schválí poslanecká sněmovna. Platit by měl od příštího roku. Tento závazek vlády trvá. Faktem však je, že se neustále pracuje na dílčích změnách této klíčové normy. „Připravuje se vládní poslanecká iniciativa. Zdá se, že výsledkem bude kompromis mezi původním návrhem a představami současné vlády,“ říká Jan Šebesta, expert na stavební právo ze Svazu průmyslu a dopravy.Zrychlí v Česku výstavba? Pro nové úřady nejsou peníze ani lidé. Zbývá se jen modlit
Reality
Dokončeny také teprve budou opravy některých mostů, a to zejména tam, kde nejsou jasné majetkové poměry. Co se týče rekonstrukce mostu Šmejkalka, který byl vyjmut z projektu modernizace D1, jeho oprava má být zahájena letos nebo příští rok, zhotovitel již byl vybrán. NKÚ ve zprávě mimo jiné poukázal na to, že termín dokončení rekonstrukce mostu zatím není znám.
Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) si vyžádal stanovisko ŘSD, které jako investorská a správcovská organizace mělo modernizaci D1 na starosti. Jde zejména o výtky k provádění oprav či opakovanému vzniku závad v rámci reklamací, uvedl Jemelka. Současně se ale ministr ohradil proti tvrzení NKÚ, že ministerstvo neřeší systémové otázky, jako je stav mostů nebo vysokorychlostní vážení.
Ceny volání a mobilních dat v Česku zůstávají jedny z nejvyšších v Evropě, aukce kmitočtů k jejich snížení zatím nevedla. Uvedl Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Češi platí za srovnatelné tarify až čtyřnásobek toho, co Poláci, Rakušané či Němci. Češi za volání a mobilní data stále platí skoro nejvíc v Evropě
Money
Magazín newstream CLUB
Hlavním tématem letního čísla magazínu Newstream CLUB je Česko-Slovensko, s podtitulem Dvě země, jeden trh.
V rozhovoru se představuje Karel Vágner, marketér a podnikatel v řadě úspěšných projektů, známý také spoluprací s manželkou a úspěšnou modelkou Simonou Krainovou.
Další osobnosti jako Igor Rattaj se zamýšlejí nad rozdíly mezi podnikáním v Česku a na Slovensku. O umělé inteligenci hovoří česko-slovenská investorka Andrea Ferancová Bartoňová, o veřejnosti a kultuře slovenský bestsellerista Jozef Karika. Uznávaný chef Marcel Ihnačák prozrazuje, která z obou kuchyní je „lepší“. Marketér Milan Šemelák s klientem Williamem Rudolfem Lobkowiczem mluví o tom, jak přetvořit odkaz šlechtického rodu do moderní doby.
Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí.
K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.