Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Češi za volání a mobilní data stále platí skoro nejvíc v Evropě

Češi za volání a mobilní data stále platí skoro nejvíc v Evropě
iStock
 ČTK

Ceny volání a mobilních dat v Česku zůstávají jedny z nejvyšších v Evropě, aukce kmitočtů k jejich snížení zatím nevedla. Uvedl Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Češi platí za srovnatelné tarify až čtyřnásobek toho, co Poláci, Rakušané či Němci.

Reklama

NKÚ se zaměřil na to, jak v letech 2018 až 2022 nakládal Český telekomunikační úřad (ČTÚ) s financemi a majetkem státu. Zjistil také, že se náklady na poskytování základních poštovních služeb mezi roky 2013 a 2020 zdvojnásobily, přestože jejich objem klesl na polovinu. Z hlediska účelnosti a hospodárnosti výdajů ve vybraných oblastech hospodaření kontrola nedostatky nezjistila. Podle kontrolorů se ČTÚ ale dopustil porušení rozpočtové kázně ve výši 4,7 milionu korun.

T-Mobile, ilustrační foto

T-Mobile zvýšil zisk na devět miliard. Rapidně přibylo spotřebovaných dat v síti

Operátor T-Mobile zvýšil za tři čtvrtletí provozní zisk o 2,9 procenta na 9,2 miliardy korun. Tržby stouply o 5,1 procenta na 22,1 miliardy korun. Počet zákazníků se zvýšil o 150 tisíc na 6,41 milionu, uvedla firma. Konkurence výsledky dosud nezveřejnila.

Přečíst článek

Český telekomunikační úřad (ČTÚ) je ústřední správní úřad České republiky pro výkon státní správy ve věcech stanovených zákonem, včetně regulace trhu a stanovování podmínek pro podnikání v oblasti elektronických komunikací a poštovních služeb.

„Aukce kmitočtů rádiového spektra, kterou ČTÚ uspořádal v roce 2020, nenaplnila očekávání. Měla mimo jiné vést ke snížení ceny mobilních dat a ke zvýšení konkurence na trhu. Ceny volání a mobilních dat v ČR byly i v roce 2021 jedny z nejvyšších v Evropě a o kmitočty se bez výrazného soutěžení rozdělili tři stávající velcí operátoři,” uvedli kontroloři. Příjem z aukce 5,6 miliardy korun byl podle nich výrazně nižší, než ČTÚ plánoval. Ten chtěl pro státní rozpočet z aukce získat sedm miliard korun.

Reklama

Dráž volají už jen Maďaři

Vysoké ceny volání a mobilních dat potvrzuje studie zpracovaná pro Evropskou komisi a rovněž mezinárodní srovnání, které vypracoval NKÚ na základě dat ČTÚ. Ze srovnání například vyplývá, že zatímco v Polsku, Německu a Rakousku cena balíčku obsahujícího 100 volání (188 minut) a 2 GB dat činila v průměru 338 korun, zákazníky v ČR stál stejný balíček 1151 korun, o 17 korun vyšší cena byla už jen v Maďarsku, uvedl NKÚ.

Podíl PPF v operátorovi O2 překročil 90 procent. Investiční skupina přistoupí k vytěsnění drobných akcionářů.

O2 loni vydělala 6,5 miliardy, chyběly jí zisky z roamingu

Největší tuzemský telekomunikační operátor O2 loni zvýšil konsolidovaný čistý zisk o desetinu na 6,5 miliardy korun. Celkové konsolidované výnosy skupiny, která působí v ČR a na Slovensku, vzrostly o 2,4 procenta na 40,7 miliardy korun. Vyplývá to z výroční zprávy společnosti.

Přečíst článek

Český telekomunikační úřad (ČTÚ) v reakci uvedl, že na situaci opakovaně poukazuje ve své analýze trhu a opakovaně se snaží prosadit u Evropské komise nápravná regulační opatření, která by měla mít vliv i na koncové ceny na maloobchodním trhu. „Evropská komise však naše opatření zatím neposvětila," uvedla Tereza Meravá z tiskového oddělení ČTÚ.

Šestinásobný růst cen poštovních služeb

Kontroloři také upozornili, že náklady na poskytování základních poštovních služeb se mezi roky 2013 a 2020 zdvojnásobily, přestože jejich objem klesl na polovinu. Zatímco objem služeb se snížil ze 477,6 milionu na 247,4 milionu kusů, celkové náklady na jejich poskytování se vyšplhaly z 948 milionu korun na 1,87 miliardy korun. V roce 2013 činil podle NKÚ průměrný jednotkový náklad dvě koruny za poskytnutou službu, v roce 2020 vzrostl už na 7,40 koruny.

Česká pošta, ilustrační foto

Lukáš Kovanda: Česká pošta se zdražováním služeb nekončí. Další chystá na leden

Česká pošta chystá od ledna další zdražení. Postupuje „salámovou metodou“, zdražila už totiž nyní v listopadu, připomněl ve svém komentáři ekonom Lukáš Kovanda.

Přečíst článek

„Přitom vzhledem k rozvoji datových schránek lze v následujících letech předpokládat další snižování objemu poskytovaných základních služeb. Stát bude s občany stále více komunikovat elektronicky, a nebude tedy v takové míře využívat základní poštovní služby,” podotkli kontroloři. Podle ČTÚ jsou vysoké jednotkové náklady dány hustou sítí poboček, jejichž minimální počet určuje vláda, a také povinností doručovat každý den, kterou stanovuje evropská legislativa.

Porušení rozpočtové kázně se týká podle NKÚ neoprávněného rozdělení veřejné zakázky na právní a poradenské služby a zadání její části konkrétním dodavatelům napřímo. Kontroloři zjistili, že ČTÚ v rozmezí 19 dnů uzavřel smlouvy na vypracování analýzy velkoobchodního trhu přístupu k mobilním službám s pěti dodavateli napřímo bez výběrového řízení, ačkoliv předmět plnění tří z těchto smluv tvořil prokazatelně jeden funkční celek. „ČTÚ tak postupoval v rozporu se zákonem o zadávání veřejných zakázek. Dodavatelé vzájemně spolupracovali a odevzdali stejné nebo obdobné, případně související výstupy,” uvedl NKÚ.

Úřad práce, ilustrační foto
video

Lukáš Kovanda: K pokračující drahotě se příští rok přidá i vlna propouštění

Životní úroveň Čechů klesá kvůli pádící inflaci nejvíce od vzniku České republiky. Ke všeobecné drahotě se podle ekonoma Lukáše Kovandy z Trinity Bank v příštím roce přidá také vlna propuštění, jakou Češi dlouho nepamatují.

Přečíst článek

Magazín newstream CLUB

Hlavním tématem letního čísla magazínu Newstream CLUB je Česko-Slovensko, s podtitulem Dvě země, jeden trh. 

V rozhovoru se představuje Karel Vágner, marketér a podnikatel v řadě úspěšných projektů, známý také spoluprací s manželkou a úspěšnou modelkou Simonou Krainovou.

Další osobnosti jako Igor Rattaj se zamýšlejí nad rozdíly mezi podnikáním v Česku a na Slovensku. O umělé inteligenci hovoří česko-slovenská investorka Andrea Ferancová Bartoňová, o veřejnosti a kultuře slovenský bestsellerista Jozef Karika. Uznávaný chef Marcel Ihnačák prozrazuje, která z obou kuchyní je „lepší“. Marketér Milan Šemelák s klientem Williamem Rudolfem Lobkowiczem mluví o tom, jak přetvořit odkaz šlechtického rodu do moderní doby.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme