Dítě stojí kariéru: německé matky ztrácejí po porodu až 30 tisíc eur ročně
Pokles příjmů matek po narození prvního dítěte je v Německu ještě výraznější, než se dosud předpokládalo. Ve čtvrtém roce po porodu vydělávají matky v průměru téměř o 30 tisíc eur (730 tisíc korun) méně než ženy stejného věku, které nemají děti, ve studii provedené ve spolupráci s univerzitou v Tilburgu to uvedl mannheimský ekonomický institut ZEW.
Výrazný rozdíl má podle ekonomů dlouhodobý dopad na kariéru i pozdější důchod. Dosavadní odhady hovořily o rozdílu kolem 20 tisíc eur, což je o 30 procent méně.
„Když se ženy mladší 30 let stanou poprvé matkami, projeví se to ztrátou na jejich aktuálním příjmu, ale také zmeškají důležité kariérní kroky ve výrazně formativní rané fázi kariéry, což má odpovídající důsledky pro jejich budoucí kariéru,“ uvedl spoluautor studie Lukas Riedel z institutu ZEW.
To podle Riedela znamená, že mnohem větší pokles příjmů se potom projeví v absolutním vyjádření, například v důsledku zkrácení pracovní doby. Poměrně tradičně rozdělené genderové role v Německu a tamní systém péče o děti často přispívají k tomu, že matky trvale pracují na částečný úvazek, což vede například k nižším důchodům, uvedl ZEW.
„Čím je matka starší, a tedy zkušenější, tím jsou ztráty po několika letech v porovnání s příjmy před porodem nižší. Vzhledem k tomu, že mladší matky přicházejí v důsledku porodu také o růst mezd, jsou jejich relativní ztráty vyšší a v období po porodu také vykazují jasně negativní trend,“ dodává Riedel s tím, že mladší matky mají často problém kariérní výpadek dohnat.
Studie zkoumala oficiální německé údaje o více než 186 tisících matkách, které byly shromážděny v letech 1975 až 2021.
Dnes je již normální, že šéfové HR oddělení zasedají v managementech či představenstvech firem. Dříve to zdaleka nebylo pravidlem a zkušená manažerka z UNIQA zodpovědná za lidské zdroje, značku a udržitelnost Ganna Pidgorna tento posun jednoznačně vítá. „Pokud tomu tak ve firmách není, témata jako lidé, rozvoj, inovace či nové dovednosti nejsou dostatečně reprezentována,“ říká v podcastu Global Minds, který představuje významné zahraniční osobnosti promlouvající do byznysu v Česku.
HR má klíčovou strategickou roli a musí se podílet na rozhodování, říká Ganna Pidgorna z finančního domu UNIQA
Leaders
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.