Boj o přežití? Volkswagen se děsí cel na čínské elektromobily

Největší evropská automobilka, německý Volkswagen, odsoudila definitivní zavedení cel EU na čínská elektroauta, o kterém Evropská komise rozhodla v pátek. VW vyzývá jak Brusel, tak Peking k tomu, aby i přes tuto definitivu v jednáních dále pokračovaly.
Dvanáct unijních zemí v pátek dopoledne hlasovalo pro zavedení až 45procentních cel, zatímco čtyři, včetně Německa, byly proti. Zbytek zemí se hlasování zdržel.
Cla byla od letošního července zavedena provizorně a nyní tedy unijní země většinově rozhodly o jejich trvalém, minimálně pětiletém uplatnění.
Ještě do včerejška se mělo zato, že se Němci také spíše jen zdrží. Jestliže ale hlasovali proti, znamená to, že obava německých automobilek ze ztráty další části čínského trhu je větší, než se čekalo.
Zhoršené prognózy společností Volkswagen, Stellantis a dalších výrobců automobilů vyvolávají obavy, že evropský automobilový průmysl zabředne ještě do hlubšího a delšího útlumu. Na svých internetových stránkách to napsal britský ekonomický list Financial Times (FT).
FT: Evropský autoprůmysl zabředl hluboko v problémech
Money
Peking totiž hrozí, že za zavedení unijních cel podnikne odvetu, včetně možných nových cel na unijní vozy s velkoobjemovými motory. Taková cla by byla další ranou pro německé automobilky, jako je právě Volkswagen, dále Mercedes, BMW či Porsche. Německý autoprůmysl přitom již nyní závažně upadá kvůli nezvládnuté energetické politice Německa, kvůli tamní i unijní zelené ideologii a souvisejícím přísným emisním normám či kvůli dotacím a přeregulovanosti, které umrtvují přirozené podnikatelské a inovační instinkty.
Je přitom otázkou, do jaké míry budou cla efektivní. Čínská státní automobilka SAIC v pátek před hlasováním vzkázala, že případné trvale navýšené clo do koncových cen svých aut prodávaných v EU stejně nepromítne. Místo toho ale, jak naznačuje, mohla zlevnit, pokud by cla zvýšena nebyla. Takže podle ní se Brusel střílí do nohy v rámci své proklamované snahy o zelenou tranzici a její zásadní součást, tedy přechod k elektromobilitě.
Třetina klíčových závodů na výrobu aut v Evropě jede nyní na půl plynu. Hrozba zavírání fabrik a tisíce lidí bez práce je čím dál přítomnější. Evropské automobilky se zmítají v krizi, píše Bloomberg.
Evropské automobilky čelí krizi. A vyhlídky jsou skutečně černé
Money
Nálada v německém automobilovém průmyslu se v srpnu zhoršila čtvrtý měsíc po sobě. Nejdůležitější německé průmyslové odvětví strádá nedostatkem zakázek a s velkými obavami hledí do budoucnosti. Vyplývá to z dnes zveřejněného průzkumu hospodářského institutu Ifo. Podle agentury Reuters to není dobrá zpráva pro jednání mezi vedením a zaměstnanci největší automobilky v zemi Volkswagen, které dnes začne rokovat o snižování nákladů.
Jako na funuse. Německý autoprůmysl hledí do budoucnosti s obavami
Money