Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Umělá inteligence posílí roli novinářů, věří evropští vydavatelé

Umělá inteligence posílí roli novinářů, věří evropští vydavatelé
Medienfachverlag Oberauer/APA-Fotoservice/Schedl

Před vydavatelskými domy je největší úkol jejich dosavadní existence. Poté, co si nechaly ujet vlak při technologické revoluci a nezachytily nástup sociálních sítí, musí využít nástup umělé inteligence ve svůj prospěch. To bylo hlavní téma letošního ročníku European Newspaper Conference, která se jako už tradičně konala v rakouské Vídni a zúčastnili se jí zástupci hlavních evropských médií.

Reklama

Tradiční mediální scéna se ocitá na rozcestí. Podobně jako v devadesátých letech a kolem roku 2010. V devadesátých letech nastupoval internet a vydavatelské domy jeho potenciál nevyhodnotily správně. Tím v boji o svou budoucnost začaly prohrávat 1:0. V roce 2010 se s nástupem iPhonu začal naplno projevovat potenciál sociální sítí a média opět nedokázala tento nástup správně využít. A začala prohrávat 2:0.

Podívejte se na zástupce nejvlivnějších evropských médií

„Nyní přichází třetí část technologické revoluce informačního průmyslu. Jejím původcem jsou modely umělé inteligence, nyní reprezentované zejména ChatemGPT nebo Midjourney. Tentokrát si média nesmí nechat ujet vlak,“ uvedla na zahájení European Newspaper Conference Ladina Heimgartner, Head Global Media ve společnosti Ringier a CEO švýcarského Blick-Gruppe. Podle ní se právě nyní hraje o to, jestli média budou prohrávat 3:0 nebo se hra mírně narovná a skóre bude 2:1.

Kapele The Batles letos vyjde nový hit. Díky umělé inteligenci v něm zazpívá i John Lennon

Letos vyjde nový hit od The Beatles. Díky umělé inteligenci i se zpěvem Johna Lennona

Umělá inteligence má další zářez v hudebním průmyslu. Tentokrát díky ní ožije hlas Johna Lennona v nikdy nevydané a nedokončené skladbě The Beatles. Pravděpodobně půjde o píseň napsanou Johnem Lennonem v roce 1978.

Přečíst článek

Autenticita je klíč

Umělou inteligenci v současnosti využívá čím dál více evropských vydavatelství. Podle jejich zástupců je však klíčové definovat oblasti, v nichž tyto modely mají svou platnost a kde naopak využívány být nesmějí.

„Lze je využívat zejména pro automatizované a rutinní procesy, například pro sestavování kontextových odkazů, vytváření reportů, sestavování zpráv na základě metadat či sportovních výsledků. Naopak pro klasické zpravodajství jsou momentálně nepoužitelné a rozhodně je tam nepouštíme,“ uvedla šéfka inovací v rakouské agentuře APA Verena Krawarik.

Všichni řečníci se pak shodli, že navzdory prvotnímu očekávání o konci novinařiny bude realita spíš opačná. Role novinářů naopak posílí, protože budou garanty autenticity a relevantnosti informace.

„Fact-checker bude regulérní pozice v media housech,“ prohlásil jeden z účastníků kongresu.

Google 21. března 2023 zpřístupnil - zatím jen v USA - svého chatbota Bard s umělou inteligencí, jehož hlavním soupeřem je ChatGPT od Microsoftu.

Tržby na trhu s generativní umělou inteligencí porostou o desítky procent ročně

Zpřístupnění nástrojů umělé inteligence zaměřených na spotřebitele, jako je ChatGPT či Bard, by mohlo vést k silnému růstu, který potrvá deset let. Tržby na trhu s generativní umělou inteligencí (AI) by se tak mohly zvýšit na 1,3 bilionu dolarů, v přepočtu 28,6 bilionu korun, v roce 2032 z loňských 20 miliard dolarů. Uvádí to zpráva analytické společnosti Bloomberg Intelligence, podle níž by odvětví mohlo v následujících deseti letech růst tempem 42 procent ročně.

Přečíst článek

Revoluce v lokálním zpravodajství

Doslova revoluci může umělá inteligence přinést ve výraznějším cílení distribuce. Heiko Weigelt z mimořádně progresivního vydavatelství Funke ukázal možnosti personalizovaného e-paperu, který je na pomezí klasického tisku a on-line zpravodajství.

Personalizované e-papery mohou hrát mimořádnou roli v transformaci mediálních domů i jejich čtenářů,“ uvedl Weigelt. „V jednom okamžiku můžeme vytvořit ze stávajícího obsahu klidně statisíce zcela unikátních newsletterů. A to vše díky novému přístupu ke contentu, který je opatřen metadaty,“ dodal.

Díky tomu bude možné daleko více lokalizovat zpravodajství a cílit na místní komunity.

Apple zveřejnil svou soupravu pro virtuální realitu Vision Pro

Apple ukázal soupravu pro virtuální realitu. Ovládat se bude hlasem a očima. Cena ohromí

Očekávaná souprava pro virtuální realitu ponese jméno Vision Pro. Uživatelé v helmě budou moci sledovat filmy, telefonovat či nakupovat na internetu. Apple spojil síly s Walt Disney Company, která na Vision Pro zpřístupní svou videotéku Disney+. V USA se Vision Pro začne prodávat příští rok za 3499 dolarů. Další země budou postupně následovat.

Přečíst článek

Ženy a Ukrajina

Na European Newspaper Conference byly zároveň uděleny ceny pro nejlepší off-line i on-line zpravodajství a také pro nejlepší magazíny roku. Cenám letos dominovaly ženy a téma války na Ukrajině.

Cenu Magazín roku dostal ženský časopis Annabelle z Curychu, který řeší aktuální ženská témata jako mateřství, role žen či zobrazování těla. Ocenění European Newcomer of the Year získal projekt z estonského Tallinu s názvem BL8D - kombinuje lifestyle a fashion s aktuálním děním i politikou, je to protiválečný manifest, který reflektuje současnou ruskou agresi na Ukrajině.

Souboj chatbotů využívajících umělou inteligenci (AI)

Brusel chce, aby internetové platformy označovaly obsah vytvořený umělou inteligencí

Evropská komise chce prosadit, aby velké internetové platformy pomáhaly uživatelům rozeznat obsah vytvořený umělou inteligencí (AI) a označovaly jej. Google, Microsoft a další by tímto způsobem měly bránit šíření dezinformací, které AI produkuje na velmi vysoké úrovni. Oznámila to místopředsedkyně komise Věra Jourová před jednáním se zástupci desítek internetových firem.

Přečíst článek

Šampiony akciových trhů jsou letos technologické firmy. Japonsko a Německo trhly rekord

Šampiony akciových trhů jsou letos technologické firmy s AI. Japonsko a Německo trhly rekord

Světové akcie letos do konce května převážně rostly, nejvíce se dařilo technologickým společnostem. Německé a japonské indexy se dostaly na rekordní hodnoty. Naopak pokles zaznamenaly britské a čínské akcie. Vyplývá to z analýzy společnosti Portu.

Přečíst článek

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Dáma vytvořená umělou inteligencí na procházce tokijskou ulicí.

Hraný film z počítače bez živých herců? Zdá se, že už brzy bude možný

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme