Tradiční hospody nenávratně mizí. Nahrazují je vietnamské obchody a restaurace
![Tradiční hospody nenávratně mizí. Nahrazují je vietnamské obchody a restaurace](https://www.newstream.cz/uploads/article/660x464_fit/96494f71.jpg)
Příkladů proměny hospod v obchody a asijské restaurace je po celé České republice nepočítaně. Newstream se zaměřil na jednu z opomíjených oblastí. Tedy okres Louny v Ústeckém kraji.
„Pivo tady koupím za patnáct korun. V hospodě bylo za třicet a zkrachovala, protože tam chlapi přestali chodit. Takže posezení s basou lahváčů před obchodem, který hospodu nahradil, je jediná možnost, jak si pivo s kamarády dát,” říká před vietnamskou večerkou v městysu Peruc na jihu Ústeckého kraje dřívější štamgast tamní restaurace.
Jak to vypadá dnes v Peruci, se podívejte v galerii zde:
Vietnamské obchody jsou v Peruci již tři. Nahradily dvě restaurace a cukrárnu. Každá z nich nabízí kromě klasických potravin odlišný sortiment. „Musíme se odlišit, abychom přežili v rostoucí konkurenci,” říká třicátník Tien Tran Ngyuen stojící za kasou s bezdotykovým terminálem. Aby se odlišil od konkurence, rozšířil nabídku uzeného masa a sýrů. Navíc s manželkou připravují jarní závitky, které v obchodě prodávají. Podle slov obchodníka je o ně zájem, tak již přemýšlejí o otevření letního občerstvení. Česká hospoda s teplou kuchyní už není ve vsi žádná. Jen kotbalisté sokola Peruc s pomocí radnice si zřídili malou občerstvovnu s letní pergolou u fotbalového hřiště.
Dalšímu z obchodů, který se nachází u hlavní perucké silnice, místní přezdívají Kaufland. Vznikl z velké restaurace U Matějčků, která disponovala i tanečním sálem. Tento prostor prošel kompletní rekonstrukcí a uvnitř to vypadá jako v menším obchodním centru. Zákazník zde nalezne opravdu všechno. Od bačkor a povlečení po zahradní nástroje, barvy laky, nářadí či plastové sudy na dešťovou vodu.
![](/uploads/image/IMG-1587.jpg)
Aktivní predátoři
Tohle byla velká rána pro místní smíšené zboží, které ve vsi funguje již třicet let.„Bude to pro mě obrovská cenová konkurence, navíc mají i lepší polohu,” uvedla Milena Kalíková, která provozuje obchod s barvami a nářadím a potřebami pro řemeslníky i zahrádkáře.
Třetí z obchodů tvoří jednu z dominant náměstí Emila Filly. Původně zde byl dlouhou řadu let zájezdní hostinec. Na přelomu tisíciletí ho restituentka dala do nájmu a zhruba před deseti lety nabídla obci odkup. Ta odmítla a dům šel do nabídky realitní kanceláře. Zájem projevili vietnamští průkopníci, kteří ve vsi otevřeli první obchod. Výhodou objektu je, že disponuje i dvěma byty v přístavbě a nachází se na náměstí, které díky zámku a kostelu navštěvují turisté.
Field je jedním ze dvou tuzemských podniků, které si vyvařily prestižní Michelinskou hvězdu. Jeho spolumajitel, Radek Kašpárek, známý též z televizní soutěže MasterChef v prosinci otevřel novou restauraci přímo na Staroměstském náměstí. Jak vidí tuzemskou gastronomii a chce pro 420 získat Michelinskou hvězdu?
Michelinský kuchař Kašpárek: Přál bych si, aby Češi neřešili jen cenu jídla
Enjoy
Před zmíněnými zhruba deseti lety nad vietnamským obchodem ohrnovali místní patrioti nos, situace se však postupem času výrazně změnila a do vietnamských obchodů chodí nakupovat celá obec. Místní i návštěvníci na provozovnách oceňují zejména dlouhou otevírací dobu i víkendový provoz.
Chřadnoucí COOP
Jedinou konkurencí pro vietnamské obchodníky je místní COOP, dříve Jednota, tedy nepřehlédnutelný relikt „komunistického venkova”. Zde se v podstatě zastavil čas a od roku 1989 se krom obalů a značek potravin nezměnilo nic. Nabídka je nepřehledná a prodavačky otrávené. Navíc obchod zavírá ve čtyři hodiny. To je pro Vietnamce jasný trumf, jak v byznysové válce tuzemský řetězec porazit.
V nedalekých Lounech je situace podobná, ale v něčem odlišná. Vietnamští obchodníci zde ovládli velkou část pěší zóny a provozují zde tradiční obchody, například se značkovým oblečením či sportovními potřebami, a restaurace.
Jídlo je perfektní motivace pro cestování. Každá kultura má své tradiční pokrmy a nápoje. Koření, suroviny a způsob přípravy - to vše se v místní kuchyni odráží. Vybrali jsme pro vás 4 lokality, kam se vyplatí za jídlem a kulturou vycestovat a objevit nepoznané.
Gastronomické cestování: Kam za dobrým jídlem?
Enjoy
Ukázkou přeměny z české pivnice na vietnamskou restauraci je restaurace U Štrunců, ze které se v průběhu krátké doby stala restaurace Tien Tran Tat. V Lounech, kde žije necelých dvacet tisíc obyvatel, je obdobných podniků několik.
K problematice změn v gastronomii se v této souvislosti pro Newstream vyjádřil i jeden z nejznámějších českých kuchařů, Zdeněk Pohlreich: „Faktem je, že restaurací je pořád strašně moc. Krize nastane až v okamžiku, když vyprázdněné prostory po hospodách nebudou schopni majitelé nemovitostí pronajímat a nebudou je chtít už ani Vietnamci. Zároveň se může stát i to, že t provozovatelé nebudou schopní provoz personálně pokrýt, kvůli nedostatku lidí i růstu mzdových nákladů se bude zkracovat otevírací doba. I když to už lze pozorovat i teď. Ani to ale není nic špatného, všude v zahraničí je to běžné a zákazníci si na to zvykli a nesporně to bude příjemnější i pro zaměstnance”.
Za nejlepší pepř na světě bývá označován Kampotský pepř, který roste v Kambodži a je chráněn globální ochrannou známkou. Pár desítek kilometrů od Kampotu v Thajském zálivu ale leží vietnamský ostrov Phu Quoc. A právě tady pěstují pepř ze stejných rostlin, jen na ještě příhodnějším podloží a v lepších klimatických podmínkách. Místní pepř tak mnozí považují za ještě lepší než ten Kampotský. Vyzkoušet to může každý, protože právě na Phu Quoc nyní létají přímé spoje z Prahy.
Výprava na ostrov Phu Quoc, kde roste nejlepší pepř na světě
Enjoy
Speciál Realitní Club
Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části – webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu.
- Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
- Komerční reality: kanceláře, coworking;
- Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
- Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.
Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.
Témata související s realitami:
- inflace v Česku i ve světě
- vše kolem hypotečního trhu
- co se děje na investičním trhu?