Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Tradiční hospody nenávratně mizí. Nahrazují je vietnamské obchody a restaurace

Tradiční hospody nenávratně mizí. Nahrazují je vietnamské obchody a restaurace
Michal Nosek
Michal Nosek

Příkladů proměny hospod v obchody a asijské restaurace je po celé České republice nepočítaně. Newstream se zaměřil na jednu z opomíjených oblastí. Tedy okres Louny v Ústeckém kraji.

Reklama

„Pivo tady koupím za patnáct korun. V hospodě bylo za třicet a zkrachovala, protože tam chlapi přestali chodit. Takže posezení s basou lahváčů před obchodem, který hospodu nahradil, je jediná možnost, jak si pivo s kamarády dát,” říká před vietnamskou večerkou v městysu Peruc na jihu Ústeckého kraje dřívější štamgast tamní restaurace.

Jak to vypadá dnes v Peruci, se podívejte v galerii zde:

Vietnamské obchody jsou v Peruci již tři. Nahradily dvě restaurace a cukrárnu. Každá z nich nabízí kromě klasických potravin odlišný sortiment. „Musíme se odlišit, abychom přežili v rostoucí konkurenci,” říká třicátník Tien Tran Ngyuen stojící za kasou s bezdotykovým terminálem. Aby se odlišil od konkurence, rozšířil nabídku uzeného masa a sýrů. Navíc s manželkou připravují jarní závitky, které v obchodě prodávají. Podle slov obchodníka je o ně zájem, tak již přemýšlejí o otevření letního občerstvení. Česká hospoda s teplou kuchyní už není ve vsi žádná. Jen kotbalisté sokola Peruc s pomocí radnice si zřídili malou občerstvovnu s letní pergolou u fotbalového hřiště.

Dalšímu z obchodů, který se nachází u hlavní perucké silnice, místní přezdívají Kaufland. Vznikl z velké restaurace U Matějčků, která disponovala i tanečním sálem. Tento prostor prošel kompletní rekonstrukcí a uvnitř to vypadá jako v menším obchodním centru. Zákazník zde nalezne opravdu všechno. Od bačkor a povlečení po zahradní nástroje, barvy laky, nářadí či plastové sudy na dešťovou vodu. 

Menší obchod o několik domů vedle také prosperuje. Majitelé zde fungují téměř 10 let. Michal Nosek

Aktivní predátoři

Tohle byla velká rána pro místní smíšené zboží, které ve vsi funguje již třicet let.„Bude to pro mě obrovská cenová konkurence, navíc mají i lepší polohu,” uvedla Milena Kalíková, která provozuje obchod s barvami a nářadím a potřebami pro řemeslníky i zahrádkáře. 

Třetí z obchodů tvoří jednu z dominant náměstí Emila Filly. Původně zde byl dlouhou řadu let zájezdní hostinec. Na přelomu tisíciletí ho restituentka dala do nájmu a zhruba před deseti lety nabídla obci odkup. Ta odmítla a dům šel do nabídky realitní kanceláře. Zájem projevili vietnamští průkopníci, kteří ve vsi otevřeli první obchod. Výhodou objektu je, že disponuje i dvěma byty v přístavbě a nachází se na náměstí, které díky zámku a kostelu navštěvují turisté. 

Radek Kašpárek

Michelinský kuchař Kašpárek: Přál bych si, aby Češi neřešili jen cenu jídla

Field je jedním ze dvou tuzemských podniků, které si vyvařily prestižní Michelinskou hvězdu. Jeho spolumajitel, Radek Kašpárek, známý též z televizní soutěže MasterChef v prosinci otevřel novou restauraci přímo na Staroměstském náměstí. Jak vidí tuzemskou gastronomii a chce pro 420 získat Michelinskou hvězdu?

Přečíst článek

Před zmíněnými zhruba deseti lety nad vietnamským obchodem ohrnovali místní patrioti nos, situace se však postupem času výrazně změnila a do vietnamských obchodů chodí nakupovat celá obec. Místní i návštěvníci na provozovnách oceňují zejména dlouhou otevírací dobu i víkendový provoz

Chřadnoucí COOP

Jedinou konkurencí pro vietnamské obchodníky je místní COOP, dříve Jednota, tedy nepřehlédnutelný relikt „komunistického venkova”. Zde se v podstatě zastavil čas a od roku 1989 se krom obalů a značek potravin nezměnilo nic. Nabídka je nepřehledná a prodavačky otrávené. Navíc obchod zavírá ve čtyři hodiny. To je pro Vietnamce jasný trumf, jak v byznysové válce tuzemský řetězec porazit. 

V nedalekých Lounech je situace podobná, ale v něčem odlišná. Vietnamští obchodníci zde ovládli velkou část pěší zóny a provozují zde tradiční obchody, například se značkovým oblečením či sportovními potřebami, a restaurace. 

Gastronomické cestování: Kam za dobrým jídlem?

Jídlo je perfektní motivace pro cestování. Každá kultura má své tradiční pokrmy a nápoje. Koření, suroviny a způsob přípravy - to vše se v místní kuchyni odráží. Vybrali jsme pro vás 4 lokality, kam se vyplatí za jídlem a kulturou vycestovat a objevit nepoznané.

Přečíst článek

Ukázkou přeměny z české pivnice na vietnamskou restauraci je restaurace U Štrunců, ze které se v průběhu krátké doby stala restaurace Tien Tran Tat. V Lounech, kde žije necelých dvacet tisíc obyvatel, je obdobných podniků několik.

K problematice změn v gastronomii se v této souvislosti pro Newstream vyjádřil i jeden z nejznámějších českých kuchařů, Zdeněk Pohlreich: „Faktem je, že restaurací je pořád strašně moc. Krize nastane až v okamžiku, když vyprázdněné prostory po hospodách nebudou schopni majitelé nemovitostí pronajímat a nebudou je chtít už ani Vietnamci. Zároveň se může stát i to, že t provozovatelé nebudou schopní provoz personálně pokrýt, kvůli nedostatku lidí i růstu mzdových nákladů se bude zkracovat otevírací doba. I když to už lze pozorovat i teď. Ani to ale není nic špatného, všude v zahraničí je to běžné a zákazníci si na to zvykli a nesporně to bude příjemnější i pro zaměstnance”. 

Noční trh na Phu Quocu, kde seženete místní pepř

Výprava na ostrov Phu Quoc, kde roste nejlepší pepř na světě

Za nejlepší pepř na světě bývá označován Kampotský pepř, který roste v Kambodži a je chráněn globální ochrannou známkou. Pár desítek kilometrů od Kampotu v Thajském zálivu ale leží vietnamský ostrov Phu Quoc. A právě tady pěstují pepř ze stejných rostlin, jen na ještě příhodnějším podloží a v lepších klimatických podmínkách. Místní pepř tak mnozí považují za ještě lepší než ten Kampotský. Vyzkoušet to může každý, protože právě na Phu Quoc nyní létají přímé spoje z Prahy.

Přečíst článek

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Arkády Pankrác ovládl globální hráč G City Europe. Může je rozšířit až o polovinu

Arkády Pankrác ovládl globální retailový hráč G City Europe. Může je ještě rozšířit o více než polovinu

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme