Raději spálit, než dát do výprodeje. Módní domy řeší, kam s neprodanými kolekcemi
Problém, o kterém se nemluví nahlas. Luxusní módní domy se potýkají s přebytky svých kolekcí v řádu miliard eur ročně. Na rozdíl od levnějších řetězců totiž na konci sezóny nemohou jednoduše vrhnout neprodané zboží na pulty či na internetová tržiště s velkou slevou. Poškodilo by to pečlivě budovanou image exkluzivity.
Největší módní impéria LVMH - s ikonickými značkami Louis Vuitton, Dior, Givenchi, Marc Jacobs či Fendi - a Kering s vlajkovou lodí Gucci či Balenciaga loni držela přebytečné zásoby v hodnotě 3,2 miliard eur, respektive 1,5 miliardy (v přepočtu přes 80 miliard korun, resp. přes 37 miliard). To je podle portálu Business of Fashion ekvivalent stovek tisíc, ne-li milionů produktů a nevyužitého materiálu.
Problém je o to víc palčivý, že zejména Kering se v posledních letech potýká s poklesem poptávky. Módní domy pochopitelně nereportují o objemu produktů, u kterých očekávají ztrátu, ani o tom, jak s přebytky ve skladech naloží.
Bernardu Arnaultovi bude za měsíc pětasedmdesát let. Evidentně nazrála doba na to, aby předal luxusní impérium LVMH dědicům. Ale hlavně žádné prudké pohyby.
Boj o moc v domě šampaňského, šperků a módy. Kdo z pěti dětí získá impérium, co vládne luxusu celého světa?
Trhy
Neztratit pel exkluzivity
V roce 2018 britská značka Burberry zveřejnila finanční výsledky, které obsahovaly i třaskavý údaj - firma spálila v předchozím finančním roce zboží v hodnotě téměř 40 milionů dolarů.
Tato praxe byla v té době běžná v celém luxusním sektoru, i když se o tom veřejně nemluvilo. Co nemohly luxusní domy vyskladnit, to raději zničily, aby nepoškodily svoji cenovou hladinu. Slevy jsou u nich totiž možné jen v omezené míře - jako personální výprodeje, soukromé nákupní akce a prodejní místa k diskrétnímu uvolnění starých zásob.
Jenže, likvidace neprodaného zboží dnes není tak jednoduchá, jako bývala. Klimatická krize a obavy o životní prostředí přinesly regulaci, díky níž je spalování přebytků už zakázané ve Francii a následovat ji má postupně celá Evropská unie.
Například značka Hermès ve své poslední výroční zprávě uvedla, že už neničí neprodané položky ve Francii a v letech 2025 až 2030 rozšíří tuto svoji praxi po celém světě.
Pro luxusní značky je záležitost s likvidací o to citlivější, že jejich marketing nezřídka staví i na tom, že jejich výrobky jsou udržitelnější než u levnějších značek, protože vyrábějí limitované kolekce designované pro dlouhou životnost. Ale realita je taková, že vždy měly co dělat s nadprodukcí.
Francouzský dům Givenchy se s příchodem nového roku rozloučil s uměleckým ředitelem Matthewem Williamsem. Nad tím, kdo ho nahradí, zatím visí otazníky. Završil se tak rok velkých změn na kreativních postech u luxusních módních značek. A to v době, kdy se řada z nich potýká s klesající poptávkou a potřebuje nový impuls, aby dokázala oslovit mladší a přelétavější klientelu.
Gucci, Louis Vuitton i McQueen. Módní domy teď zažívají návrhářská škatulata
Enjoy
Odhady umělé inteligence
Otázkou nyní je, jak z toho ven? Jednou z cest je recyklace, ale rozebrání každého produktu tak, aby jeho části mohly být znovu zpracovány na nové materiály, je nákladné, časově náročné a omezené.
Společnosti stále častěji hledají způsoby, jak jinak využít to, co nestihnou prodat. Značka Gucci spolupracuje s různými návrháři a umělci na svém projektu Continuum, který začleňuje minulé kousky do nových produktů. LVMH loni představila kolekci vytvořenou uměleckým ředitelem Kevinem Germanierem za použití neprodaných produktů a nadbytečných látek.
Nejúčinnější metodou ovšem zůstává neprodukovat příliš mnoho. Kering zkouší hledat řešení za pomoci umělé inteligence - lépe dopředu odhadnout poptávku a omezit množství neprodaného zboží na konci sezóny. LVMH vstoupila do partnerství se společností Google s podobným cílem zlepšit prognózy odbytu a optimalizaci zásob.
Češi se konečně dočkali. To, co je v tuzemsku po léta běžné, proniklo do módního světa. Outdoorové a užitkové oblečení pro denní nošení ve stále větší míře konkuruje streetwearu, který dlouho vládl. Výjimkou dnes nejsou outdoorové a pracovní bundy, overaly, kalhoty i turistické boty v kolekcích luxusních módních domů. S cenovkou převyšující i tisícovku eur.
Oblečení na ryby nebo na stavbu? I za tisíce eur. Outdoor dobývá luxusní módu
Enjoy
Pět let po smrti německého módního návrháře Karla Lagerfelda bude v dražbě k mání jeho futuristický pařížský byt. Vyvolávací cena je 5,3 milionu eur (přes 134 milionů korun), informovala agentura AFP.
Futuristické bydlení v historickém srdci Paříže. Do dražby jde Lagerfeldův byt
Reality
ZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Myslet na budoucnost. To je hlavní téma zimního vydání magazínu Newstream CLUB. Hvězdou magazínu je Rony Plesl, který v rozhovoru poodkrývá velké plány pro další roky, které chce strávit v novém ateliéru za Prahou. Dále si můžete přečíst rozhovor s miliardářem a investorem Michalem Zahradníčkem, který před rokem otevřel fond Life BioCEEd a hledá skryté poklady ve vědeckých laboratořích.
Se svými vizemi budoucnosti se podělí i další výrazné figury českého veřejného dění včetně technologického evangelisty Petra Máry nebo ekonoma a filozofaTomáše Sedláčka.
O zachování hodnot, tradic a budování odkazu hovoří Štěpán Laichter, který opravuje rodový dům na pražských Vinohradech od architekta Kotěry.
Čeští a slovenští dolaroví milionáři prožívají dobré časy. A to nikoli jen kvůli úspěchům v podnikání, ale také díky situaci na trzích, ukazuje nejnovější vydání Wealth Reportu, který ve spolupráci s agenturou Perfect Crowd připravila J&T Banka. Výnosy z akcií se vůbec poprvé staly hlavním zdrojem příjmů, když překonaly i výnosy z podnikání. A co je neméně podstatné: většina respondentů očekává, že dobře bude i nadále, třeba kvůli investicím do private equity. Kam dále tuzemští milionáři investují? I to zjistíte v novém vydání magazínu Newstream CLUB.
Desáté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo magazínu se můžete těšit opět na jaře.