Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Pandemie je u konce, naznačují propady Netflixu, Pelotonu a Clubhousu

Efekt covid vyprchal. Lidé už doma zase cvičí míň
iStock
Stanislav Šulc

Během koronavirové krize se z nich stali miláčkové lidí nedobrovolně zavřených doma. Díky Netflixu se lidé v pandemii měli na co dívat, díky Pelotonu cvičili, díky sociální síti Clubhouse si spolu povídali. Poslední výsledky Netflixu naznačují, že pandemické kouzlo vyprchalo, totéž platí i pro Peloton. Ani jednomu se nedaří lákat dostatečné množství nových zákazníků. A ještě hůř na tom je Clubhouse, fenomén konce prvního pandemického roku. 

Reklama

Covidové statistiky na celém světě strmě rostou, přesto lze pandemii pomalu označit za uzavřenou. Lidé si na nový svět již zvykli a umí s koronavirem žít. Nevěříte? Nepřímo to potvrzuje hned několik byznysových příběhů firem, které během pandemie výrazně narostly, ale jež v posledních měsících bojují o zákazníky stále méně úspěšně. 

Nejvýrazněji se to projevuje na stále ještě největší a nejúspěšnější streamingové službě Netflix, na prodejci sportovního náčiní Peloton a na skomírající sociální síti Clubhouse, která se zejména v prvním půlroce pandemie stala novou hvězdou na internetu, když se jí podařilo zprostředkovat lidem nezávazný pokec s dalšími uživateli. Jak se jim dnes daří? 

Netflix drtí nová konkurence 

V aktuální výsledkové sezoně Netflix de facto nezklamal. Rostou mu tržby i zisk, který v posledním kvartálu uplynulého roku vzrostl meziročně o 12 procent na 607 milionů dolarů (tedy zhruba 13 miliard korun). Po dlouhém období, kdy Netflix byl ve ztrátě kvůli příliš velkým investicím do původního obsahu a relativně nízkým tržbám by to měla být pro investory dobrá zpráva. Netflixu se definitivně podařilo přetočit tržby z „kmene“ do plusového hospodaření, a vlastně již bude jen líp. 

Netflix, ilustrační foto

Netflix zahájil novou éru. Koupil prvního vývojáře her

Americká společnost Netflix koupila herní studio Night School Studios. Jde o první převzetí firmy, která se specializuje na vývoj videoher. A cena? Ta zůstala utajená. Videohry jsou nicméně horkou sázkou Netflixu, který si jejich zařazením do nabídky chce udržet své vedoucí postavení mezi streamovacími platformami.

Přečíst článek

Nicméně není tomu tak. Akcie na ohlášení výsledků zareagovaly prudkým poklesem (v jeden moment až o dvacet procent). Důvod? Nedostatečný růst právě zmíněného kmene předplatitelů. Netflix jich za dané období přilákal od října do prosince „jen“ 8,3 milionu nových klientů, přičemž konsenzus analytiků byl na 8,5 milionech. 

Akcionáři se tak obávají, že Netflix ztratil lesk, který nabyl právě během pandemie, kdy se počet nových zákazníků rozrostl vůbec nejrychleji. A to může být problém pro další měsíce a roky, což Netflix nepřímo přiznává i tím, že své služby rozšiřuje o herní obsah. Ten se však zatím tolik nechytil a Netflixu vedle nové normality postpandemického života, kdy lidé zase budou trávit více času mimo domov, přidělává další starost také stále úspěšnější nová konkurence v podobě videoték jednotlivých hollywoodských studií. Ať už jde o Disney + či HBO Max, v porovnání s Netflixem tyto služby nabízejí silnější a vyprofilovanější obsah, což skutečně může vést k velkým problémům Netflixu

Netflix, ilustrační foto

Netflix, Disney a další služby utratí stamiliardy dolarů za filmy a seriály. Vydělávají na tom i Češi

V boji o diváka značně přituhuje. Jednotlivé streamingové platformy letos utratí na původní obsah 140 miliard dolarů, uvádí odhady amerických investičních bank. Nárůst počtu předplatitelů tomu přitom vůbec nemusí odpovídat.

Přečíst článek

Lidé docvičili 

Druhý příznačný příběh pro postpandemickou dobu nabízí Peloton. Ten na rozdíl od Netflixu není v Česku oficiálně dostupný, a abyste si jeho služby a zařízení užili, museli byste alespoň do sousedního Německa. 

V principu jde o dokonalý produkt pro pandemickou dobu. Peloton nabízí high-endové cvičící přístroje, zejména rotoped (ale také běhací pás), jehož nákupem se stáváte členem exkluzivního klubu pelotonistů. Jako takoví pak můžete virtuálně jezdit a trénovat doslova s kýmkoli. Peloton vytvořil kolem těchto zařízení velmi komplexní social/workout ekosystém, který simuluje zážitek jako z běžného fitka, aniž byste museli opustit vlastní domov. 

Německý fitness řetězec Clever fit startuje v Česku

První fitko evropské značky clever fit se dnes otevírá v rekonstruovaných prostorách obchodního domu Kotva v centru Prahy. „V budoucnu by mělo být možné s českým členstvím cvičit také v Německu a dalších našich podnicích,“ slibuje ředitel pro franšízy clever fitu Florian Dermühl (na snímku vlevo) v rozhovoru pro newstream.cz. „V Česku nabídneme kompletně bezobslužný servis, kdy klient po prvotním nastavení služby již nebude muset nic řešit na recepci,“ doplňuje jej šéf tuzemských poboček clever fit Karel Jarušek. Po Praze podle něj bude následovat Ostrava a v plánu je také Kladno.

Přečíst článek

Během pandemie se z Pelotonu, který nabízí cvičící programy i bez nutnosti mít fyzický přístroj, stal fenomén. V lednu roku 2021 byly akcie Pelotonu na vrcholu na úrovni 160 dolarů za cenný papír a hodnota firmy dosáhla hranice 50 miliard dolarů. 

Aktuální výsledky však přinesly obrázek o úplně jiné firmě: Pelotonu se nedaří získávat nové zákazníky, šíří se zvěsti o zastavení produkce rotopedů a běžeckých pásů a samozřejmě také o propouštění.  

Akcie se propadly pod hranici IPO a nyní se obchodují na úrovni 24 dolarů, což odpovídá tržní kapitalizaci mírně nad 10 miliardami dolarů (ale v jeden moment se propadla až někam k osmi miliardám). 

„Akce, které firma nejspíš chystá, jsou rozumné, ale zároveň znamenají konec snu o rostoucí firmě. Namísto toho jde o firmu, která seká náklady,“ cituje agentura Bloomberg analytika Bank of Montreal Simeona Siegela. 

Zapomenutý Clubhouse 

Asi největší vzestup a pád má na kontě ale jiná firma – sociální síť Clubhouse, která se během pandemie stala miláčkem milionů lidí na celé planetě, ale dnes o ní takřka není slyšet. 

Vše začalo v době tvrdých lockdownů, kdy tato síť lovila šikovným marketingem uživatele.  

Nemohli jste si ji jen tak stáhnout, museli jste dostat pozvánku. Když se vám to poštěstilo a stali jste se členy „Clubhousu“, mohli jste začít konverzovat s dalšími v takzvaných „roomkách“. 

Simona Kijonková, majitelka zásilkovny

Nejlepší podnikatelka roku Simona Kijonková: Jsem šikovná. A naučila jsem se krizové řízení

Simona Kijonková před dvanácti lety založila Zásilkovnu. Tvrdě s ní šlape na paty České poště. Loňský obrat firmy, která již působí i na Slovensku, v Maďarsku, Rumunsku a v dalších zemích, poskočil na 4,9 miliardy korun. Kijonkovou i díky těmto úspěchům nyní vyhlásily Hospodářské noviny ve své anketě podnikatelkou roku. Newstream s ní udělal minulý týden exkluzivní rozhovor. Nyní ho znovu nabízíme ke čtení těm, kteří ho nestihli přečíst.

Přečíst článek

Roomky se otevíraly o nejrůznějších tématech, pak už se jen povídalo, lidé se připojovali, odpojovali. Clubhouse nikdy neměl příliš jasný byznys model, navíc velmi rychle stejné funkcionality spustily tradiční sociální sítě Facebook a Twitter. A většina uživatelů se tak zase vrátila tam, kde již měli stabilní publikum. 

Z Clubhousu se tak stala dokonalá pandemická hvězda, která vyletěla, z nuly nabrala deset milionů uživatelů, narostla jí valuace na zhruba čtyři miliardy dolarů, ale pak ustrnula na bodě, který možná nikdy nikam nepovede.  

Sice síť stále uvádí, že má 10 milionů uživatelů, spustila několik dalších funkcionalit včetně možnosti záznamu (a tedy tvorby podcastu) a podařilo se jí uzavřít rozumné strategické partnerství s dalším růstovým fenoménem TEDx. Ale jinak jde o přinejlepším stagnaci na onom mrtvém bodě. Je tedy otázka, jaká budoucnost Clubhouse v postpandemické době čeká a zda nejde jen o jakési vyčkávání na to, až ji koupí některý z větších hráčů. 

Amazon, ilustrační foto
video

Amazon obrací svůj byznys. Otevře kamenný obchod s módou nacpaný chytrými technologiemi

Americký internetový prodejce Amazon letos otevře svůj první kamenný obchod s oblečením, který bude využívat moderní technologie. Mimo jiné zákazníkům za pomoci algoritmu nabídne, co by si měli vyzkoušet, píší světové agentury.

Přečíst článek

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.

Témata související s realitami:

Reklama

Související

akciový výprodej

Týden tradera: Začíná být divoko. Akciové výprodeje srazily S&P 500 pod pět tisíc bodů

Přečíst článek
Hongkong nevzkvétá, vzdělaní obyvatelé odcházejí

Hongkong nevzkvétá. Atmosférou připomíná předlistopadové poměry v Československu

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme