Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Oživení v nedohlednu. Češi loni vypili nejméně piva ve své historii, klesla i produkce pivovarů

Pivovary v České republice loni uvařily zhruba 20 milionů hektolitrů piva, což bylo meziročně o 2,7 procenta méně
iStock
 ČTK

Pivovary v České republice loni uvařily zhruba 20 milionů hektolitrů piva, což bylo meziročně o 2,7 procenta méně. Klesla i průměrná spotřeba na obyvatele, která dokonce dosáhla historického minima. V porovnání s rokem 2022 se snížila ze 136 na 128 litrů za rok, vyplývá to z dat Českého svazu pivovarů a sladoven.

Reklama

Do spotřeby piva na člověka i podílu prodejů v hospodách a restauracích se podle svazu negativně promítla pokračující ekonomická nejistota a změny ve spotřebitelském chování zákazníků.

FOTOGALERIE: Výroba v národním pivovaru Budějovický Budvar

„Již čtvrtým rokem se hodnoty ročního výstavu piva pro domácí trh nacházejí pod úrovní roku 2010. Bohužel očekávané oživení prodejů v loňském roce přímo i nepřímo brzdila nepříznivá ekonomická situace. Tento trend má nadále negativní vliv také na hospody a restaurace, zejména na ty v menších městech a na vesnicích,“ uvedl ředitel svazu Tomáš Slunečko. Podle něj se mění i návyky spotřebitelů, kteří se stále častěji přiklánějí k nealkoholickému pivu nebo míchaným nápojům na bázi piva.

Výtoč plzeňského piva znovu postupně roste

Prazdroj posílil v hospodách. Do těch svých investuje půl miliardy

Plzeňský Prazdroj loni na domácím trhu mírně zvýšil prodeje, a to jak v obchodech, tak restauracích. Za růstem stojí zejména trvalá podpora, kterou pivovar věnuje svým hospodským. Do středu zájmu se dostávají i nealkoholická piva. Celkem Prazdroj loni v Česku prodal 7,36 milionu hektolitrů piv, o 1,2 procenta více než v roce 2022.

Přečíst článek

Z piva uvařeného v ČR se ho na domácím trhu loni spotřebovalo 15,2 milionu hektolitrů, meziročně o 2,4 procenta méně. Po dvouletém růstu se loni snížil i vývoz piva do zahraničí o 4,3 procenta na 5,17 milionu hektolitrů. To podle svazu přibližně odpovídá hodnotám z roku 2018. Nejvýznamnějšími exportními trhy jsou nadále Slovensko, Německo a Polsko.

Ležák zůstává favoritem

Pokles se nevyhnul ani prodeji piva v hospodách. Předloni se ho podle předchozích údajů svazu vypilo v restauracích a hospodách 31 procent, loni to bylo 30 procent. Přitom ještě před 15 lety se v restauračních zařízeních vypilo 51 procent českého piva, uvedl svaz.

Podle jeho statistiky zůstává mezi Čechy nejoblíbenější ležák, tedy jedenácti- až dvanáctistupňové spodně kvašené pivo. Na prodejích se podílí ze zhruba 57 procent, zatímco podíl výčepního piva klesl na 38 procent.

Britové varují své fanoušky před Eurem v Německu

Britové varují své fanoušky před Eurem v Německu. Mají tam silnější pivo, zdůrazňuje ministerstvo

Britští fotbaloví fanoušci, kteří se v létě chystají do Německa na fotbalové Euro 2024, obdrželi oficiální varování od své vlády, že německé pivo může být silnější než anglické či skotské pinty a že by se také vůbec nemuseli dostat na zápas, pokud si jich dají moc, uvedl web BBC.

Přečíst článek

Dvě pětiny uvařeného piva loni pivovary stočily do skleněných lahví a 29 procent do sudů. Pětina piva byla v plechovkách a zhruba desetina v PET lahvích.

Nealko pivo trenduje

Za pozitivní trend svaz považuje rostoucí oblibu nealkoholického piva a takzvaných beer mixů, tedy míchaných nápojů na bázi piva. Meziročně jich pivovary loni vyrobily o 9,3 procenta více, a to 1,42 milionu hektolitrů.

Český svaz pivovarů a sladoven sdružuje pivovary, sladovny a další instituce, které se podílí na výrobě piva. Mezi členy je 26 pivovarských společností, pět sladoven a 18 přispívajících společností.

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Česko-bavorský festival Treffpunkt.

Němci loni vypili více piva. Nebýt fotbalového mistrovství v Kataru, bylo by to ještě víc

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme