Oživení v nedohlednu. Češi loni vypili nejméně piva ve své historii, klesla i produkce pivovarů
Pivovary v České republice loni uvařily zhruba 20 milionů hektolitrů piva, což bylo meziročně o 2,7 procenta méně. Klesla i průměrná spotřeba na obyvatele, která dokonce dosáhla historického minima. V porovnání s rokem 2022 se snížila ze 136 na 128 litrů za rok, vyplývá to z dat Českého svazu pivovarů a sladoven.
Do spotřeby piva na člověka i podílu prodejů v hospodách a restauracích se podle svazu negativně promítla pokračující ekonomická nejistota a změny ve spotřebitelském chování zákazníků.
FOTOGALERIE: Výroba v národním pivovaru Budějovický Budvar
„Již čtvrtým rokem se hodnoty ročního výstavu piva pro domácí trh nacházejí pod úrovní roku 2010. Bohužel očekávané oživení prodejů v loňském roce přímo i nepřímo brzdila nepříznivá ekonomická situace. Tento trend má nadále negativní vliv také na hospody a restaurace, zejména na ty v menších městech a na vesnicích,“ uvedl ředitel svazu Tomáš Slunečko. Podle něj se mění i návyky spotřebitelů, kteří se stále častěji přiklánějí k nealkoholickému pivu nebo míchaným nápojům na bázi piva.
Plzeňský Prazdroj loni na domácím trhu mírně zvýšil prodeje, a to jak v obchodech, tak restauracích. Za růstem stojí zejména trvalá podpora, kterou pivovar věnuje svým hospodským. Do středu zájmu se dostávají i nealkoholická piva. Celkem Prazdroj loni v Česku prodal 7,36 milionu hektolitrů piv, o 1,2 procenta více než v roce 2022.
Prazdroj posílil v hospodách. Do těch svých investuje půl miliardy
Zprávy z firem
Z piva uvařeného v ČR se ho na domácím trhu loni spotřebovalo 15,2 milionu hektolitrů, meziročně o 2,4 procenta méně. Po dvouletém růstu se loni snížil i vývoz piva do zahraničí o 4,3 procenta na 5,17 milionu hektolitrů. To podle svazu přibližně odpovídá hodnotám z roku 2018. Nejvýznamnějšími exportními trhy jsou nadále Slovensko, Německo a Polsko.
Ležák zůstává favoritem
Pokles se nevyhnul ani prodeji piva v hospodách. Předloni se ho podle předchozích údajů svazu vypilo v restauracích a hospodách 31 procent, loni to bylo 30 procent. Přitom ještě před 15 lety se v restauračních zařízeních vypilo 51 procent českého piva, uvedl svaz.
Podle jeho statistiky zůstává mezi Čechy nejoblíbenější ležák, tedy jedenácti- až dvanáctistupňové spodně kvašené pivo. Na prodejích se podílí ze zhruba 57 procent, zatímco podíl výčepního piva klesl na 38 procent.
Britští fotbaloví fanoušci, kteří se v létě chystají do Německa na fotbalové Euro 2024, obdrželi oficiální varování od své vlády, že německé pivo může být silnější než anglické či skotské pinty a že by se také vůbec nemuseli dostat na zápas, pokud si jich dají moc, uvedl web BBC.
Britové varují své fanoušky před Eurem v Německu. Mají tam silnější pivo, zdůrazňuje ministerstvo
Enjoy
Dvě pětiny uvařeného piva loni pivovary stočily do skleněných lahví a 29 procent do sudů. Pětina piva byla v plechovkách a zhruba desetina v PET lahvích.
Nealko pivo trenduje
Za pozitivní trend svaz považuje rostoucí oblibu nealkoholického piva a takzvaných beer mixů, tedy míchaných nápojů na bázi piva. Meziročně jich pivovary loni vyrobily o 9,3 procenta více, a to 1,42 milionu hektolitrů.
Český svaz pivovarů a sladoven sdružuje pivovary, sladovny a další instituce, které se podílí na výrobě piva. Mezi členy je 26 pivovarských společností, pět sladoven a 18 přispívajících společností.
ZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Myslet na budoucnost. To je hlavní téma zimního vydání magazínu Newstream CLUB. Hvězdou magazínu je Rony Plesl, který v rozhovoru poodkrývá velké plány pro další roky, které chce strávit v novém ateliéru za Prahou. Dále si můžete přečíst rozhovor s miliardářem a investorem Michalem Zahradníčkem, který před rokem otevřel fond Life BioCEEd a hledá skryté poklady ve vědeckých laboratořích.
Se svými vizemi budoucnosti se podělí i další výrazné figury českého veřejného dění včetně technologického evangelisty Petra Máry nebo ekonoma a filozofaTomáše Sedláčka.
O zachování hodnot, tradic a budování odkazu hovoří Štěpán Laichter, který opravuje rodový dům na pražských Vinohradech od architekta Kotěry.
Čeští a slovenští dolaroví milionáři prožívají dobré časy. A to nikoli jen kvůli úspěchům v podnikání, ale také díky situaci na trzích, ukazuje nejnovější vydání Wealth Reportu, který ve spolupráci s agenturou Perfect Crowd připravila J&T Banka. Výnosy z akcií se vůbec poprvé staly hlavním zdrojem příjmů, když překonaly i výnosy z podnikání. A co je neméně podstatné: většina respondentů očekává, že dobře bude i nadále, třeba kvůli investicím do private equity. Kam dále tuzemští milionáři investují? I to zjistíte v novém vydání magazínu Newstream CLUB.
Desáté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo magazínu se můžete těšit opět na jaře.