Prazdroj posílil v hospodách. Do těch svých investuje půl miliardy
                            Plzeňský Prazdroj loni na domácím trhu mírně zvýšil prodeje, a to jak v obchodech, tak restauracích. Za růstem stojí zejména trvalá podpora, kterou pivovar věnuje svým hospodským. Do středu zájmu se dostávají i nealkoholická piva. Celkem Prazdroj loni v Česku prodal 7,36 milionu hektolitrů piv, o 1,2 procenta více než v roce 2022.
Prodeje čepovaných piv z Prazdroje v loňském roce nepatrně vzrostly. Více než třetina z celkové produkce se vyčepovala v hospodách a restauracích. „Mám radost, že se nám daří objem sudového a tankového piva po covidu mírně zvyšovat. Je to především proto, že investujeme do podpory hospod. Letos jsme na to vyčlenili téměř půl miliardy korun. I díky tomu se nám daří udržovat a rozvíjet hospodskou kulturu, kterou v Česku máme,“ říká Roman Trzaskalik, obchodní ředitel Plzeňského Prazdroje.
Restaurace, které odebírají piva z meších pivovarů jsou na tom o poznání hůře. Mnohde krachují a vyklízejí tak pozice hospodským řetězcům, které ovládají největší pivovarnické skupiny.
Plzeňský pivovar hospodám dodává například výčepy a další vybavení, spolufinancuje úpravu interiérů nebo nové fasády a poskytuje jim i vybavení zahrádek. „V posledních letech roste počet sezónních podniků, které jsou otevřené od jara do podzimu. Jen loni přibylo 250 letních výčepů, stánků a občerstvení, kterým dodáváme pivo. Aby se tam lidé cítili dobře, zintenzivnili jsme naši podporu v podobě investic do zahradního nábytku, slunečníků nebo budování pergol,“ doplňuje Roman Trzaskalik.
Plzeň z tanku čepují třeba v síti restaurací Lokál:
Láká pivo z tanku
Největší růst výtoče loni v hospodách a restauracích zaznamenalo tankové pivo z Prazdroje. Prodeje tankového piva vzrostly o 3,5 procenta. Dařilo se ale i prodejům sudového piva.
Celá kategorie ležáků v Prazdroji vzrostla meziročně o tři procenta. „Lidé si chtějí dopřát zážitek a čím dál víc si vybírají piva s plnou a výraznou chutí. Oblibu ležáků dokladuje loňský růst Pilsner Urquell, ale také Radegast 12. Jsou to piva s vyšší hořkostí, která jsou velmi oblíbená u generace X a tradičních milovníků piv. Výrazné navýšení zájmu a tedy i prodejů pak loni zaznamenal ležák Gambrinus 12, a to o víc než 11 procent,“ dodává Roman Trzaskalik.
  Příkladů proměny hospod v obchody a asijské restaurace je po celé České republice nepočítaně. Newstream se zaměřil na jednu z opomíjených oblastí. Tedy okres Louny v Ústeckém kraji.
	Tradiční hospody nenávratně mizí. Nahrazují je vietnamské obchody a restaurace
		Zprávy z firem
		
Oblíbené lahváče
Čím dál více si Češi dopřávají také nealkoholické pivo. K Birellu loni Prazdroj přidal dvě novinky. Kozel Nealko a Peroni 0.0. „Výrazný růst jsme v roce 2023 zaznamenali především u čepovaného Birellu, a to o 17 procent. Tahounem je zejména čepovaná ochucená varianta Pomelo&Grep,“ říká Roman Trzaskalik.
V obchodech loni prodeje Prazdroje vzrostly v meziročním srovnání o 1,3 procenta. Nejprodávanějším obalem byly tradičně skleněné vratné lahve. Nejvýraznější růst pak zaznamenaly plechovky, které loni tvořily už 28 procent domácích prodejů celého portfolia pivovaru. Zájem o ně se za posledních osm let zvýšil téměř třikrát. „Růst popularity plechovek a jejich stále větší zastoupení na trhu jsou dalším z argumentů pro zavedení zálohového systému, který nám pomůže zajistit jejich 90procentní návratnost. V současné době totiž až tři čtvrtiny těchto obalů končí na skládkách kvůli neexistenci sytému sběru a recyklace. A to bychom chtěli změnit,“ dodal Roman Trzaskalik.
Téměř dvě třetiny restaurací v České republice s lednovým zvýšením daně zvedly ceny točeného piva. Někdo o tři, jiný i o deset korun za půllitr. Přesto se obavy z dalších masivních krachů již gastronomický trh nebojí. V posledních letech ubylo nejvíce klasických výčepů a tzv. „čtyřek“ zaměřených zejména na prodej točeného piva a levnějších kořalek.
	Cena piva výhledově vystoupá nad sto korun. Hospody, které přežily krizi, již nezkrachují
		Zprávy z firem
		
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.