Stánek u Máchova jezera může utržit i přes milion, říká provozovatel

Teploty zatím koupání nepřejí, ale v letoviscích se sezóna viditelně blíží. Výjimkou nejsou ani břehy Máchova jezera, kam se i na druhý květnový svátek chystá řada výletníků. Prvomájový zájem si provozovatelé kiosků a bister, kteří již otevřeli, pochvalují.
Máchovo jezero a občerstvení jsou dvě slova, která k sobě patří. Od nepaměti totiž platí, že den u vody není úplný bez zastávky u stánku, kde to voní po langoši, klobáse, pivu, či malinovce. „Nabídka i podmínky se za léta proměnily, základ ale zůstává stejný. Atmosféra, vůně léta, chladné nápoje a rychlé jídlo, které zahání hlad,“ říká Jiří Dobeš, který svůj stánek u Máchova jezera provozuje již tři desítky let.
Tradice prodeje občerstvení u Máchova jezera dle jeho vzpomínek sahá minimálně do druhé poloviny 20. století. Už v době socialistických rekreací, pionýrských táborů a odborových pobytů hrály stánky s občerstvením důležitou roli. Byly to dřevěné boudy s jednoduchým sortimentem – párek v rohlíku, točené pivo, bramborák, občas i nanuk nebo limonáda z automatu.
Firma Smaut seká trávu pomocí autonomních sekaček v řadě evropských solárních parků. Zajišťuje sečení u rozvoden rakouských drah, či španělské energetiky. Zároveň technici firmy, kterou založil Vincenc Šopík, testují již provoz i na plantážích v Jižní Americe. Nejnověji najde autonomní sekačka uplatnění na letišti v britském Birminghamu.
Obyčejný byznys: Čeští roboti pečují o solární parky. Pohybují se autonomně díky radaru
Zprávy z firem
Zásadní prvek letní kultury
„I přes skromnost nabídky šlo o zásadní prvek letní kultury Máchova jezera. Lidé věděli, že když přijedou, nebudou muset řešit oběd a prostě si zajdou na párek. To se v podstatě nezměnilo do dnešní doby, jen nabídka jídel i nápojů je mnohem zajímavější,“ dodává stánkař s tím, že se ceny snaží držet příznivé. Hranolky, pivo, párek v rohlíku za jednotných 50 korun.
Největší zájem, alespoň v loňské sezóně, byl dle Dobešových slov o langoš s kečupem, který nabízel za necelou stovku.
Mnohé ze stánků a bister se na Mácháči za desítky let nezměnily a působí opravdu nostalgickým dojmem. Řada prodejců ale své prostory modernizovala, a kvůli náročnější klientele rozšířila sortiment. Vedle klasických českých letních stálic, jako je smažák, hranolky nebo klobása, tak ve stáncích u Máchova jezera koupíte i burgery z lokálních surovin, domácí limonády, bio zmrzlinu, veganské a bezlepkové varianty jídel a někde dokonce i kávu z kvalitních zrn.
Příslušníci starého a váženého cechu dlaždičů jsou často považováni za sprosťáky a hulváty. Jde o předsudek, ale dlaždičské pracovní podmínky, kdy slunce praží na rozpálenou ulici, kolem chodí chytráci a kolena jsou neustálým klečením bolí, zkrátka nejde se divit, když z dlaždičových úst někdy vylétnou hrubší slova.
Obyčejná práce: Už tolik nenadáváme, říká dlaždič
Zprávy z firem
Cash je lepší
„Majitelé stánků se snaží držet krok s trendy, a tak není výjimkou, že občerstvení má vlastní Instagram, QR kód na menu nebo platební terminál. Samozřejmě hotovostní platby jsou ale nejlepší,“ říká s tím, že větší množství návštěvníků většinou přichází koncem května. Samotné přípravy na sezónu ale začínají mnohem dřív.
Už v zimě se domlouvají dodavatelé, objednává nové vybavení a plánují akce. Jakmile to počasí dovolí, stánky se natírají, opravuje se vybavení, testují se fritézy, a najímá personál. „Velkou roli hraje i hygiena a legislativa. Každý stánek musí projít kontrolami a splnit řadu požadavků, od skladování potravin až po správnou manipulaci s odpadem,“ doplňuje provozovatel výčet svých povinností.
Gastroprovozovny u Máchova jezera letos očekávají dobrou sezonu. Zájem o dovolenou u vody roste, a Máchovo jezero patří mezi nejvyhledávanější destinace pro rodiny, cyklisty i kempaře. „Odhadované tržby za jeden průměrně velký stánek se mohou pohybovat od 300 tisíc až po více než milion korun za hlavní sezónu, v závislosti na poloze, sortimentu a počasí,“ vypočítává Dobeš.
Občerstvení u Máchova jezera se má dál vyvíjet. Mezi stánkaři se hovoří o možnosti zavedení společného rezervačního systému, zlepšení infrastruktury i udržitelného provozu. Například použití vratných kelímků, solárního napájení nebo kompostovatelných obalů. Velkým problémem ale stále zůstává nedostatek odpadkových košů.
Příslušníci starého a váženého cechu dlaždičů jsou často považováni za sprosťáky a hulváty. Jde o předsudek, ale dlaždičské pracovní podmínky, kdy slunce praží na rozpálenou ulici, kolem chodí chytráci a kolena jsou neustálým klečením bolí, zkrátka nejde se divit, když z dlaždičových úst někdy vylétnou hrubší slova.
Obyčejná práce: Už tolik nenadáváme, říká dlaždič
Zprávy z firem
Lokální zábavní události jsou doménou majitelů stánků, kolotočů a dalších atrakcí. Jejich sezona právě vrcholí a mohou tak již odhadovat letošní zisky. S příchodem podzimu totiž čas dožínek, poutí či obecních slavností odezní. Jednu takovou jsme navštívili i my.
Obyčejný byznys: Provoz pouťové atrakce se stále vyplácí, říká kolotočářka
Zprávy z firem
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.