Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Stánek u Máchova jezera může utržit i přes milion, říká provozovatel

Hlavní sezóna na Máchově jezeře se blíží
Profimedia.cz
Michal Nosek

Teploty zatím koupání nepřejí, ale v letoviscích se sezóna viditelně blíží. Výjimkou nejsou ani břehy Máchova jezera, kam se i na druhý květnový svátek chystá řada výletníků. Prvomájový zájem si provozovatelé kiosků a bister, kteří již otevřeli, pochvalují.

Máchovo jezero a občerstvení jsou dvě slova, která k sobě patří. Od nepaměti totiž platí, že den u vody není úplný bez zastávky u stánku, kde to voní po langoši, klobáse, pivu, či malinovce. „Nabídka i podmínky se za léta proměnily, základ ale zůstává stejný. Atmosféra, vůně léta, chladné nápoje a rychlé jídlo, které zahání hlad,“ říká Jiří Dobeš, který svůj stánek u Máchova jezera provozuje již tři desítky let.  

Tradice prodeje občerstvení u Máchova jezera dle jeho vzpomínek sahá minimálně do druhé poloviny 20. století. Už v době socialistických rekreací, pionýrských táborů a odborových pobytů hrály stánky s občerstvením důležitou roli. Byly to dřevěné boudy s jednoduchým sortimentem – párek v rohlíku, točené pivo, bramborák, občas i nanuk nebo limonáda z automatu.  

Vincenc Šopík, zakladatel firmy Smaut

Obyčejný byznys: Čeští roboti pečují o solární parky. Pohybují se autonomně díky radaru

Firma Smaut seká trávu pomocí autonomních sekaček v řadě evropských solárních parků. Zajišťuje sečení u rozvoden rakouských drah, či španělské energetiky. Zároveň technici firmy, kterou založil Vincenc Šopík, testují již provoz i na plantážích v Jižní Americe. Nejnověji najde autonomní sekačka uplatnění na letišti v britském Birminghamu. 

Přečíst článek

Zásadní prvek letní kultury

„I přes skromnost nabídky šlo o zásadní prvek letní kultury Máchova jezera. Lidé věděli, že když přijedou, nebudou muset řešit oběd a prostě si zajdou na párek. To se v podstatě nezměnilo do dnešní doby, jen nabídka jídel i nápojů je mnohem zajímavější,“ dodává stánkař s tím, že se ceny snaží držet příznivé. Hranolky, pivo, párek v rohlíku za jednotných 50 korun

Největší zájem, alespoň v loňské sezóně, byl dle Dobešových slov o langoš s kečupem, který nabízel za necelou stovku

Mnohé ze stánků a bister se na Mácháči za desítky let nezměnily a působí opravdu nostalgickým dojmem. Řada prodejců ale své prostory modernizovala, a kvůli náročnější klientele rozšířila sortiment. Vedle klasických českých letních stálic, jako je smažák, hranolky nebo klobása, tak ve stáncích u Máchova jezera koupíte i burgery z lokálních surovin, domácí limonády, bio zmrzlinu, veganské a bezlepkové varianty jídel a někde dokonce i kávu z kvalitních zrn

Dlaždič

Obyčejná práce: Už tolik nenadáváme, říká dlaždič

Příslušníci starého a váženého cechu dlaždičů jsou často považováni za sprosťáky a hulváty. Jde o předsudek, ale dlaždičské pracovní podmínky, kdy slunce praží na rozpálenou ulici, kolem chodí chytráci a kolena jsou neustálým klečením bolí, zkrátka nejde se divit, když z dlaždičových úst někdy vylétnou hrubší slova.

Přečíst článek

Cash je lepší

„Majitelé stánků se snaží držet krok s trendy, a tak není výjimkou, že občerstvení má vlastní Instagram, QR kód na menu nebo platební terminál. Samozřejmě hotovostní platby jsou ale nejlepší,“ říká s tím, že větší množství návštěvníků většinou přichází koncem května. Samotné přípravy na sezónu ale začínají mnohem dřív.  

Už v zimě se domlouvají dodavatelé, objednává nové vybavení a plánují akce. Jakmile to počasí dovolí, stánky se natírají, opravuje se vybavení, testují se fritézy, a najímá personál. „Velkou roli hraje i hygiena a legislativa. Každý stánek musí projít kontrolami a splnit řadu požadavků, od skladování potravin až po správnou manipulaci s odpadem,“ doplňuje provozovatel výčet svých povinností. 

Gastroprovozovny u Máchova jezera letos očekávají dobrou sezonu. Zájem o dovolenou u vody roste, a Máchovo jezero patří mezi nejvyhledávanější destinace pro rodiny, cyklisty i kempaře.  „Odhadované tržby za jeden průměrně velký stánek se mohou pohybovat od 300 tisíc až po více než milion korun za hlavní sezónu, v závislosti na poloze, sortimentu a počasí,“ vypočítává Dobeš. 

Občerstvení u Máchova jezera se má dál vyvíjet. Mezi stánkaři se hovoří o možnosti zavedení společného rezervačního systému, zlepšení infrastruktury i udržitelného provozu. Například použití vratných kelímků, solárního napájení nebo kompostovatelných obalů. Velkým problémem ale stále zůstává nedostatek odpadkových košů

Dlaždič

Obyčejná práce: Už tolik nenadáváme, říká dlaždič

Příslušníci starého a váženého cechu dlaždičů jsou často považováni za sprosťáky a hulváty. Jde o předsudek, ale dlaždičské pracovní podmínky, kdy slunce praží na rozpálenou ulici, kolem chodí chytráci a kolena jsou neustálým klečením bolí, zkrátka nejde se divit, když z dlaždičových úst někdy vylétnou hrubší slova.

Přečíst článek

Řetízkový kolotoč nesmí na žádné pouti chybět

Obyčejný byznys: Provoz pouťové atrakce se stále vyplácí, říká kolotočářka

Lokální zábavní události jsou doménou majitelů stánků, kolotočů a dalších atrakcí. Jejich sezona právě vrcholí a mohou tak již odhadovat letošní zisky. S příchodem podzimu totiž čas dožínek, poutí či obecních slavností odezní. Jednu takovou jsme navštívili i my.

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Pražský hrad

České hotely odolávají evropské stagnaci. Varování však přichází z Německa a Francie

Přečíst článek
Doporučujeme