České hotely odolávají evropské stagnaci. Varování však přichází z Německa a Francie
Zářijová globální data analytické společnosti STR přinesla aktuální pohled na vývoj hotelového trhu ve světě, v Evropě i v České republice. Zatímco české hotely zaznamenaly meziroční růst tržeb o 5,2 procenta, většina Evropy spíše stagnuje – a velké trhy dokonce hlásí pokles.
Podle zveřejněných údajů se evropský hotelový trh za letošní tři čtvrtletí pohyboval na hranici stagnace. Tradiční lídři – Německo a Francie – vykazují téměř pětiprocentní propad tržeb, přičemž největší ztráty zaznamenalo Německo v posledních čtyřech měsících. Jen v červnu se tamní tržby propadly o 18 procent, a pokles pokračoval i v září. Francie se z hlubokého srpnového propadu kolem 11 procent sice částečně vzpamatovala, ale celkově za Německem stále zaostává.
Naopak rychlejší růst než Česko hlásí Maďarsko a Polsko, zatímco nejvýraznější meziroční zisky přes 10 procent evidují státy jako Rusko, Turecko či Izrael, doplněné o Finsko, Lotyšsko, Litvu a Bulharsko. Tyto země ale obecně pracují s nižšími cenami ubytování. Český výsledek tak v kontextu kontinentu působí pozitivně, i když je patrné, že menší trh je silně závislý na regionálním vývoji.
Lidé už nechtějí jen památky
„Žijeme v provázaném světě, kde se informace za sekundu objevují na druhé straně planety. To má vliv i na hotelový trh. Lidé už necestují jen za památkami – chtějí akce, moderní dopravu, fungující ekonomiku i nové typy ubytování,“ komentuje situaci Jaroslav Svoboda, majitel největší české hotelové skupiny Czech Inn Hotels, která v roce 2024 ubytovala přes dva miliony hostů. Podle něj bude budoucnost cestovního ruchu úzce spjatá s celkovou kondicí ekonomiky: „Pokud ekonomika nebude dobře fungovat a stát nepodpoří cestovní ruch, staneme se brzy periferií a skanzenem.“
Poprvé v historii vzniká samostatný výběr Průvodce Michelin, který pokryje celé Česko. Inspektoři společnosti letos ochutnávají napříč republikou českou kuchyni a hledají u nás ty nejlepší gastronomické zážitky. Nový výběr představí společnost 11. prosince 2025 v Mariánských Lázních.
První Průvodce Michelin pro Česko vyjde v prosinci. Stát zaplatí desítky milionů korun
Enjoy
Zářijový růst zkreslily loňské povodně
Zářijové výsledky letošního roku působí na první pohled povzbudivě – tržby vzrostly o 14 procent oproti předchozímu září. Odborníci však upozorňují, že srovnání zkreslují povodňové stavy v roce 2024, které tehdy omezily poptávku po ubytování.
Zářijový měsíc přitom patří společně s květnem a prosincem mezi nejvýkonnější období roku. Po konci letní sezóny přebírají hlavní roli města, především Praha, která díky mírnému klimatu těží z neprázdninové turistiky i nárůstu firemních akcí a konferencí.
Evropský trh se proměňuje
Změny v evropském hotelovém sektoru jsou zřetelné. Země střední a východní Evropy – Polsko, Maďarsko či Česká republika – již podle analytiků dohnaly tradiční západoevropské konkurenty, a v některých ohledech je dokonce překonávají.
Současně však nelze přehlédnout, že velké trhy určují tempo celé Evropy. Pokud bude pokračovat pokles v Německu a Francii, může to negativně ovlivnit i menší regionální trhy. Otázkou zůstává, jak si Česká republika dokáže udržet tempo růstu, pokud se nepříznivé evropské trendy prohloubí.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.
