Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Obyčejná práce: Praha má špičkovou městskou dopravu, říká autobusák

Autobusová doprava k metropoli neodmyslitelně patří
ČTK
Michal Nosek

Profese autobusáka nevymře. O tom je přesvědčený Jiří Janíček, který busy pražské MHD řídí již patnáctým rokem. „Nemohl jsem sehnat práci a nabídka pražského Dopravního podniku mě oslovila. Udělal jsem si řidičák, složil testy a zkoušky a nastoupil. Toho rozhodnutí vůbec nelituju,“ říká řidič z povolání.

Reklama

V začátcích pro něj byl problém zvyknout si na různé služby a nové trasy. Nejezdí pouze jednu linku, ale i novinky si oblíbil. „Jako autobusák vidím v Praze každý den něco nového. Například pozoruju každý den stavební ruch na různých místech. Vidím výkopy, pak se na trasu po čase vrátím a budova je hotová,” říká. 

Stavba Dvoreckého mostu

OBRAZEM: Jak se staví nový most v Praze? Je to komplikovaná stavba, tvrdí jeho stavbyvedoucí

Stavba Dvoreckého mostu, který vzniká mezi Prahou 4 a 5, je komplikovaná z konstrukčního hlediska i geologickými podmínkami, uvedl to stavbyvedoucí Petr Koukolík z firmy Metrostav, která ve sdružení s firmami Strabag a Firesta Fisher pro hlavní město most staví.

Přečíst článek

Praha má dle řidiče vynikající systém městské hromadné dopravy. Samozřejmě má své nedostatky, ale ti, co ho neustále kritizují, by měli navštívit jiné metropole a velká města ve světě. 

Jinde je to horší

„Byl jsem v různých městech, od Sofie po San Francisco. Mohu tedy porovnávat. Mnohé pražské škarohlídy by tak asi překvapilo, že zpoždění půl hodiny je u linkového autobusu celkem běžné. V bulharských městech je naprosto normál, že bus nepřijede vůbec, nebo cestující zaveze úplně někam jinam,“ srovnává. 

Reklama

Vizualizace rekonstrukce Smíchovského nádraží

Smíchovské nádraží se chystá na rekonstrukci, modernizace vyjde na 4,14 miliardy

Modernizace smíchovského nádraží v Praze začne počátkem příštího roku a vyjde asi na 4,14 miliardy korun bez DPH. Správa železnic (SŽ) nechá opravit všechny staniční koleje a nástupiště, přestaví oba podchody a prodlouží je pod celou stanicí. Nástupiště budou přístupná bezbariérově novými výtahy.

Přečíst článek

S tím, že by se dožil konce své profese, kdyby začaly jezdit po městech autonomní autobusy, vůbec nepočítá.  „Možná se autobusy bez řidičů vydají na dálkové trasy, ale ani to v dohledné době nečekám. Že by se stroje bez volantů vrhly do pražského provozu? To si asi při současné dopravní situaci nedokáže a ani nechce představit snad nikdo,“ vyhodnocuje situaci s tím, že by umělá inteligence nahrazující řidiče byla nešťastná již při výjezdu z depa a v reálném provozu by raději autobus nerozjela vůbec. Dalším faktorem, který dle něj mluví proti autonomním autobusům je nedůvěra a strach cestujících.

V Praze není draze. Pražané dnes reálně MHD cestují dvakrát levněji než před deseti lety

V roce 2020 si pražský magistrát nechal zpracovat studii, z níž vyšlo, že roční kupon MHD by měl stát 8422 korun, pokud by tedy cena měla správně zohledňovat počet ujetých kilometrů a růst inflace v celém období od roku 2000. V tom případě by nyní, v roce 2024, zejména kvůli razantnímu nárůstu inflace v letech 2021 až 2023, měl stát zhruba 11 250 korun. Místo toho vyjde jen na 3650 korun, a to už od roku 2015, kdy jej tehdejší vedení města zlevnilo z 4750 korun.

Přečíst článek

U metra to možné samozřejmě je a nová linka má být autonomní. „Tam je ale všechno jinak. Souprava se drží své koleje, nemanévruje v kolonách, nepředjíždí. V úvahu pro metro nepřipadají ani uzávěry, objížďky a další každodenní komplikace pozemního provozu. V těchto případech žádný robot řidiče autobusu nenahradí, protože řízení ve městě opravdu není automatizovatelná činnost,“ přemítá na závěr.

Úředníci zamítli stavbu pražské lanovky z Podbaby přes Troju do Bohnic

Naděje pro lanovku z Podbaby do Bohnic? Scheinherr chce přezkoumat její zamítnutí

Opoziční zastupitel Prahy a bývalý náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha sobě) podal na ministerstvo životního prostředí (MŽP) podnět k přezkumu rozhodnutí, kterým magistrát zamítl lanovku z Podbaby přes Troju do Bohnic. Lanovka je podle něj chytré, levné a ekologické řešení chybějící veřejné dopravy.

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Jak se udržet v kondici a vytvářet dlouhodobou hodnotu? Snaha udržovat se v souladu s nároky doby je hlavní téma aktuálního magazínu Newstream CLUB, který nyní vychází, s podtitulem VYJEDNEJTE SI SVŮJ ŽIVOT.

Proč se vyjednávání stává jednou z hlavních dovedností pro budoucí úspěch, vysvětlí přední český vyjednavač a titulkový muž Radim Pařík.

Na otázku ‚Jak zůstat relevantní i v dalších letech?‘ odpovídají i další osobnosti byznysu, showbyznysu, ale také medicíny. Například vyhlášená pohybová lékařka Karolína Velebová, která se stará o řadu vrcholových sportovců včetně olympioniků. Dědička kávového impéria Christina Meinl ukazuje na historii legendární firmy, jak důležité bylo pro její přežití a dlouhodobý úspěch ochota radikálně se změnit a začít znovu téměř od nuly. 

Partner Penta Investments Václav Jirků popisuje, jak důležitou roli bude hrát soukromý sektor ve zdravotní péči a sociálních službách.

O duševním zdraví, wellbeingu a o tom, jak jich dosahovat pomocí moderních technologií, hovoří Jiří Diblík, spolutvůrcem globálně úspěšné wellbeingové a mental health aplikace VOS Health.

Páté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme